Violiste Els Veltheer combineert haar liefde voor muziek en counseling

Afbeelding
kleintje cultuur

DONDEREN - Els Veltheer woont in Donderen en speelt viool, altviool en barokviool. Ze geeft al jarenlang les in de eerste twee, en heeft haar eigen muziekschool. Muziek maken kreeg ze met de paplepel ingegoten, want bijna haar hele familie bespeelde verschillende muziekinstrumenten. Els vertelt: ‘Mijn moeder speelde in diverse ensembles en orkesten viool, mijn zus is naar het conservatorium gegaan. Ikzelf ben begonnen met het spelen op de blokfluit, dat was toen de gebruikelijke weg. Maar voor mij was het vooral uitstel, ik wilde toen al vioolspelen. De klank, het geluid, ik viel direct voor de viool. En nog steeds.’ Els studeerde viool aan de conservatoria van Leeuwarden, Groningen en Zwolle. Sinds 1993 geeft ze vioolles aan diverse muziekscholen. In 2010 heeft ze het Strijkersgilde opgericht, een muziekschool voor viool- altviool- en cellolessen. Iedere leeftijd kan er terecht, en het gilde beschikt ook over een bloeiend strijkorkest waarvan Els de dirigent is. Een jaar of 15 geleden is de altviool er bij gekomen en sinds 5 jaar heeft zij ook de barokviool leren bespelen. ‘Die barokviool heeft ook een hele mooie sonore klank. Daar ben ik echt weer voor gaan studeren, want dit instrument vraagt een hele andere speeltechniek. Een moderne viool bespeel je met bijvoorbeeld een kin- en schoudersteun. Een barokviool heeft deze hulpstukken niet en is bovendien met darmsnaren bespannen. De uitvoeringspraktijk is totaal verschillend, de retorica, ofwel kunst van het redevoeren, is leidend in hoe de muziek uit de barok of renaissance geïnterpreteerd dient te worden. Het is een heel andere wereld. Dat ik nu ook hierin geschoold ben, vind ik echt een verrijking.’

Drie jaar geleden is Els daarnaast een opleiding voor integratieve counseling gestart. ‘Ik heb tijdens deze opleiding cliënten begeleid onder volledige supervisie en wil komend jaar mijn praktijk verder vormgeven. Ik ben altijd al bezig geweest om mensen en hun gedrag te observeren. Dat deed ik ook in de muziek. Het intrigeerde mij dat de ene persoon een muziekstuk heel anders speelde dan de ander en dat niet alleen iemands interpretatie van de muziek daar invloed op had. Ik ervoer dat iemands persoonlijkheid de grootste invloed leek te hebben. In hoeverre iemand zich helemaal leek te kunnen geven zonder enige terughoudendheid. Bij navragen bij leerlingen bleek dat bepaalde levensgebeurtenissen ervoor hadden gezorgd dat zij zich al dan niet helemaal konden geven in het tonen van zichzelf in de muziek. Dat vond ik erg interessant. Deze interesse heeft mede bepaald dat ik mij ben gaan scholen in de integratieve counseling. Nu kan ik dat wat ik observeer beter interpreteren, ik heb nu een theoretische achtergrond, waarmee ik leerlingen naar mijn idee nog beter kan begeleiden. Zo is omgaan met podiumangst daar een mooi voorbeeld van. Ik vind het fijn om iemand daarmee te kunnen helpen. Onlangs vertelde iemand van mijn orkest me dat ze de sfeer zo prettig vond en de wijze waardeerde waarop ik de groep leidde. Ze kreeg ter plekke bijval van een aantal anderen. Dat vind ik een heel mooi compliment, want ik ben er altijd heel bewust mee bezig ieder groepslid te betrekken bij het geheel en voor iedereen een veilig gevoel te creëren binnen de groep. Ik heb ook geregeld hoogbegaafde leerlingen. Uit onderzoek is gebleken dat creatieve mensen vaker hoogbegaafd blijken te zijn. Ik heb door mijn opleiding integratieve counseling meer inzicht en kennis gekregen hoe ik ook deze leerlingen goed kan lesgeven. De opleiding ligt wat dat betreft heel mooi in het verlengde van mijn werk in de muziek.’ Els vertelt dat haar tijdsinvestering groot is in de muziek. ‘Er zit een hoop reistijd in naar de leslocaties, maar ook naar de locaties van mijn eigen concerten. Ik ben bijna zestig, mijn wens is om naast het vioollesgeven en concerten geven in mijn counselingspraktijk te werken. Ik houd van afwisseling en dit kan ik prima combineren met elkaar. Ik geef op dit moment nog twee dagen les, een dag in wijkcentrum ’t Markehuus in Assen en een dag in dorpshuis De Pan in Vries.’ Els wil in de toekomst haar praktijk blijven combineren met het lesgeven. Meer informatie over Els Veltheer, haar muziekschool en haar praktijk is te vinden via hetstrijkersgilde.nl en psychothearapieveltheer.nl.

UIT DE KRANT