Kleintje Cultuur – Diek Boerman

Afbeelding
Cultuur

“Soms zet ik mijn eigen wil uit en laat het verf maar lopen”


YDE – In haar huis in Yde heeft kunstenaar Diek Boerman prachtige kunstwerken hangen die ze zelf heeft gemaakt. Zo nu en dan houdt ze een expositie voor belangstellenden en tevens heeft ze, samen met haar partner, een eigen bedrijf: Galerie Kunst B&V. De kunstwerken die Boerman maakt, bestaan uit schitterende, kleurrijke schilderijen, die van realiteit overgaan tot abstract. “Deze manier van schilderen heb ik zelf ontwikkeld”, vertelt de kunstenaar. “In de loop der jaren ben ik steeds meer kleur in mijn werken gaan gebruiken. Ik vind het geweldig om daar over na te denken en mee bezig te zijn”.

Al zestig jaar mag Boerman zichzelf kunstenaar noemen. In 1954 ging de destijds 18-jarige inwoonster van Yde vrije schilderkunst studeren aan de Academie Minerva, waarvan ze in 1958 afstudeerde. “Het was toen nog een ouderwetse tekenopleiding”, vertelt Boerman. “Inmiddels zijn we daar in Nederland een beetje vanaf gestapt, omdat veel dingen tegenwoordig ook digitaal gebeuren. Maar dat was bij mij nog niet het geval.” Voordat Boerman naar Minerva ging, wist ze al dat kunst in haar zat. “Ik was al sinds mijn derde bezig met tekenen”, gaat de kunstenaar verder. “Ik had verschillende schetsboekjes waar ik na school veel in zat te kleuren. Op een gegeven moment hoorde ik mijn ouders tegen elkaar zeggen: ‘Ze tekent toch wel heel leuk hè?’. Maar ze wilden dat ik dat niet zou horen. Anders raakte ik ook zo verwaand.”

Kunst zat bij Boerman niet persé in de familie, maar het werd wel gestimuleerd. Niet alleen met tekenen en schilderen was de inwoonster van Yde bezig, ook muziek speelde een belangrijke rol in haar leven. “Ik heb verschillende dingen op het gebied van muziek gedaan”, legt Boerman uit. “Ik heb gezongen en verschillende instrumenten bespeeld. Muziek heeft ook veel invloed op mijn manier van schilderen. Ik heb er dus heel veel aan gehad.” Hiermee doelt ze voornamelijk op de kleur die ze in haar werken gebruikt. Dat is namelijk iets wat de kunstenaar ontzettend belangrijk vindt. “Ik houd me altijd aan de kleur vast”, gaat Boerman verder. “Daarnaast speelt ook de kleurvibratie, kleurmonumentaliteit, kleursuggestie en kleurzuiverheid een rol. Zoals je al ziet: kleur is hetgeen het belangrijkst is in mijn werken.”

Het mooiste schilderij dat Boerman in haar leven heeft gemaakt, is het werk ‘blauw ontmoet geel’. “Vooral de vibratie van de kleur in dit werk vind ik prachtig”, legt Boerman uit. Daarnaast ben ik ook blij met de ingetogenheid van de kleur blauw. Het is niet tegenstrijdig met de kleur geel.” Naast het technische aspect waar Boerman trots op is, heeft het ook een mooi verhaal. “Het heeft alles te maken met dat het licht niet kan zonder duisternis”, gaat de inwoonster van Yde verder. “Het laat eigenlijk zien dat de blijheid van het leven niet kan zonder het conflict. Men denkt vaak alleen aan het conflict en minder aan de positieve dingen. Met het schilderij wil ik laten zien dat je juist aan de goede dingen in het leven moet denken. Wat wil je nou eigenlijk zien in het leven?”

Het leukste aan haar werk vindt Boerman dat ze zichzelf nog altijd verrast. “Ik krijg dingen van mijzelf te zien die ik nog niet eerder heb gezien”, legt de kunstenaar uit. “Daarnaast vind ik ook het schilderen op grote panelen heerlijk om te doen. Ik heb behoefte aan monumentaliteit. Dit kost me zoveel inspanning wat ik echt heerlijk vind.” Boerman is in periodes veel bezig met kunst. De ene maand werkt ze elke dag aan haar werken en de andere maand neemt ze juist een pauze. “Het hangt af van vele verschillende factoren”, gaat Boerman verder. “Laatst was het bijvoorbeeld zo ontzettend warm. Dan ga ik niet bezig met mijn kunstwerken. Soms ben ik wel elke dag bezig met kunst, maar dan neem ik ook mijn pauzes tussendoor. Ik moet soms even afstand nemen van mijn werk, zodat ik er daarna weer met een frisse blik naar kan kijken. Dan zie ik namelijk ook weer nieuwe dingen. Bovendien moet ik soms mijn eigen wil even uitzetten en het verf maar laten lopen. Hoe het verf dan op het paneel komt, is dan kennelijk zoals het moet.”

UIT DE KRANT