Ongenode gast - Repair Café Zuidlaren
Wat: Repair Café
Zuidlaren
Waar: Terrein Lentis Zuidlaren
Wanneer: Woensdag 1 mei, 13.30 uur
ZUIDLAREN – Het is woensdagmiddag rond
13.30 uur als de ongenode gast het terrein van Lentis in Zuidlaren oprijdt.
Allereest verbaast hij zich erover hoe groot het terrein is. Hij moet naar E25,
maar waar dat is? Geen idee. Rustig rijdt de ongenode gast verder en parkeert
hij zijn auto uiteindelijk bij E82. De TomTom zegt tenslotte dat dit de juiste
locatie is. Niet dus. Via Google Maps op zijn telefoon loopt de ongenode gast
naar de juiste locatie. Dit keer kan het niet missen. Er staat namelijk een
vlag buiten met erop ‘Repair Café’. Dat is waar de ongenode gast zijn moet.
Als de ongenode gast binnenloopt,
wordt hij enthousiast onthaald door Eltjo
Lubbers. “Wat super dat je er bent”, zegt Lubbers. “Dit hadden we niet
verwacht.” Vervolgens loopt hij naar zijn collega Corry Drint: “Kijk Corry, er is iemand van de Krant van Tynaarlo!”
Ook Corry vindt het fantastisch dat er iemand van de pers aanwezig is: “Dat
vind ik nou zo leuk”, begint Corry. “Een beetje aandacht voor ons is altijd
goed. We doet alles vrijwillig hier, dus het is altijd prettig als wij op deze
manier in het nieuws komen. Zo trekken wij ook meer mensen.” Corry neemt de
ongenode gast vervolgens mee naar de plek waar het allemaal gebeurt en vertelt:
“Het is heel simpel. Wij willen gebruikte spullen een tweede leven geven. Als
mensen thuis apparaten hebben die het niet goed meer doen, dan kunnen zij het
naar het Repair Café brengen.” Het Repair Café neemt de spullen in ontvangst en
repareert ze. “Maar”, zegt Eltjo. “Het is niet een kwestie van wegbrengen en
later weer op komen halen. Het is de bedoeling dat mensen over de schouder
meekijken of zelfs meehelpen.”
Het Repair Café is een samenwerkingsinitiatief van de Protestantse Kerken
Zuidlaren en Lentis. “Lentis had een idee voor een Repair Café en de Kerken ook”,
legt Corry uit. “En Lentis had deze locatie beschikbaar, vlakbij de
Fietsenmakerij en de Kringloopwinkel. Marjon Huiting vertegenwoordigt Lentis
bij het Repair Café en Corry en Eltjo de Kerken. Naast dat we alleen apparaten
repareren, is het ook een sociaal gebeuren. Mensen vinden het leuk om hier te
komen.” Terwijl de ongenode gast in gesprek is, wordt er achter hem hard getimmerd
op een stoel. “Blijft er nog wat over?” roept Lubbers. Henk van der Heide, vrijwilliger van het Repair Café lacht: “Ik doe
mijn best.” De ongenode gast komt ook even een kijkje nemen. “De lijm van de
stoel zat los”, legt Henk uit. “De eigenaar van het stoeltje wil graag weer een
bruikbaar stoeltje, dus ik ben bezig de verbindingen te herstellen.” Als Henk
klaar is, komt net de eigenaresse van het stoeltje eraan gelopen: “Wat geweldig
dat jullie dit zo doen. Helemaal super, bedankt!”
In dezelfde ruimte zijn ook Bauke
Bekkema en Jan Vos druk bezig
met het repareren van verschillende spullen. “Ik heb hier een broodbakmachine”,
vertelt Bauke. “Er ligt een riempje los, maar ik ben bang dat ik het niet kan
herstellen. We hebben daar nog niet het juiste gereedschap voor.” En Bauke
heeft gelijk. De eigenaar van de broodbakmachine mag op 15 mei met zijn
apparaat terugkomen. Dan gaat het Repair Café kijken of de broodbakmachine
hersteld kan worden. Vos is op dat moment bezig met een stofzuiger. Wat er mis
mee is? “Hij maakt teveel lawaai”, legt Jan uit. “De eigenaar vertelde dat de
stofzuiger zomaar ineens dit geluid maakte. Ik heb even gekeken, maar zie niets
vreemds. We kunnen er dus niets aan doen”. Jan schroeft de stofzuiger
vervolgens weer dicht en kijkt of hij weer normaal werkt. Als hij de stekker in
het stopcontact steekt, kijkt de eigenaar blij: “Hij maakt geen vreemd geluid
meer. Hebben jullie hier magische krachten?”
Naast de apparaten die worden gerepareerd is er ook een ruimte waar naaiwerk
wordt verricht. Vrijwilligster Bruinetha
Sanders is bezig om een mouw wijder te maken. “Ik vind het heel leuk om te
doen”, vertelt Bruinetha. “Ik was als naaister al actief bij het Creatief Café,
maar vind het leuk om hier nu ook bij betrokken te zijn. Hier verricht ik,
samen met mijn collega’s, kleine naaiwerkjes. We willen namelijk niet de
middenstand benadelen.” Bruinetha maakt van waardeloos materiaal toch weer
bruikbare spullen. “Zo maak ik bijvoorbeeld van oude dekbedden
vliegergordijnen”, legt Bruinetha uit. “Het is toch mooi dat je van oude troep
weer iets praktisch maakt?”
Het Repair Café wordt op de eerste en derde woensdag van elke maand
georganiseerd en is gratis. Wel geven de ‘klanten’ een vrijwillige bijdrage.
“We doen het allemaal vrijwilliger”, legt Corry uit. “De vrijwillige bijdrages
die we krijgen, besteden we vooral aan nieuw gereedschap, maar ook aan iets
lekkers bij de koffie/thee voor de bezoekers.” Het Repair Café heeft een
startsubsidie gekregen van de Gemeente Tynaarlo en de Rabobank, waardoor vanaf
het begin het allernoodzakelijkste gereedschap kon worden aangeschaft.
Corry: “Het was echt heel fijn dat we deze subsidie kregen. Het is namelijk zo
leuk om mensen blij te maken. Je maakt hier zoveel leuke dingen mee.” Als de
ongenode gast aanstalten maakt om weg te gaan, werkt Corry haar papierwerk bij:
“We hebben al zeven gehad vandaag. En het werk gaat ontzettend hard. Wat een
professionals hebben wij hier!”