Dertig jaar Zeijer toneelvereniging Spotlicht; voorzitter Frits Milders vertelt

Afbeelding
regio

ZEIJEN – De toneelgroep Spotlicht uit Zeijen bestond in 2018 30 jaar. Dat werd eind december gevierd met verschillende voorstellingen, waaronder voorleesvoorstellingen voor kinderen en volwassenen en de opvoering van het stuk ‘Het Meisje van Altijd’, allen geïnspireerd op of door de boeken van de Deen Hans Christian Andersen (1805 – 1875). Voorzitter Frits Milders (71), die zelf geen toneelspeler is, beet zich ter voorbereiding van het jubileum vast in het oeuvre van Andersen en blikt met De Krant van Tynaarlo terug op dertig jaar Spotlicht: “Er werden stevige, klassieke stukken opgevoerd. Dat was erg leuk om in Zeijen tegen te komen”.

“Bezoekers moeten iets hebben om op te knagen”



Aan het slot van december 2018 voerde de jubilerende toneelvereniging Spotlicht uit Zeijen verschillende voorstellingen op mede ten bate van het goede doel : “De stichting het vergeten kind”. Er waren voorleesvoorstellingen over de bekende sprookjes en het onbekende werk van Hans Christian Andersen. Hierop volgden voorstellingen van het theaterstuk “Het meisje van altijd” geschreven en geregisseerd door Bart van Mulkom. De reacties op deze productie waren lovend. En de stichting ‘Het Vergeten Kind’ werd verblijd met een gift van ruim 500 euro voor het nobele werk.  


Frits Milders, de huidige voorzitter van Spotlicht, kwam in 1993 in Zeijen wonen. Toneelvereniging Spotlicht bestond toen reeds vijf jaar. Als bezoeker bezocht hij vrijwel altijd de voorstellingen van de toneelvereniging. “Spotlicht heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Dat is nog steeds zo”. De grondleggers van de toneelvereniging zijn Jaap Tel, Jan en Geeske de Vries van De Oranjerie, de toenmalige regisseur Albert Kool en een aantal leraren van het Dr. Nassau College in Assen, waaronder Bert Prins, Johan Pierik en Marianne Bakker, die het niveau van de vereniging aanzienlijk verhoogden. “Er werden stevige en klassieke stukken opgevoerd, zoals ‘Tramlijn Begeerte’ en ‘Der gute Mensch von Sezuan’ van Bertolt Brecht en werk van de Franse toneelschrijver Molière. Dat was leuk om in Zeijen tegen te komen en dat klassieke werk sprak mij zeer aan, maar het gaf Spotlicht ook een wat elitair karakter”, weet Milders nog.


Er dienden compromissen gesloten te worden, zonder dat daarbij de kwaliteit van het gebodene in gedrang kwam. “Spotlicht moest iets meer toegeven aan de smaak van het grote publiek, wat ervoor zorgde dat er meer voor absurdistische stukken met humor werd gekozen, zoals de klassieker ‘Rooie Sien’. Niet alleen amusement, maar stukken met inhoud, niet zelden verpakt in satire. Bezoekers moeten ook iets hebben om op te knagen. Aan de andere kant hoeven we het publiek ook weer niet te verheffen of zo”. Een hoogtepunt vond de huidige voorzitter de productie ‘Reis om den aardbol van kapitein Hazewinkel’ uit 2002. “Dat was een monstervoorstelling en een grootse productie die Spotlicht op de planken van De Oosterpoort in Groningen bracht”.


Milders, die zelf geen toneelspeler is maar desondanks bij vlagen opdraaft als presentator of verteller, trad drie jaar geleden aan als voorzitter. “Ik heb geen ambities om toneelspeler te worden. Een tekst uit mijn hoofd leren is niks voor mij. Bij Spotlicht wisten ze echter wel dat ik geïnteresseerd was in toneel en met pensioen was, zodoende hebben ze mij gevraagd. Het leek me leuk om van nabij eens zo’n toneelgebeuren mee te maken en daar een rol in te spelen en mee te denken in het beleid. Bovendien loopt dit parallel met mijn eigen interesse voor toneel, opera en dergelijke. Het is verder ook gewoon een hele leuk groep mensen bij elkaar”.


In principe voert Spotlicht twee of drie maal per jaar een toneelstuk op in Café Hingstman, vroeger om en om in Hingstman en café Kregel. Dat laatste etablissement is inmiddels omgetoverd tot een winkel in houtkachels. “In 2018 hebben we in verband met ons 30-jarige jubileum meerdere voorstellingen opgevoerd. In april onze jaarlijkse uitvoering ‘Seriemoord’, een soort ‘whodunnit’ a la Agathe Christie met enkele hilarische momenten en natuurlijk eind december ‘Het meisje van altijd’ van onze regisseur Bart van Mulkom geïnspireerd op een ‘eigentijdse’ Hans Christian Andersen”.


Ter voorbereiding op het 30-jarige jubileum beet Milders zich vast in het omvangrijke oeuvre van Andersen. “Ik heb me erg verdiept in de literaire kant van de Deen. Dat was een erg leuk project en ik heb geprobeerd om er samen met Johan Pierik en Marianne Bakker een geheel van te maken. Sommige verhalen van Andersen zijn onbekend en welhaast Kafkaiaans; een groot contrast met zijn kindersprookjes. Met die wat demoniserende kant van Andersen wilden we graag een voorstelling maken. Dat is een voorleesvertelling voor volwassenen geworden: ‘De onbekende Andersen’. We hebben echt flink uitgepakt tijdens ons jubileum”.


De jaarlijkse voorstellingen van Spotlicht trekken altijd een volle zaal. De twee avondvoorstellingen van ‘Het meisje van altijd’, een eigentijdse vertelling geïnspireerd op elementen uit het oeuvre van Andersen, waren allebei uitverkocht. “Dan trekken we meer dan vijftig bezoekers per avond, dat is over het algemeen meer dan een toneelvoorstelling in de Nieuwe Kolk in Assen!” vergelijkt Milders. “We zijn ook erg blij met Café Hingstman als locatie. Zij hebben hun zaal gratis beschikbaar gesteld aan ons. Zonder Hingstman zouden we het niet op deze manier kunnen doen. Zo’n café is ook echt een belangrijk spilpunt voor de gemeenschap in Zeijen. Het is een dorp van 700 inwoners, maar het verenigingsleven bloeit hier behoorlijk. Dat moet je koesteren”.


Hoewel een Zeijer vereniging, komen de leden van de toneelgroep niet allemaal uit Zeijen. “Behalve Zeijen, hebben we leden uit Assen, Westerbork en Eelde-Paterswolde. De jongste spelers zijn begin twintig, denk ik”, vertelt Milders. In 2018 pakte Spotlicht in verband met het jubileum dus flink uit. Dit betekent dat er in 2019 geen jaarlijkse toneelvoorstelling zal plaatsvinden. Milders: “Pas in 2020 staan we weer op de bühne met een voorstelling. Onze leescommissie is zich momenteel aan het verdiepen in nieuwe onderwerpen. In april of mei zal er een keuze gemaakt worden en in september beginnen we met repeteren”.

UIT DE KRANT