‘Vergelijk het met Spotify, je neemt gewoon een abonnement’

Afbeelding
algemeen de krant van tynaarlo

Een auto delen met je buurt, het werkt volgens Eeldenaar Hein-Peter Nauta


TYNAARLO – Wie een auto nodig heeft, maar er niet eentje op de oprit heeft staan, kan binnenkort het gas intrappen van een van de twee elektrische deelauto’s die in de gemeente komen te staan. Energiecoöperatie Drentse Aa gaat namelijk medio september een proef doen met twee elektrische deel auto’s. Het initiatief komt van Hein-Peter Nauta uit Eelde, het kersverse bestuurslid van de energiecoöperatie. “Je betaalt niet voor het bezit, maar voor het gebruik.”


Een discussie met zijn vrouw bracht hem op het idee om op zoek te gaan naar alternatieven voor een eigen auto in de garage. “Een jaar geleden ongeveer vroeg ik mijn vrouw: ‘schatje, wat doen we met de auto. Die staat al tijden stil. We zijn fietsers. Doen alles met de fiets. We zijn onlangs zelfs naar Rome gefietst.” Nauta’s echtgenote stemde in om de auto de deur uit te doen, maar wel op één voorwaarde. Als ze een keer uit eten gaan in de provincie wil ze niet alleen van het stalen ros afhankelijk zijn. Toen begon de uitdaging voor Nauta. Hij nam contact op met Greenwheels, de organisatie die auto’s verhuurt aan mensen die samen met andere mensen een auto willen delen.


Buurauto


“Greenwheels trok alle deuren dicht. Ze hebben geen station in de gemeente en daarmee hield het op. Toen moest ik op zoek naar een ander alternatief. Zo kwam ik bij Buurauto terecht, een sociaal experiment uit het westen van het land. Ze stuurden meteen een infopakket op. Buurauto is een elektrische auto die je deelt met je buren. Je betaalt niet voor het bezit, maar het gebruik. We zitten midden in een energietransitie. Er rijden 9 miljoen auto’s in Nederland rond. En vaak maar met 1 poppetje erin. Ik dacht: waar zijn we mee bezig? Ik ben met het plan naar de gemeente gestapt. Mobiliteit en Bereikbaarheid is een van de pijlers uit de duurzaamheidvisie van de gemeente Tynaarlo, dus ik was benieuwd wat zij van het idee vinden.”


Het plan werd positief ontvangen door de gemeente. “Ze waren meteen enthousiast en brachten ons in contact Energiecoöperatie Drentse Aa, als mogelijke partij om het initiatief op te starten. Inmiddels ben ik zelf toegetreden tot het bestuur. De gemeente gaat een van de auto’s zelf gebruiken voor een periode van drie weken. In september doen we een ‘sleuteloverdracht’ met wethouder Oetra Gopal.”


Spotify


Hoe werkt het?, willen we weten van Nauta die jaren nadat hij is afgestudeerd aan het conservatorium het pianospelen weer heeft opgepakt. (Hij wordt regelmatig door de Dorpskerk gevraagd om te komen spelen, red.) Je zal maar de auto nodig hebben net op het moment dat je buurman ermee op pad is. Of naar Amsterdam moeten en tot de ontdekking komen dat je het niet redt met je accu. “Dat soort vragen krijg ik veel. Buurauto is een sociaal experiment. Dat betekent dat je afspraken maakt met elkaar. De auto deel je met 4 tot 6 huishoudens. Het principe is dat je met de hele groep samen 20.000 kilometers per jaar maakt. Samen ‘adopteer’ je de auto zeg maar. Stel iemand heeft de auto altijd op woensdag nodig. Een ander twee dagdelen en weer een ander alleen in het weekend. Vergelijk het met Spotify. Je neemt een abonnement op basis van het verwachtte aantal kilometers per jaar. Zeg 2.500 kilometer. Dan betaal je per maand 95 euro abonnementskosten. Dat is inclusief verzekering, onderhoud en wegenbelasting. Rijd je schade? Ook dat zit gebeiteld bij Buurauto. Reserveren, openen/sluiten en afrekenen gaat heel handig met een app op je mobiel. Het leuke is dat je met je abonnement ook gebruik kunt maken van de Buurauto’s in het westen van Nederland. En wat betreft de te overbruggen de afstand: er komen steeds meer laadpalen bij in Nederland dus dat loopt wel los.”


Informatiebijeenkomsten


De proef start met twee Buurauto’s. Het liefst ziet Nauta op termijn dat alle 18 dorpen van de gemeente Tynaarlo over een elektrische Buurauto en laadpalen beschikt. En als het écht een succes is, dat iedere wijk er één heeft. “Een ideologie? Misschien. Een auto die stilstaat op de oprit kost geld. Die kassa blijft wel door rinkelen. Bovendien: alleen ga je sneller, samen kom je verder”, aldus Nauta die zich officieel energiecoach mag noemen. “Mensen kunnen bij mij terecht voor adviezen op energiegebied. Over de Buurauto houden we binnenkort 2 informatiebijeenkomsten. Op 29 augustus om 20:00 uur in de Symphonie in Eelde en op  30 augustus is dat om 20:00 uur bij Café Onder de Linden in Vries.


Als de proef slaagt en het concept daadwerkelijk ingevoerd wordt in de gemeente Tynaarlo, dan zal dat de eerste noordelijke gemeente zijn die de Buurauto omarmt. Meedoen met de proef of eerst nog meer informatie? Neem contact op met Hein-Peter Nauta via hpnauta@me.com. Meer informatie vind je op: www.ecdrentseaa.nl en www.buurauto.nl

UIT DE KRANT

Lees ook