EELDE – De zogenaamde groene luchtvaartmaatschappij Green Airlines leeft in onmin met German Airways. Green Airlines vloog met de twee toestellen van German Airways op vier vakantiebestemmingen. German Airways claimt 11 miljoen euro bij Green Airlines. Voor de niet uitgevoerde vluchten in juli. Directeur Meiltje de Groot wil er eigenlijk geen energie meer insteken: ‘Ik ben wel een beetje klaar met de maatschappij. Wij zijn met andere dingen bezig, alleen als zij met een goed verhaal komen dan zijn zij weer welkom.’ Verder zegt de directeur teleurgesteld te zijn in de luchtvaartmaatschappij zonder toestellen: ‘Ik weet niet of wij dit nog moeten willen.’

De luchthaven richt zich op de toekomst. ‘Wij willen de koploper worden in elektrisch vliegen in Nederland,’ vertelt De Groot enthousiast. ‘De afgelopen week landde er een elektrische vliegtuig op Eelde, een testvlucht van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium.’ Het elektrische vliegen is pionierswerk. De accu’s gaan nog niet lang genoeg mee om in één keer van Rotterdam naar Eelde te vliegen. De Groot vertelt met een knipoog: ‘Wij voelen ons nu een beetje als de gebroeders Wright. Met vallen en opstaan.’ Het is de bedoeling dat er in 2026 echt gevlogen kan worden. Eerst met een klein vliegtuig, een negenzitter.’ Allereerst willen zij eerst binnenlandse vluchten uit gaan voeren. Maar in de toekomst ook pan-Europees. ‘Het voordeel van elektrisch is dat een stoeltje goedkoper wordt en het is veel schoner.’

Green Airlines lijkt zich te kunnen opmaken voor een faillissement. German Airways eist deze week een bedrag van 8 ton. German Airways haalde de aan Green Airlines verhuurde toestellen terug, maar wilde over de reden niets kwijt. Beide partijen hadden afspraken gemaakt waarover ze geen mededelingen wilden doen, aldus een gezamenlijk communiqué. Daarmee kwam definitief een einde aan de vier vluchten vanaf Eelde. De lijndienst naar het Finse Turku zou vanaf 1 september vanaf Eelde vertrekken, maar ook die is van de baan. Ook rijzen er twijfels over de ‘groene’ intenties van de online airliner. De jonge Duitse luchtvaartmaatschappij ligt hierover in eigen land stevig onder vuur, omdat er volgens Duitse media van natuurcompensatie bitter weinig terecht is gekomen. Zo’n 90 procent van het geld dat daarvoor bestemd is, zou nog op een rekening staan. Er is sinds de start van de vluchten in maart zo’n 15.000 euro opgehaald voor klimaatbeschermingsprojecten. Dit geld is bedoeld om een nieuw duurzaamheidsproject in Duitsland te ondersteunen dat komend najaar van start moet gaan.