Binnengehouden cliënten missen Zorgboerderij De Stiep in Zuidlaren

Afbeelding
voorpagina de krant van tynaarlo

“Een cliënt belde om te vragen hoe het met zijn konijntjes gaat”


ZUIDLAREN – Het is een triest beeld als we op vrijdagmiddag het terrein van Zorgboerderij De Stiep oprijden. Het is verlaten. Interim-projectleider Ad Duijn staat al te wachten: “Het is uitgestorven. Normaliter bieden we hier voor 25 á 30 cliënten zinvolle dagbesteding, maar er is niemand.” De meeste zorginstellingen houden cliënten thuis sinds de maatregelen van de overheid omtrent de verspreiding het coronavirus. Iets wat hard aankomt bij de cliënten van De Stiep: “Ze komen hier zo graag en nu is hun hele structuur weg. We begrijpen heel goed dat men geen risico’s neemt. Stel er raakt iemand op de zorgboerderij besmet en die neemt het mee de woonvorm in. Daar zit je natuurlijk als zorginstelling ook niet op te wachten.”


We spreken Duijn dus op vrijdagmiddag in het theeschenkerijtje van De Stiep. “Dit hebben we meteen moeten sluiten. Het valt onder de horeca hè. Maandagochtend zijn we meteen om tafel gaan zitten hoe we de rest zouden gaan organiseren”, vertelt de sympathieke projectleider. Even later komt de zeventienjarige huiskat Snoepie een kijkje nemen. Het is de hele week al rustig geweest, dus van dit bezoek wil Snoepie gebruikmaken. Als hij inmiddels op de schoot van de journalist zit, mogen we verder met het interview. “We hebben de theeschenkerij afgelopen zondag moeten sluiten, maar ons winkeltje houden we zo lang mogelijk open. Onze kippen leggen immers iedere dag kakelverse eitjes. We zijn wat betreft onze cliënten voor de dagbesteding echter volledig afhankelijk van de zorginstellingen”, legt Duijn uit.


Op deze vrijdag houdt hij samen met Lammy Hilbrands de boel op de zorgboerderij draaiende: “Vandaag zijn we met z’n tweeën. Normaliter lopen hier alleen al vier á vijf personen om de dieren te voeren en nog menigeen om het benodigde onderhoud te plegen.” Cliënten komen naar De Stiep voor verschillende doeleinden. De één om te schoffelen en de moestuin bij te houden, de ander om houtjes te hakken of om met de dierten bezig te zijn. Ondanks de enorme ruimte waarover de zorgboerderij beschikt, zijn er ook momenten waarbij cliënten mogelijk dichtbij elkaar komen. Het dagelijkse koffiemoment in de kantine bijvoorbeeld en dan zitten cliënten zo met z’n twaalven aan een tafel. Onverantwoord dus. “Het overkomt je natuurlijk en we moeten er maar het beste van maken. Ik pas daarnaast goed op mezelf en mijn collega’s. Vragen als ‘hoe zit je erbij’ en ‘hoe voel je je’ gaan dan ook geregeld over het Stiepterrein. Het is voor onze begeleiders natuurlijk ook wennen. Zij geven te kennen dat ze eigenlijk niet met hun werk bezig zijn. Met hun cliënten, maar ja dat gaat nu niet”, vertelt Duijn.


Er wordt volgens de projectleider een beroep gedaan op de creativiteit. Hij probeert daarnaast over de situatie heen te kijken: “We zitten nu in een uitzonderlijke situatie. Wat je probeert, is dat je ook gaat kijken naar de situatie zonder corona, die ook weer komt. We proberen daarom zoveel mogelijk dingen te bedenken die we op de plank leggen. Als het tijdperk zonder corona dan aanbreekt, kunnen we deze plannen en activiteiten zo van de plank pakken.”


Gelukkig voor De Stiep zijn de weekendvrijwilligers best bereid om extra dienstjes te draaien. Aan de vooravond van de zaaiperiode is dat natuurlijk ook nodig: “Het land ligt er geploegd bij. Volgende week gaan de tuinbonen erin. Helaas hebben we momenteel geen regie over de situatie en kunnen we louter schakelen op wat er voorgeschreven wordt. Naast onze dieren blijven verzorgen is dat het enige wat we momenteel kunnen doen.”


Duijn zoekt ook naar mogelijkheden om de Vrienden van De Stiep een boost te geven. Daarop laat hij een flyer zien die ze laatst hebben laten drukken: “Het wordt al steeds bekender. Voor nog geen een eurootje per week ben je al vriend van De Stiep en help je ons om goede dagbesteding voor cliënten te blijven bieden.” Voordelen van het zijn van ‘Vriend van De Stiep’ zijn onder andere dat men ieder kwartaal de nieuwsbrief genaamd ‘De Staat van De Stiep’ ontvangt, op bijvoorbeeld de eigen verjaardag kan men een gratis verse appeltaart uit de Stieps bakkerij komen halen, wordt men op de hoogte gehouden van al het nieuws rondom de stiep en hoort men als eerste welke producten geoogst worden en wanneer ze in de winkel liggen, is er altijd een speciale zondagaanbieding en wordt men uitgenodigd voor de jaarlijkse Open Dag. Genoeg reden dus om Vriend van De Stiep te worden.


Als ook Snoepie het goed vindt, komen we aan het eind van het interview als Duijn tot slot aangeeft dat De Stiep erg wordt gemist door haar cliënten: “We worden dagelijks door cliënten gebeld. Zo belde er vandaag een cliënt die normaliter verantwoordelijk is voor de konijnen en de cavia’s. Hoe het nu met zijn konijntjes ging, vroeg ze. Een ander belde om te vertellen dat zij De Stiep zo mist, omdat zij er zo graag komt. Eigenlijk best ontroerend, maar goed om te horen natuurlijk. Het bevestigt weer even waarom we dit werk doen en waarom we op deze wereld zijn.” De gedrukte Vriendenflyer begint overigens met de zin: ‘Bij De Stiep zien we de toekomst positief in en zetten we iedere dag onze schouders eronder’. Toepasselijker wordt het niet.

UIT DE KRANT

Lees ook