Actiegroep Hoofdweg Eelde blijft gemeente achter de broek aan zitten

Afbeelding
voorpagina de krant van tynaarlo

“De wethouder kan geen kant op”


EELDE – Sinds de presentatie van het plan voor de reconstructie van de Hoofdweg in Eelde, is draagvlak ervoor ver te zoeken. Het is in ieder geval niet te vinden achter de deuren van de huizen aan die betreffende Hoofdweg. Actiegroep Hoofdweg Eelde vertegenwoordigt ruim veertig woningeigenaren en die zijn verre van tevreden met het plan. “Ons vertrouwen in de gemeente is tot een dieptepunt gedaald. Het is trekken aan een dooie koe”, vertelt Jan Spiekhout die namens de Actiegroep naar buiten treedt. Spiekhouts buurman, Fabio Lamanna, is het roerend met hem eens: “Zoals de gemeente met ons is omgegaan, dat lijkt helemaal nergens op.”


Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Tynaarlo maakt in december vorig jaar  de plannen voor de reconstructie van de Hoofdweg in Eelde bekend. Vlak voor de raadsvergadering op dinsdag 3 december 2019, hebben Spiekhout en Lamanna een kort gesprekje over de Hoofdweg met toenmalig wethouder Henk Lammers. “Vervolgens hebben we onszelf moeten uitnodigen voor een informatieavond in februari, want aan de bewoners van de Hoofdweg werd met de uitnodigingen voorbijgegaan. Daar kregen we zowaar spreektijd, maar werden we afgekapt terwijl we zinvolle argumenten op tafel legden”, vertelt Lamanna getergd. Die informatieavond vindt op 6 februari 2020 plaats. Ondertussen is Hanneke Wiersema (CDA) de verantwoordelijk wethouder, nadat Lammers met vervroegd pensioen is gegaan. Door de coronacrisis volgt de tweede termijn over dit onderwerp in de gemeenteraad maar liefst negen maanden na de eerste termijn.


In tussentijd laat de Actiegroep het er niet bij zitten. Geregeld laten ze van zich horen via diverse wegen. Het krijgt daarop volgens henzelf de ‘antireconstructiestempel’. Onterecht vinden beide mannen stellig: “Men zegt dan ‘we weten dat ze tegen zijn’ over ons. Dat is niet het geval. Wij gaan graag in gesprek over de Hoofdweg om tot een oplossing te komen die voor een ieder acceptabel is. Nu zijn de piketpaaltjes al geslagen, dus hebben we geen ruk in te brengen.”


Spiekhout komt tot de conclusie dat de gemeente Tynaarlo een hoop belooft, maar dat ze niets doen: “Een hoop beloven en weinig geven doen gekken en dwazen in vreugde leven.” Zijn kompaan vult hem aan: “Wij zijn misschien wel een beetje gek, maar verre van dwaas.” Hij wijst met zijn vinger naar de stapel papieren die Spiekhout onder zijn arm heeft: “Het ontwerp is gewoon hartstikke fout. Daarom ruiken andere partijen bloed. En terecht! Voor de zoveelste keer blijkt de boel niet op orde en dan komt het als een stortvloed over de wethouder heen. De wethouder laat zich voorlichten door haar ambtenaren en heeft tijdens onze inspraakronde op de raadsvergadering twee weken geleden louter voorgelezen wat de ambtenaren haar hebben voorgekauwd. Op onze vragen hebben wij geen antwoord gekregen. Dat moest dan nog weer worden uitgezocht.”


Duidelijk is in ieder geval dat het plan zoals de gemeente die nu heeft neergelegd op vrijwel geen draagvlak kan rekenen. Actiegroep Hoofdweg Eelde voelt veel meer voor een plan waarin het advies van Veilig Verkeer Nederland (VVN) wordt opgenomen. “Dat is op basis van de benodigde wet- en regelgeving opgesteld. Hetgeen voldoet aan de basiskenmerken van wegontwikkeling, de Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) én de Duurzaam Veilig Visie van de gemeente Tynaarlo. Dat advies legt de gemeente echter in de huidige plannenmakerij naast zich neer.” Een voorwaarde waar de Actiegroep veel waarde aan hecht, is dat de snelheid op de Hoofdweg, nu 50 km/h, terug wordt geschroefd naar 30 km/h. In de plannen van het college blijft de maximumsnelheid op Hoofdweg 50km/h. Reden: het is een zogenoemde gebiedsontsluitingsweg. “Dat is het niet”, verklaren de bewoners, “Nergens staat dat de Hoofdweg een gebiedsontsluitingsweg is. Het is een erftoegangsweg en 30 km/h zie je overal bij vergelijkbare wegen.”


Tenslotte is er veel te doen over de eventuele kap van zes eiken aan de Hoofdweg. Bewoners willen het behouden, beplakken het met leuzen tegen de geplande kap en geven aan dat het bij het dorpse karakter hoort van de Hoofdweg. In verband met de veiligheid dienen deze volgens de gemeente Tynaarlo gekapt te worden. Spiekhout legt uit waarom het zo belangrijk is dat deze eiken worden behouden: “Het is een buffer die simpelweg bescherming biedt voor fietsers en wandelaars. Het is helemaal niet veiliger zoals de gemeente schetst, maar ze moeten gekapt worden omdat de weg verbreed moet worden naar zes meter. De bussen moeten namelijk elkaar wel kunnen passeren in de nieuwe plannen.”


Tijdens de raadsvergadering van 8 september jl. krijgt de Actiegroep bijval van een aantal partijen. Zo zegt Willem van der Meij (GroenLinks): “Er is geen draagvlak. Waarom worden deze plannen nou toch doorgezet? Men moet eerst zorgen voor een goed plan dat draagvlak heeft bij de inwoners.” Ook Els Kardol (D66) geeft aan dat er van alles is misgegaan tijdens het participatietraject: “Ik hoor veel terecht gemopper en wil het college oproepen om alsnog in gesprek te gaan met de Actiegroep.” Gezienus Pieters van de VVD is nog iets stelliger: “Als je het gewoon benoemt zoals deze mensen het benoemen, dan is het een erfontsluitingsweg en moet je die zooi inrichten. Als daar 30 km/h bij past, richt dat dan ook zo in.” Lubbers (PvdA) vult tot slot aan: “Vrijwel alle raadsleden leveren kritiek op de gang van zaken en de wijze waarop men met inspraak is omgegaan in het traject aangaande de Hoofdweg. Inwoners hebben tweetal informatie- en inspreekavonden kunnen bijwonen, maar met hun inspraak is niets gedaan. Publieksparticipatie is wederom een wassen neus en dat vinden wij ontzettend jammer. We zijn bang dat ze de weg kwijt, c.q. de Hoofdweg, kwijt zijn.”


“De gemeente Tynaarlo vaart blind op het projectteam”, geeft Lamanna aan. Een methode die niet op veel begrip kan rekenen: “Ze maken het zichzelf gewoon moeilijk. Verandering komt juist door samen te werken is onze mening.” Wethouder Wiersema lijkt te hebben geluisterd en reageert als volgt op de ophef: “De raad en de insprekers zijn duidelijk geweest. We zullen dus ook luisteren naar de gemeenteraad en de omwonenden. Dat is het punt niet. De zorgen die er nu zijn, kunnen we niet negeren. Daarom gaan we op korte termijn met de insprekers in gesprek.” De gemeente werkt momenteel het scenario voor een 30 km/h-zone uit. Daarin zal het ook de input uit het gesprek meenemen. Vervolgens wil de wethouder het zo feitelijk mogelijk de voor- en nadelen en de consequenties van beide scenario’s aan de raad presenteren. Voorzien van een advies. Ze verwacht precies van de Actiegroep te horen waarom op de Hoofdweg een maximumsnelheid van 30km/h moet gelden. Dat is de mannen, die zich diep in de materie hebben verdiept, wel toevertrouwd. “Deze week lukt het niet meer, maar we willen het zeer binnenkort organiseren. We zetten in op volgende week en het zal waarschijnlijk niet bij één gesprek blijven”, besluit Wiersema. Lamanna en Spiekhout zijn benieuwd: “We hebben ze op allerlei punten gepakt. Dat gesprek moet wel plaatsvinden, want anders zal een motie haar dwingen. Ze kan eigenlijk geen kant op.”


Het project zal in verband met de toegewezen €325.000 subsidie van de provincie Drenthe voor het einde van het jaar moeten worden aanbesteed. Als dat niet gebeurt, dan moet er evenals vorig jaar om uitstel gevraagd worden en dat is burgemeester Marcel Thijsen niet van plan. Werk aan de winkel dus!

UIT DE KRANT

Lees ook