De bloemen in Eelde worden sinds deze week online geveild

Afbeelding
algemeen de krant van tynaarlo

“De liefde voor deze prachtige bloemenveiling moet weer worden aangewakkerd”


EELDE – Afgelopen maandag is er bij de bloemenveiling van Eelde gestart met een nieuw, online veilsysteem. Daarbij worden de karren vol bloemen niet meer onder de neuzen van de kopers door gereden. Nee, vanaf nu kopen zij middels een fotostraat – levensgrote projecties van bloemenkarren op grote schermen – en een app hun voorraad in. Spanning alom, want hoe zal de transitie gaan? Locatiedirecteur van de bloemenveiling in Eelde is Thomas Bugel. Hij heeft er vooral erg veel zin in: “Het is nu tijd om samen de schouders onder bloemenveiling Eelde te zetten.”


Bugel is een gedreven bestuurder. Dat is aan alles te merken. De vergaderzaal waar het interview plaatsvindt, verandert in een ruimte vol positieve energie als hij de drempel is gepasseerd. “Top, top, top”, zegt hij nog vlug tegen een medewerker alvorens hij zich voorstelt. Sinds twee maanden is hij de nieuwe directeur binnen de muren van de bloemenveiling in Eelde. Royal Flora Holland, het concern dat het overkoepelende orgaan van de veiling is, heeft Bugel precies op zijn plek neergezet. Een schot in de roos: “Ik vind het ontzettend eervol om hier directeur te mogen zijn en heb erg veel zin in alles wat gaat komen.” Het enthousiasme druipt van de man af. Bugel is van origine een noorderling, is gevormd in Amsterdam en nu weer terug in zijn geliefde noorden: “Ik kom oorspronkelijk uit Nieuwe Pekela en ik ken de veiling, omdat ik hier als kind op de markt heb gestaan. Ik zou het schitterend vinden als ik de liefde voor deze bloemenveiling weer een beetje aan kan wakkeren. Wat mensen zich niet realiseren is dat hier 110 werknemers in dienst zijn en dat er een bedrijf staat waar vijftig miljoen in omgaat. Een toonaangevend bedrijf dus, waar men trots op mag zijn. Het is een parel voor de omgeving.”


Royal Flora Holland is een groot concern met bloemenveilingen door heel Nederland. Naast Eelde zijn dat Noordwijk, Aalsmeer en Rijnsburg. De laatste drie zijn voornamelijk gericht op export. Eelde daarentegen niet. Die moet de bloemisten in haar eigen omgeving en de aanvoer richting Duitsland en Denemarken verzorgen. De systemen in Eelde zijn verouderd en dus steekt men bij Royal Flora Holland de koppen bij elkaar. “Wij wisten dat de systemen hier op omvallen stonden. Het kwartje kon dus twee kanten opvallen”, legt Bugel uit. Het valt de goede kant op voor de bloemenveiling in Eelde. Alle systemen krijgen een upgrade, zodat ze voldoen aan de Royal Flora Holland-standaard. Een flinke investering: “Het was een hele dure operatie, maar wel met het idee erachter dat Eelde vanaf nu het vlaggenschip wordt voor Royal Flora Holland op het gebied van innovatie. Het implementeren van de nieuwste handigheden is voor een kleinere veiling als Eelde eenvoudiger dan voor de grotere veilingen van RFH, die bovendien minder risico lopen.”


Bloemisten die veelal inkopen bij de bloemenveiling in Eelde zijn huiverig. Waarom iets dat prima werkt veranderen? Toch hoort Bugel na een weekje proefdraaien positieve geluiden: “Natuurlijk begrijpen we dat klanten het jammer vinden dat de fysieke marktplaats verdwijnt. Het samenkomen is een bijzonder element voor veel van onze klanten. Daarom blijven zij ook welkom om op de tribune plaats te nemen.” Daarmee wil Royal Flora Holland de angst pareren: “We proberen ervoor te zorgen dat de maximale beleving behouden blijft. Het is tevens een plek van samenkomst en verbinding tussen klanten en kwekers. Dat willen we in stand houden.”


Afgelopen week is er dus getest met het online veilen en daaruit blijkt dat de één er handiger in is dan de ander: “Door deze tests hebben we getracht de kopers zo goed mogelijk voor te bereiden op de veiling van maandag. Als het ware helpen we de klanten een beetje op weg.” Het grote voordeel is volgens Bugel dat men niet fysiek meer bij de veiling aanwezig hoeft te zijn: “Met de fotostraat, waarbij we echt levensgrote foto’s van de producten showen, wordt het gewoon een stuk makkelijker. Het is in feite een simulatie van de fysieke veiling en je kunt als je wilt vanuit je bed of het buitenland de producten kopen die je wilt.” Spannend vindt hij het wel: “Er zal ongetwijfeld nog wel iets misgaan, maar het is de bedoeling dat we het samen gaan doen hier in Eelde. We hebben immers allemaal hetzelfde doel en dat is deze veiling in stand houden.” Met de transitie naar het online veilen is daarvoor de eerste stap gezet volgens de directeur, want dat gaat ervoor zorgen dat er nog veel meer nieuwe diensten aangeboden gaan worden in Eelde. Niet alleen een breder assortiment, maar alles wat Royal Flora Holland te bieden heeft wordt beschikbaar. “Er is zoveel geïnvesteerd. De toekomst begint vanaf nu in Eelde. Het doel is om over vijf jaar een veiling te hebben waar men geen vragen meer stelt over het bestaansrecht ervan. Daar gaan we samen met de kopers voor.” Enthousiasme is een bloem die in weinig tuinen bloeit, maar in Eelde bloeit het inmiddels volop.

UIT DE KRANT

Lees ook