Henk Boer is de voorzitter van FTC de Dobberieders en is deze week de man met de hamer. ‘Ik ben inderdaad alweer vier jaar lang voorzitter van FTC de Dobberieders en sinds 2014 pensionado in het voorgezet onderwijs. Het mensen verbinden, het samen iets op poten zetten is een drive in mijn leven en dit vertaalt zich ook naar FTC de Dobberieders, maar ik doe nog meer. Naast het deel uitmaken van het bestuur van de Dobberieders ben ik als rapporteur actief binnen de KNVB. Verder ben ik vrijwilliger bij de Leemdobben en bij de MO-groep van VAKO Actief. Voor de historische vereniging Oud Vries maak ik foto’s als er bouwwerkzaamheden binnen Vries plaatsvinden. Kortom, ik hoef me niet te vervelen. De Dobberieders is van oorsprong een fietstoerclub die 41 jaar gelden is gestart. Het samen maken van toertochten oude stijl is min of meer een gepasseerd station. Klassiekers als Luik Bastenaken Luik, de fietsklassiekers in Nederland, België en Frankrijk worden eigenlijk niet meer in groepsverband gereden. Er wordt door leden, vooral sinds de coronatijd, in kleinere groepjes gefietst en we hebben een bloeiende atb-poot met eigen trainers en jeugdleden die de fijne kneepjes van het rijden op hindernissen en op singletrails wordt bijgebracht. We doen onder andere mee aan de organisatie van de Bartje 200 en organiseren een eigen atb- tocht onder de naam Koster Glas en Kozijnen atb-tocht. Hiervoor doen we een beroep op vrijwilligers onder onze leden om die tocht mogelijk te maken. De sterk groeiende atb-poot maakt het noodzakelijk om een onderhoudsploeg atb-onderhoud en planning te hebben. Regiohoofden onderhouden met hun mensen de atb-routes rond Zuidlaren en omgeving. Het contact met grondeigenaren, gemeente en het SBB is van groot belang om te voorkomen dat fietsers, wandelaars en paardenmensen elkaar bij hun hobby in de wielen rijden. Onze vereniging heeft ruim 200 leden. De Dobberieders geeft vier keer per jaar een clubblad uit en heeft een eigen site waarop geprobeerd wordt zo actueel mogelijk informatie te delen over activiteiten en fietsmomenten en trainingsmomenten.’