Kunstenaar Albert Geertjes verwerkt licht in zijn kunstwerken

KC Albert Geertjes Paterswolde
KC Albert Geertjes Paterswolde Foto: Jos
kleintje cultuur

EELDERWOLDE - De lentezon stroomt door de ramen van het atelier van Albert Geertjes. Het licht speelt over de vele kunstobjecten die staan opgesteld, het lijkt te blijven hangen in de brokken glas die Geertjes vaak gebruikt. De kunstenaar uit Eelderwolde gebruikt vaak alledaagse voorwerpen om iets nieuws te maken. Glas en licht spelen een belangrijke rol in zijn werk.

“Glas is een van de weinige natuurlijke stoffen die doorzichtig is,” legt Geertjes uit. “Als je met licht wil spelen dan kan je glas goed gebruiken. Dat gaat al eeuwen terug, neem bijvoorbeeld de gebrandschilderde ramen in kerken.” Peinzend kijkt hij naar de collectie van zijn werken. “Ik maak maar weinig waar geen elementen van licht in verwerkt zijn.” 

Een goed voorbeeld van een project waarbij licht een belangrijke rol speelt is een kroonluchter die hij maakte voor het Forum in Groningen. Het hangt boven een houten wenteltrap in het gebouw en bestaat uit een aantal staven, waaraan brokken glas van verschillende formaten zijn bevestigd. Wie onderaan de trap staat en omhoog kijkt wordt gegrepen door het steeds wisselende spel van licht. De kunstenaar maakte het niet alleen omdat het mooi is, zijn werken hebben altijd een diepere betekenis. Omdat te illustreren bladert hij in een boek, dat hij alvast heeft klaargelegd naast de tafel. “Kijk, het heeft de vorm van de gemeente Groningen.” Op de bladzijde is een plattegrond van de gemeente afgedrukt, waarin de verschillende ribben van de kroonluchter zijn ingetekend. 

Dit is kenmerkend voor de manier waarop Geertjes kunst maakt. Hij associeert er lustig op los, een idee dat hij heeft bij een bepaald object vormt de inspiratie voor een volgend kunstwerk. “Als ik geen inhoud heb, dan heb ik geen vorm. Ik heb altijd een aanleiding nodig om iets te maken. Vaak is dat een woordspeling,, bijvoorbeeld het ‘gewicht van licht’.” Hij wijst naar een sokkel. “Zo is dat idee ontstaan, het is een brok glas met een handvat. Het licht speelt in het glas, zo heb je dus letterlijk licht dat gewicht heeft en je kan dragen.”

Geertjes maakt veel kunstwerken voor opdrachtgevers, zo kwam bijvoorbeeld de kroonluchter in het Forum tot stand. Ook maakte hij onlangs nog een lichtkunstwerk voor de zangeres Anouk. Daarnaast maakt hij collages, verzamelingen voorwerpen waar hij een sterke associatie mee heeft. Op een traptrede staat zo’n werk, een vogelkooitje gevuld met dorre bladeren en de vleugel van een witte vogel. “Die kooi is van een parkietje die ik als kind had. Ik kwam het weer tegen toen ik het huis van mijn ouders opruimde. De bladeren staan symbool voor het ouder worden. Ik heb er bewust een vleugel van een grotere vogel in gedaan. Dat staat ervoor dat je in de herfst van je leven verhalen groter maakt dan ze in werkelijkheid waren. Dit soort collages zijn altijd heel persoonlijk, ik probeer ze ook niet te verkopen en maak ze echt voor mezelf.”

De kunstenaar zit naar eigen zeggen nooit stil. “Dat kan ik niet, het zou vreselijk zijn als ik niet meer kon werken.” Toch moest hij het noodgedwongen de laatste tijd wat rustig aan doen. Een maand of 6 geleden scheurde hij zijn achillespees, waardoor hij 8 weken lang stil moest zitten. “De eerste 2 dagen had ik het er moeilijk mee, toen zette ik een knop om. Ik besloot om niet te gaan zitten treuren, maar de dingen te doen waar ik eerder niet aan toe kwam. Ik heb veel muziek afgespeeld, gelezen en podcasts geluisterd. Inmiddels ben ik weer mobiel, ik lijdt er totaal niet onder maar ik ben nog niet helemaal de oude. Ik ben nu sneller moe. Wat dat betreft zit ik nu in een soort overgangstijd, ik begin weer op gang te komen.”

UIT DE KRANT