Uitreiking Drentse Onderwijsprijs

|||||||||||
||||||||||| Foto: |||||||||||
(On)genode gast

Wat:                Uitreiking Drentse Onderwijsprijs



Wanneer:        Vrijdag 8 februari, 10:15 uur


Waar:              Cbs de Holtenhoek Vries


VRIES – Vrijdagochtend 8 februari, uurtje of tien. De Ongenode Gast weet niet hoe snel hij over het schoolplein van cbs de Holtenhoek moet sjezen om naar binnen te komen. Buiten is geen pretje dankzij het druilerige weer. Binnen is het behaaglijk. Gezellig ook. De soesjes en de koffie staan klaar in de kantine van de basisschool. Reden? Juf Petra Kroon ontvangt de Drentse Onderwijs prijs. Niemand minder dan gedeputeerde Cees Bijl reikt hem uit. Dat wil de Ongenode Gast uiteraard niet missen.


De allervriendelijkste conciërge Judith Vrieling biedt de Ongenode Gast een lekker bakkie aan. Daar zeggen we geen nee tegen natuurlijk. Dat doen we wel tegen de slagroomsoesjes die er overigens verrukkelijk uitzien. Jacoline Fekkes zet de boel alvast klaar in de kantine. Ze verwacht nogal wat mensen tijdens de toch wel heel bijzondere bijeenkomst. De moeder van Timo en Milan zit in de ouderraad en doet regelmatig wat hand- en spandiensten op de Holtenhoek. Reanne van der Bij schuift ook even aan. Ze werkt voor de provincie Drenthe en is vandaag met gedeputeerde Cees Bijl op pad. Haar kroost zit ook op de Holtenhoek. Dat juf Petra de prijs krijgt is heel bijzonder, weet Reanne. De prijs wordt namelijk maar eens per twee jaar uitgereikt. Per provincie is er een prijs voor de beste basisschool en een voor het voortgezet onderwijs. Petra heeft hem dik verdiend, vindt IB’er Geertje Oosterman. “Ze is ontzettend bevlogen en blijft altijd rustig”, vertelt ze terwijl directeur Marlies Bisschop op het punt staat aan haar speech te beginnen.


Marlies vertelt eerst maar even over de drie kernwaarden van de school die 195 leerlingen telt. Op een staat ‘presteren met plezier’. Daarna volgt 1 + 1 = 3. De Ongenode Gast heeft anders leren rekenen. Die drie staat voor samenwerken verduidelijkt Marlies. Daarmee bedoelt ze samenwerking tussen leerlingen en ouders en tussen leerlingen en leerkrachten. Werk je samen, kun je meer, is de moraal van het verhaal. Op nummer drie staat ‘jij en de ander’. Iets met verantwoordelijkheid voor jezelf maar ook voor het welzijn van de ander. De kernwaarden vormen de rode draad van de christelijke basisschool. Over naar juf Petra. Spannend was het wel even toen Petra aan Marlies vroeg of ze de rekenwerkboeken in groep 3 overboord mocht gooien. Ze wilde de kinderen op een andere manier leren rekenen. Spelenderwijs met veel bewegen. “Zeker was dat spannend. Een totaal andere methode dan dat we gewend waren. Maar gelukkig kwam het meer dan goed.”


Na het betoog van de directeur was het woord voor juf Petra Kroon. Ze ziet er feestelijk uit in haar zwierig rokje met bijpassende oranje bloes. De overgang van groep twee naar drie heeft haar altijd gefascineerd, begint ze. Dat kon beter. Van spelende en rennende peuter naar stilzitten op een stoel achter een tafeltje werkt niet. Een veel te grote overgang, daar komt het een beetje op neer. Van het geld dat ze bespaarde door geen werkboeken aan te schaffen kocht Petra spelmateriaal. Dobbelstenen, fiches, knikkers en poppetjes. Getallen splitsen leerde ze door verstoppertje te spelen. Van de zes kinderen hebben zich er vier verstopt. Hoeveel kinderen moet je nog vinden om zes te krijgen? Splitsen met knikkers doet ze ook. Rekenen op de Holtenhoek gebeurt zowel binnen als buiten. En met behulp van leuke apps op de IPad. U raadt het: de rekenlessen van juf Petra zijn megapopulair onder de kids van groep drie. Leuk allemaal, maar het draait natuurlijk om de resultaten, denkt de Ongenode Gast. De uitslagen op de bekende Cito-toetsen. Toen ook de scores op de toetsen klonken als een klok was iedereen overtuigd. Het werkt. Inmiddels hebben collega’s van Petra ook al aangegeven interesse te hebben voor de bijzondere rekenmethode van Petra.


Gedeputeerde Cees Bijl was zichtbaar onder de indruk. Toen hij in klas 1 van de basisschool zat, zaten er 54 kinderen in de klas. Waarvan er gemiddeld 20 bleven zitten. Niks persoonlijke aandacht. En al helemaal geen ‘jottum’ (een veel gebruikte term uit zijn jeugd) we gaan rekenen. Bijl was vol lof over de tamelijk innovatieve  rekenmethode van Petra. “We kijken bij de prijs niet alleen naar of iemand goed is, maar ook of iets nieuw is. En of het toegepast kan worden op andere groepen”, verklaarde hij. Onder toeziend oog van leerkrachten, wethouder Pepijn Vemer, leerlingen overhandigde Bijl Petra een bronzen beeldje van een olifant, een oorkonde, juryrapport én een cheque van 500 euro die beschikbaar is gesteld door de provincie Drenthe. “Heel toepasselijk, een ‘kroon’ op je werk!”, riep de gedeputeerde. Petra Kroon zit in de race voor de landelijke verzieking van de Nationale Onderwijsprijs. Op 27 maart is de finale in Leiden. De Ongenode Gast noteert het alvast in de agenda. Petra Kroon als beste onderwijzer van heel Nederland zou fantastisch zijn toch?


|||||||||||
|||||||||||
|||||||||||
|||||||||||
|||||||||||
|||||||||||
|||||||||||
|||||||||||
|||||||||||
|||||||||||
|||||||||||

UIT DE KRANT