YouTubers De Krantenjongens aan het werk in Tynaarlo

Afbeelding
algemeen de krant van tynaarlo

Van krantenjongen tot miljonair, is het mogelijk?


TYNAARLO – Afgelopen donderdag waren ‘De Krantenjongens’, bekend van YouTube, aan het werk bij drogisterij Alldro in Tynaarlo. Hun doel? Geld verdienen! Het doel van de YouTubers is namelijk om van één euro een miljoen te maken. Van krantenjongen tot miljonair, zoals ze het zelf zeggen. De YouTubers doen verschillende projecten en maken diverse video’s om zo hun doel te bereiken. Afgelopen week streken de jongens dus neer in het gezellige dorp Tynaarlo.

Het begon allemaal in het begin van 2019, toen Adri Verbree (21) en Ridert Havinga (20) een idee hadden om een YouTube-kanaal op te starten. “We vonden het altijd al heel leuk om bezig te zijn met ondernemen”, vertelt Adri. “We dachten vroeger al na over hoe we makkelijk en snel geld konden verdienen. Ik zei tegen Rindert: hoe vet zou het zijn als we van één euro een miljoen konden maken? Ik wilde dit graag in video’s vastleggen.” En dat leek ook Rindert wel wat. De jongens waren er een aantal weken over aan het brainstormen en besloten dat het plan uitgevoerd moest worden. “Op dat moment hebben we onze vrienden, Jur Wiersema (21) en Jelle de Vries (21), benaderd”, vertelt Rindert. “Wij kennen elkaar al sinds de basisschool en zijn met z’n vieren goed bevriend. Vroeger maakten we ook altijd al samen filmpjes. We stelden de jongens de plannen voor en ook hen leek het geweldig om hierbij betrokken te zijn.”

Maar ja. Dan heb je het plan om van één euro een miljoen te maken, maar hoe? “Dat wisten we toen nog niet”, lacht Rindert. “We hebben een paar experimenten gedaan om gratis rommel via Marktplaats te verkopen, zodat we een startbudget hadden. We hadden een groot bereik nodig.” De verkoopdingetjes liepen redelijk en de Krantenjongens dachten eraan om een aantal grotere projecten op te gaan starten. “Rond die tijd hebben we toen ook onze YouTubenaam veranderd”, laat Adri weten. “We heetten eerst ‘van één euro naar één miljoen’, maar dat vonden we niet goed genoeg. Rindert kwam met het idee om de naam ‘De Krantenjongens’ te koppelen aan ons YouTube-kanaal. Deze naam komt van Pietje Bell en het is algemeen bekend dat krantenjongen zijn voor velen het eerste baantje is.” Onder deze, nieuwe naam startten de YouTubers een aantal projecten op.

“We hebben op dit moment vele lange termijn projecten lopen”, legt Rindert uit. “Zo hebben we onder andere een webshop en ICT-hulpbedrijfje. Met deze dingen willen we geld verdienen, waarmee we over een aantal jaren één miljoen euro hebben verdiend.” Momenteel zijn de Krantenjongens een nieuwe serie aan het opstarten: een kijkje in de keuken bij een ondernemer. “Dat is ook wat we bij Alldro in Tynaarlo hebben gedaan”, gaat Rindert verder. “We hebben een aantal uren in de drogisterij gewerkt en hiervoor kregen wij betaald. Het was een hele leuke dag, waarin we eigenlijk alles hebben gedaan wat er bij het werken in een drogisterij aan bod komt. De camera- en geluidsmannen, Jur en Jelle, legden alles vast. Van de gehele dag maken we vervolgens een video die op ons YouTubekanaal komt. De kijker kan op deze manier zien wat wij hebben gedaan en hoe het bedrijf eruit ziet. Voor Alldro is het bovendien goede PR.”

De jongens vinden het allen ontzettend gaaf om bezig te zijn met YouTube. “Zoals we al zeiden, waren we vroeger altijd al bezig met video’s”, vertelt Jur. “We vinden het leuk om ons verhaal te laten zien en bovendien vinden we het ook heel interessant om bezig te zijn met ondernemen. Daarnaast vindt men het leuk om te kijken.” Jur, die Communicatie en Multimedia Design studeert aan de Hanzehogeschool, is de cameraman van de groep. Hij legt alles wat Adri en Rindert doen vast en monteert de beelden, zodat er elke week een prachtige video online kan komen. Het technische aspect wordt gedaan door Jelle. “Zelf studeer ik ICT aan de Hanzehogeschool”, vertelt hij. “Ik ben technisch sterk en ben veel bezig met webdesign. Ik heb dus een belangrijk onderdeel geweest met het opstarten van bijvoorbeeld de webshop.” Adri en Rindert zijn de ‘gezichten’ van de Krantenjongens. Zij voeren de werkzaamheden, die in de video’s zichtbaar zijn, uit.

Het YouTube-kanaal van de Krantenjongens is geschikt voor alle doelgroepen en heel laagdrempelig. “Mijn nichtje van 12 kijkt, maar ook mijn oom van 50”, vertelt Adri. “Bovendien denken zij ook mee met het ondernemen. Kijkers geven vaak tips over hoe we dingen beter kunnen doen of moeten aanpakken. Dat is ontzettend fijn. Daarnaast willen we laten zien dat ondernemen voor iedereen is. Als je wil, kan je zo van alles opstarten” De Krantenjongens zijn pas enkele maanden bezig met hun projecten. Toch merken ze al dat het goed loopt. “We hebben al verschillende projecten gedaan en het nodige geld opgehaald”, vertelt Rindert. “Natuurlijk moeten we onszelf blijven ontwikkelen, maar we zijn ervan overtuigd dat we ons doel, van krantenjongen tot miljonair, gaan halen. Het zou ontzettend gaaf zijn als we over een aantal jaren één van onze bedrijfjes die we hebben opgestart nog steeds hebben.” De komende maanden zijn de Krantenjongens druk bezig met hun nieuwe serie. “We hopen dat we voor meer bedrijven aan het werk mogen, zoals we bij Alldro hebben gedaan”, laat Adri weten. “We zijn van alle markten thuis en helpen de ondernemer graag. Bovendien levert het voor beide partijen wat op.”

De video bij drogisterij Alldro in Tynaarlo is sinds maandag te zien op het YouTube-kanaal van ‘De Krantenjongens’.

UIT DE KRANT

Lees ook