De één mag weer, de ander staat in de wacht na versoepeling coronamaatregelen

||||
|||| Foto: ||||
algemeen de krant van tynaarlo

“Als ik het niet red, dan ga ik op zoek naar een andere baan”


REGIO – De persconferentie van het kabinet afgelopen woensdag heeft voor verschillende partijen enorme gevolgen. Zo mogen de kappers weer open en staan de schoonheidsspecialisten weer te springen om weer aan de slag te gaan, maar daarentegen wordt het geduld van de sportscholen enorm op de proef gesteld. Het lijkt erop dat deze ondernemers tot 1 september moeten wachten alvorens ze de deuren weer mogen openen. De Krant van Tynaarlo deed een telefonisch rondje in het gebied. Voor wie betekent de versoepeling nou wat?


Albert Blok van Kapsalon Bert is ontzettend blij met de heropening van zijn zaak: “Ik ben zes weken dicht geweest. Opeens ging ik van zes dagen werken naar niets. Gelukkig was het mooi weer, waardoor ik mijn kop leeg heb kunnen sporten. Toen Rutte bekendmaakte dat we tot 20 mei dicht moesten blijven, kreeg ik echt een knal. Daar was ik echt een paar dagen goed door van de leg.” Op maandagochtend staat hij weer in zijn kapsalon met een smile van oor tot oor. “We hebben stoelen weggehaald om ruimte te creëren. Daarnaast hebben we minder mensen aan het werk en houden we een intakegesprek met de klant voordat ze bij ons komen om geknipt te worden”, vertelt Blok. Alles gaat op afspraak en zo is de vrijdagavond ‘zonder afspraak knippen’ komen te vervallen. Ook dan werkt de kapsalon in Zuidlaren op afspraak. “Het was bizar om als hardwerkende ondernemer opeens je deuren te moeten sluiten. Des te blijer ben ik dat ik nu weer mijn schaar en kam in de handen heb om mensen van hun coronakapsels te verlossen!”


Daarna spreken we met Roelof Mellens van Mondzorg Mellens in Paterswolde. Hij geeft aan dat er in zijn tak sowieso al veel aan infectiepreventie wordt gedaan: “Wij dragen altijd al mondkapjes en handschoenen. Wat dat betreft hoeven we weinig aanpassingen te doen. Het adviesteam van onze beroepsgroep heeft nauw contact met het RIVM. Zij hebben dan ook een coronarichtlijn opgesteld. Daar houden wij ons aan. Zo bellen we mensen van tevoren om hen een vaste vragenlijst voor te leggen. Als daaruit blijkt dat het risico voldoende laag is, dan worden ze uitgenodigd voor een behandeling. Daarnaast hebben we extra aandacht voor de hygiëne. We werken met grote kappen op en klanten worden van tevoren gevraagd om met waterstofperoxide te spoelen. Dit doodt de vele bacteriën die in de mond zitten. Door het spoelen kunnen deze ons niet via aerosolen bereiken. Dat zijn de spettertjes die bijvoorbeeld bij het tandsteen verwijderen en het boren rondvliegen. Natuurlijk is de nieuwe situatie onwennig en hebben we de praktijk op een nieuwe manier georganiseerd. Dit om te voorkomen dat het te druk wordt. Men wordt verzocht om stipt op tijd te verschijnen en we plannen iets ruimer. Ze kunnen rechtstreeks door naar de behandelkamer en komen geen andere patiënten tegen. Het is goed te doen zo.”


Het vierde telefoontje gaat naar Alida Harms van Power and Beauty in Vries. Zij is superblij dat ze weer open mag: “We zijn de afgelopen maanden natuurlijk dicht geweest en dat was best heftig. Nu mogen we volgens een strikt protocol van onze brancheorganisatie Anbos weer open. Dat is natuurlijk fantastisch, maar het zal ook anders zijn. Zo vervalt het sociale aspect weg. Daar staan wij juist bekend om. Mensen vinden het gezellig bij ons, maar het protocol schrijft voor om zo min mogelijk te communiceren. Ook vind ik het heel vervelend om klanten buiten te laten wachten, juist omdat we erom bekend staan dat ze vaak onder het genot van een kopje koffie op hun gemak op hun beurt wachten. Daarnaast moeten we een mondkapje, een spatkap en handschoenen dragen. Met onze klanten houden we eerst een intakegesprek om in kaart te brengen of ze geen coronaverschijnselen hebben. Ondanks al deze voorschriften zijn we natuurlijk heel blij om weer aan het werk te kunnen. We zullen volle bak aan de slag gaan en ik heb gemerkt dat klanten echt met ons meeleven. Sinds het nieuws bekend is dat we weer open mogen, ben ik helemaal platgeappt. Dat heeft ons ontzettend goed gedaan. We hebben veel kaarten en bloemen mogen ontvangen en daar zijn wij onze klanten echt dankbaar voor.


Jeroen Alink van Fit You in Vries is niet te spreken over de versoepeling: “Hier wordt echt met twee maten gemeten. Met alle respect hoor naar de kappers en nagelstylistes van deze wereld, ik vind het hartstikke mooi voor hun dat ze weer open kunnen, maar dat zijn contactberoepen. Ik ben echt van mening dat ik mijn sportschool coronaproof kan inrichten en ik moet dicht blijven. Zelfs zwembaden gaan weer open, waar mensen in lopen te kwijlen en te spugen. Ik vind het gewoon niet duidelijk. Ik ben heel makkelijk hoor. Het is wat het is, maar ik maak me zeker zorgen over de toekomst. Als dit tot 1 september gaat duren, dan ben ik bang dat ik de zaak doodbloedt.” Alink runt de zaak inmiddels veertien jaar nadat hij het van zijn vader heeft overgenomen. Omdat hij de eerste incasso’s nog heeft geïncasseerd komt hij niet in aanmerking voor arbeidstijdverkorting en ook van de €4000,- die hij van de overheid als steun heeft gekregen, wordt hij niet vrolijk: “Ik ben ontzettend blij met mijn trouwe klanten, maar ik heb er wel voor gekozen om de incasso’s te bevriezen als dit tot 1 september duurt. Het enige wat ik aan kan bieden zijn online lessen en dan kan ik het niet maken om te incasseren, vind ik. Natuurlijk ben ik bang voor opzeggingen, maar ik hoop dat ik vanaf 1 september dan weer open kan met de overgebleven klanten. Als er geen oplossing komt, dan ga ik op zoek naar een andere baan. Dat doe ik dan ook, maar dat zou ik ontzettend zonde vinden. Niet alleen voor mezelf, maar voor iedereen die op welke wijze dan ook bij Fit You betrokken is.” 




||||
||||
||||
||||

UIT DE KRANT

Lees ook