Leefbaar Tynaarlo uit zorgen veiligheid bij basisscholen

Afbeelding
eelde
 

‘Verkeersdruk Ter Borch ook zónder mega-supermarkt al te hoog’

TER BORCH – De verkeersdrukte bij de twee basisscholen in de wijk Ter Borch rijst volgens Leefbaar Tynaarlo binnenkort de pan uit. Zonder de komst van een mega-supermarkt in de nieuwbouwwijk bij Eelderwolde neemt het aantal verkeersbewegingen per dag al toe. Dat gaat volgens de raadsfractie van de collegepartij ten koste van de verkeersveiligheid in het entreegebied van Ter Borch.
Leefbaar Tynaarlo heeft het College van B&W vragen gesteld over de verkeersdruk in de buurt van obs Ter Borch en cbs De Rietzanger in Ter Borch. De twee basisscholen liggen aan de Borchsingel, de ontsluitingsweg van de nieuwbouwwijk. Aanleiding voor de vragen is het onlangs verschenen onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en RTL Nieuws naar de verkeersveiligheid rondom scholen.
Uit recent onderzoek van de RUG en RTL Nieuws blijkt dat in een straal van 150 meter rond scholen de laatste drie jaar landelijk meer dan 10.000 ongevallen zijn geweest. Maatregelen die autogebruik bevorderen, zoals de aanleg van parkeerplaatsen bij scholen werken averechts voor de verkeersveiligheid, blijkt uit het rapport. De komst van een supermarkt naar het entreegebied van Ter Borch vraagt rond de 150 extra parkeerplaatsen in de omgeving van de basisscholen. ‘Ter Borch is een wijk met veel tweeverdieners, die bovendien voor hun werk van een auto afhankelijk zijn,’ zegt fractievoorzitter Casper Kloos van leefbaar Tynaarlo. De scholen bij de in- en uitgang van de wijk zijn voor de meeste ouders dus geen eindbestemming, maar een tussenstop op weg naar hun werk.’
‘Deze vragen gaan over de verkeersveiligheid van kinderen en niet over de komst van de supermarkt,’ zegt Kloos. De termijn voor het indienen van vragen en suggesties over de komst van de geplande mega-supermarkt is al een paar weken voorbij. ‘Maar de mogelijke komst van de supermarkt is wel van invloed op de verkeersdrukte in het entreegebied van Ter Borch. Graag zien wij dat deze vragen eerst beantwoord worden en niet worden meegenomen in het geheel van beantwoording van zienswijzen over de geplande supermarkt. De verkeersveiligheid rondom basisscholen vereisen de volle aandacht van het College.’
Bij de komst van de supermarkt, wordt de verkeerssituatie voor de scholen aangepast. In de plannen staat een verbreding van de Borchsingel. Tussen de twee weghelften komt een middenberm. Aan beide zijdes van de weg komen fiets- en wandelpaden. Dit moet ervoor zorgen dat ouders en kinderen op een veilige manier bij de scholen kunnen blijven komen. De bewonersvereniging Ter Borch heeft bij haar ingediende zienswijze over de geplande supermarkt een vraag gesteld over de locatie van de kiss&ride-strook bij de scholen. Deze staat aan de zuidzijde van de Borchsingel ingetekend. Aangezien deze strook erg lang is, wordt gevreesd dat kinderen oversteken op de plaats waar zij worden uitgezet door hun ouders en geen gebruik maken van de centrale oversteekplaats.
Uit metingen van de gemeente Tynaarlo blijkt dat er dagelijks rond de 4.000 voertuigen langs de twee basisscholen rijden. De gemeente verwacht dat dit toeneemt naar 6.000 verkeersbewegingen per dag in 2030. Kloos vreest ook een toename van sluipverkeer. oor de jarenlange werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg van Groningen. ‘Via de Borchsingel is de A7 bij Hoogkerk rechtstreeks te bereiken. Met de afgesloten ringweg wordt dit voor meer mensen een alternatief.’ Na aansluiting van de Borchsingel op de A7 heeft de gemeente Tynaarlo aan de hand van kentekens gekeken of er andere voertuigen dan voorheen langskwamen. Het gaat voorlopig om ruim 200 extra voertuigen per dag.
Nog een punt dat de verkeersveiligheid in de wijk niet bevordert: In en rond Ter Borch ontstaat de laatste tijd steeds meer bedrijvigheid. Begin van dit jaar opende crematorium Stad en Ommeland haar deuren aan de Borchsingel tussen Hoogkerk en Eelderwolde. Fastfoodketen McDonald’s opent aan het einde van dit jaar op businesspark Ter Borch haar grootste restaurant in Groningen. Daarnaast is de einde van de bouw van nieuwe woningen in de wijk ook nog niet in zicht.
‘Het College van B&W liet voorrekenen dat de supermarkt voor een extra verkeersaanwas van 4700 motorvoertuigbewegingen per dag kan zorgen in het entreegebied van Ter Borch,’ zegt Kloos. ‘Opgeteld bij de huidige 4.000 bewegingen kom je dus ver boven de verwachte 6.000 bewegingen per dag, zelfs zonder het bouw- en sluipverkeer.’
Het is geen geheim dat Leefbaar Tynaarlo één van de partijen is tegen de komst van een mega-supermarkt in Ter Borch. Kloos vindt het jammer dat er op het businesspark Ter Borch geen bestemmingsplan is voor een supermarkt. ‘Dat was een veel betere locatie geweest, als die supermarkt er zo nodig moet komen. Steeds meer mensen laten hun boodschappen thuis bezorgen, dus misschien dat er dan bijvoorbeeld een distributiecentrum op het businesspark kan komen. Dan ben je als gemeente ook op de toekomst voorbereid.’

UIT DE KRANT

Lees ook