‘Wil je grafische kunst uitoefenen, moet je de techniek beheersen. Anders moet je er vanaf blijven’

Afbeelding
kleintje cultuur

Jeep Ottens




ZUIDLAREN – Jarenlang stond Jeep Ottens uit Zuidlaren voor de klas. Eerst op een school in Eelde-Paterswolde, daarna op het AOC Terra in Assen. Gaf vakken als Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis. Naast zijn onderwijscarrière wilde Ottens (76) iets creatiefs doen. De grafische techniek had hem altijd getrokken. Hij besloot in de leer te gaan bij kunstenaar Aldrik Salverda die toen ook als docent op het kunstencentrum ICO in Assen werkte. Salverda leerde Jeep Ottens de fijne kneepjes van de zeefdruktechniek. Talloze zeefdrukken maakte hij, exposeerde regelmatig. Zeefdrukken maken doet hij inmiddels niet meer, bijzondere werken verzamelen wel. Want de liefde voor grafische vormgeving blijft.


Aan de wand in de woonkamer van Jeep Ottens prijken prachtige zeefdrukken. Werk van bekende kunstenaars en eigen werk. De fraaie litho met jazzmuzikanten, hunebedden en veenkoloniën valt op. Misschien is het door de bijzondere combinatie van beelden.  “Het Drents verleden, de toestanden met de veenkoloniën en jazzmuziek heeft met elkaar te maken. Dat heeft mij altijd geïnspireerd. Net als hunebedden. Die zie je in veel werken terugkomen.” Ottens heeft sowieso iets met stenen. Hij verzamelt prehistorische exemplaren, bewerkte stenen van duizenden jaren oud. Kasten vol heeft hij inmiddels. Allemaal keurig gerangschikt op soort en kleur. “Stenen die bewerkt zijn neem ik mee. Kijk, een speerpuntje ui t de tijd van de Neanderthalers. Ik vind ze op landerijen.” Stenen verzamelen doet Ottens nog steeds, zeegdrukken inmiddels niet meer. “Leeftijd begint ook een rol te spelen. Ik ben 76. Ik richt me nu vooral op sportief bezig zijn. Racefietsen en MTB-tochten.  Bovendien is het thuis niet te doen. Je hebt zoveel spullen nodig. Een spoelbak, een zeefdruk, ramen en alle bijbehorende materialen. Dat is niet te doen. Wil je grafische kunst goed uitoefenen, moet je de techniek goed beheersen. Anders moet je er vanaf blijven.”


Ottens opent de la van een brede kast in zijn werkkamer op de zolder van de schuur naast zijn woning. Haalt er een grote kartonnen map uit waarin de zeefdrukken opgeborgen liggen. Litho’s van kleurige knotwilgen, een optocht van koeien, oude beelden van Zuidlaren gecombineerd met jazzband, een zelfportret. Prachtige exemplaren. Zonde dat ze in de la liggen. Maar meer ruimte om de litho’s op te hangen heeft hij niet, vertelt de liefhebber voor grafische kunst.  “Deze zeefdrukken zijn beoordeeld door beeldend kunstenaar en graficus Antje Veldstra uit Groningen. ‘Tentoonstellingwaardig’, vond zij. Dat was mooi om te horen uit de mond van een professioneel kunstenaar. Een klankbord is altijd prettig. Exposeren heb ik regelmatig gedaan. Nu niet meer. Daarvoor moet je nog actief zijn, vind ik.” Op de werktafel liggen stukken hout en linoleum. In het hout is een heus bos ontstaan, gemaakt met scalpeermesjes. “Als het af is, maak ik er etsjes van. Ik ben graag creatief bezig. Creativiteit heeft me enorm geholpen in het leven. Het heeft me door een zware periode geloodst.” 

UIT DE KRANT

Lees ook