“Ik houd ervan om dubbelzinnigheid en lagen toe te brengen”

Afbeelding
Cultuur
Kleintje Cultuur kunstenaar Albert Geertjes / Art & Furniture
EELDERWOLDE – Wie wel eens van Groningen naar Eelde-Paterswolde reist via Eelderwolde zal het wel eens zijn opgevallen: de boerderij aan de Groningerweg met de verroeste fietsen in de voortuin. Het is het werk en domein van kunstenaar Albert Geertjes (67). Onder de naam ‘Art & Furniture’ creëert hij uit gevonden voorwerpen, uit de natuur of door de mens vervaardigt, een kunstwerk, een ruimtelijk kunstobject: ,,Rauw, arm materiaal samenvoegen tot een driedimensionale collage”.
,,Het feest”, heet het werk van de verroeste fietsen. Albert deed de inspiratie hiervoor op na het zien van de film ‘Picnic at Hanging Rock (1975)’. De barrels zijn opgeduikeld uit de Groninger grachten. ,,Het zijn gestolen fietsen of fietsen die om wat voor reden dan ook in de grachten zijn gegooid. Als je in Nederland een groep fietsen geparkeerd ziet op één bepaalde plek, dan betekent meestal dat of dat er een feestje is of iemand overleden is, in elk geval is er iets aan de hand. Meestal is die groep fietsen de volgende dag weer verdwenen. Ik dacht: ik moet vergane fietsen hebben die er altijd staan, als symbool voor het ‘oneindige feest’.
,,Ik ben handig geboren, als klein jongetje knutselde ik al hijskranen en objecten in elkaar waarvan niemand iets begreep. Op een gegeven moment ben ik een opleiding tot handvaardigheidsleraar gaan volgen. Lesgeven bleek uiteindelijk toch niet zo leuk. Vlak voor de afronding van de opleiding ben ik gestopt en ben ik in opdracht veel dingen gaan bouwen, van tafels tot spinnenwielen”. Geertjes blijkt al snel over een associatieve gave te beschikken. ,,Iemand zei eens dat mijn werk is als een gedicht lezen. Ik houd ervan om dubbelzinnigheid en lagen toe te brengen”.
Vanaf 1980 stort Geertjes zich volledig op het kunstenaarschap. In 1994 vestigt hij zich na een aantal omzwervingen in Eelderwolde. In het atelier, boven zijn werkplaats, en waar zijn vrouw Heleen de Vries kookt en diners organiseert, vertelt Geertjes over zijn serie ‘Licht Scheppen’. ,,In een gesprek met Ko van den Bosch ging het over de gaswinning in Groningen, over de schade en de baten, over graven in de aarde naar energie, ‘licht en warmte’ dus. Uit die associatie ontstond de serie. Een schep met lichtgevend glas”. Eén werk uit deze serie is een kruiwagen gevuld met vergruisd glas en een schop erin geplant. ,,Een platte associatie, de terminologie is dubbelzinnig: graven naar licht, als een verwijzing naar de gaswinning, maar ook letterlijk glas – licht – scheppen met een schop”.
Een ander werk gaat ook over de gaswinning. In het toneelstuk ‘mijn Ede’ van Marcel Hensema werd een verhaal geschetst van een boerderij in Groningen die in grond verdwijnt door de gaswinning. De kunstenaar wijst vanachter een groot raam in zijn atelier naar een stalen huis, omgeven met vergruisd glas, in de tuin. ,,Dit werk heet ‘Our house’’. Het huis staat scheef en zakt weg in het licht. Het is een model. Eigenlijk wil ik dit werk nog een keer in het groot maken”.
Rauwe materialen voor zijn werk vindt hij over de gehele wereld. ,,Kijk’’, zegt hij ,,deze glazen schalen zijn gevormd door zandstenen die ik heb gevonden op Öland in Zweden. Ik liep daar op strand en ik zag allemaal schalen voor me. De natuur levert dat gewoon. Als ik Drentse zwerfkeien zou gebruiken, dan zou dat in de stookoven gewoon afbrokkelen, zandstenen niet direct, hoewel ze ook maar een paar keer te gebruiken zijn. Alles wat ik maak is eenmalig, het is nooit hetzelfde. Ik kan wel iets maken wat erop lijkt, maar het is nooit een exacte replica”.
Geertjes vertelt gretig over zijn kunstobjecten: het proces, de achtergronden, de reizen die hij ervoor heeft gemaakt. Het zijn bijzondere verhalen. Momenteel werkt hij aan twee grote projecten. ,,Eén project is voor een foundation van een grote kunstverzamelaar in Sydney, Australië. Zij zijn bezig een klein museum in te richten en hebben mij gevraagd een paar objecten te maken”.
Het andere project is wel heel buitengewoon, de serie ‘Licht Scheppen’ verhuist naar de Animal Logic studio in Los Angeles. ,,Ik ken de eigenaar van die studio. Hij zei tegen me: Albert, als we ooit een keer een Oscar winnen, dan mag jij een lichtobject voor ons maken. Ze wonnen in 2007 een Oscar voor de film ‘Happy Feet’. Mijn vrouw en ik hebben destijds de hele nacht voor de televisie gehangen om te kijken of ze een Oscar zouden winnen. Dat was wel heel geestig. In 2008 kreeg ik toen de opdracht een lichtsculptuur voor hun studio in Sydney te maken. Nu willen ze voor hun nog in aanbouw zijnde studio in LA een aanverwant werk”. Tot eind dit jaar is het atelier elke zaterdag en zondag geopend van 12:30 uur tot 16:30 uur. Voor informatie over Albert Geertjes kijk op: www.geertjes.nl.

UIT DE KRANT