‘Wij willen de eerste waterstof-luchthaven zijn van Europa’

EELDE – De luchthaven bestaat 90 jaar. “We gaan dit zeker vieren, zij het ingetogen”, aldus Meiltje de Groot, directeur Groningen Airport Eelde. Ze wil nog niet te veel verklappen maar duidelijk is wel dat de omgeving bij de festiviteiten zal worden betrokken. Er zal in ieder geval een open dag georganiseerd worden, een dag waarbij eens achter alle deuren kan worden gekeken. Deuren die in verband met de strenge veiligheidseisen normaliter gesloten zijn.

Doewe Pelleboer, lid van de werkgroep luchtvaarthistorie en de historische vereniging Ol Eel, volgt al jaren gepassioneerd alles wat te maken heeft met het vliegveld en schreef hier 10 jaar geleden een boek over. “De fascinatie voor vliegtuigen heeft er bij mijn vader, broer en mij altijd ingezeten.” Hij vertelt dat de KLM in de jaren ‘20 van de vorige eeuw contact zocht met de gemeente Groningen omdat zij in die buurt een vliegveld wilden hebben om een verbinding met Groningen op te zetten. “De zoektocht van de gemeente schoot niet op, waarop mevrouw Bähler-Boerma, een sociaal bewogen voormalig wethouder van Eelde, op persoonlijke titel een geschikt gebied ten zuidoosten van Eelde aanwees. Zij werd bijgestaan door Hayo Hindriks, eveneens een voormalig wethouder, maar ook sportvlieger.” De gemeenteraad ging akkoord met het voorstel om het terrein ‘Hakenkampsveld’ aan te wijzen als vliegveld en na de toestemming van het ministerie werd er in 1930 begonnen met het afgraven van het veen. De officiële opening was op 23 mei 1931, waar 40.000 bezoekers konden genieten van een vliegshow.

Van serieuze betekenis was begin jaren ’50 dat het ministerie besloot dat Eelde een uitwijkhaven van Schiphol moest worden en de overplaatsing van de Rijksluchtvaartschool van Gilze-Rijen naar Eelde. “Het resultaat hiervan was dat er een verharde start- en landingsbaan moest worden gebouwd en dat er twee nieuwe woonwijken werden gebouwd om het personeel van de luchthaven en de Rijksluchtvaartschool te kunnen huisvesten.”

Het tweede hoogtepunt wat Pelleboer wil noemen is de baanverlenging die in 2013 uiteindelijk toch heeft plaatsgevonden, waardoor grotere vliegtuigen op een veiliger manier konden starten en landen. Pelleboer is blij dat de luchtvaartschool destijds naar het dorp kwam, het heeft het dorp en de middenstand een enorme boost gebracht. En wat betreft de vakantievluchten blijft hij het een groot voordeel vinden dat hij zo dichtbij woont. “We lopen met z’n tweetjes 100 meter, stappen in de bus, worden gedropt bij de terminal waar een korte wachttijd is en we zitten in het vliegtuig naar Griekenland of Gran Canaria.” Wat hem betreft hoeven er niet de wereld aan vakantievluchten te komen, maar hij zou toch graag zo’n 10 bestemmingen in stand willen houden. “Daar maak je heel veel noorderlingen gelukkig mee.” Ook verwacht hij dat er leuke nieuwe bestemmingen voor kleinere vliegtuigen worden gevonden. “De wintersportvluchten bijvoorbeeld waren daar al een voorbeeld van.”

Als De Groot terugkijkt is zij het meest trots op de veerkracht van haar mensen na een lastige tijd met een lading aan negativiteit. “Met enthousiasme zijn ze bereid aan de slag te gaan en door de covid heen naar de toekomst te kijken.”

“Waar we over 10 jaar staan? Het verduurzamen van de luchtvaart, hier een ontwikkelrol in spelen en er zelfs in voorop lopen”, aldus Pelleboer. “Die stip op de horizon is breder kijken, inderdaad kijken naar duurzame luchtvaart op het gebied van waterstof en elektrische vliegtuigen”, laat De Groot weten, “de verwachting is dat er in 2030 in Europa al met een 90-zitter op 900 kilometer elektrisch kan worden gevlogen.” Maar de luchthaven zal ook meer inkomsten moeten genereren en daarbij zijn ze bezig met aanpassingen van het bestemmingsplan van het bedrijventerrein. Die extra ruimte is nodig voor vracht wat past binnen de regio, maar ook voor het onderhoud van vliegtuigen. Voor dit alles is Groningen Airport Eelde gestart met het innovatie- en duurzaamheidsinitiatief NXT Airport. Met diverse partners wordt er binnen NXT Airport gewerkt aan projecten gericht op de verduurzaming van de luchtvaart. Haar visie hierin is vooruitstrevend: “Wij willen de eerste waterstof-luchthaven zijn van Europa!”