trekkeractie boerenbox 2 trekkeractie boerenbox 3 trekkeractie boerenbox 4 trekkeractie boerenbox 5 trekkeractie boerenbox trekkeractie boerenbox3 Enthousiasme en verbazing over trekkeractie Boerenbox

ZUIDLAARDERVEEN -  Bekerwinnaar FC Groningen heeft veel losgemaakt. En dat geldt helemaal voor de trekkeractie. Op de trekker naar De Kuip. En op de trekker door de stad Groningen, tijdens de huldiging.  Acties van de ‘Boerenbox’ van FC Groningen. Boerenbox-voorzitter Bas Schrage, woonachtig in Zuidlaarderveen,  kijkt terug op een historische week. 
De spelers van FC Groningen zijn niet echt bepaald ‘boerenjongens’. “Maar het zijn wel gewone jongens. Fantastisch hoe zij ermee om gaan. Ze voelen zich als voetballers niet verheven boven anderen.  Niks dan lof.  Het speelt ook mee dat Hans Nijland ook tussen het volk wil staan. De Boerenbox werd 2,5 jaar geleden opgericht. Eerst waren boeren een beetje sceptisch. Inmiddels zitten er 25 agrarische bedrijven in de boerenbox. Het is een hype, ja. Heerenveen heeft inmiddels ook een boerenvak en Emmen begint ook. Terug naar de trekkeractie. Niet alleen in het Noorden, maar ook het Westen reageerde alleen maar positief. Rotterdammers waren vol verbazing: “hoe lang hebben jullie er wel niet over gedaan?” Ook de politie reageerde enthousiast: “wat een actie”. We hebben eerst overleg gevoerd, met FC en politie. Het werd ook eerst afgeblazen. Na Excelsior kregen we zoveel telefoontjes. Meerdere tractoren wilden aansluiten. Maar om nu met honderd trekkers te gaan, leek me niet zo’n goed idee. Dan zou het een verkeerschaos worden. Maar we wilden wel wat doen. Dat hebben we altijd geroepen. Een man, een man, een woord een woord. Uiteindelijk zijn we met vijf tractors gegaan. En Kuil Banden stelde een grote camper beschikbaar. Die camper was in feite de bezemwagen. Voor als we zouden stranden. Na de spelersbus uitgezwaaid te hebben, gingen we op pad. Over binnenwegen.  Om half twee ’s nachts kwamen we aan. Het was nog rustig. Voor De Kuip zetten we tafeltjes neer en hebben tot een uur of vier een borrel gedronken. Daarna gingen we de camper in. Een beveiliger klopte op de deur: wat zijn jullie aan het doen?” Toen we zeiden dat we op de trekker zijn gekomen uit Groningen viel de man steil achterover. Dat meen je niet? Een dieplader heeft na de wedstrijd de trekkers weer opgehaald. We wilden niet nog eens zeven uur op de trekker terug. Het was een week om niet te vergeten. We hopen dat we een kleine bijdrage geleverd hebben om die beker te winnen. Maar niet alleen wij, de supportersvereniging, de mensen op de viaduct met groen-witte spandoeken, iedereen heeft een klein steentje bijgedragen om die spelers te motiveren. Als je eens bedenkt, ik heb nog met Hans Nijland over het veld gelopen met een schroevendraaier, om een reclamebord te plaatsen. En dan nu, met die twintigduizend mensen. Dit was ook een promotie voor de agrarische sector. We deden het niet voor onszelf. We hadden ook geen vlag van  HS Agri (het bedrijf van Schrage, red.). Het ging ons in de eerste plaats om de spelers te motiveren.  De landbouw heeft automatisch een boost gegeven. Meerdere bedrijven reageerden van: daar hadden we graag bij willen zijn.  Uiteraard trok de actie landelijke aandacht.  Boer zoekt Vrouw is niet het imago van het tegenwoordige boerenbedrijf.  We lopen niet meer in boerenkiel over het land.  We hebben ook GPS. Een eenmalige actie? We hebben na afloop van Volendam geroepen: we gaan op de trekker naar De Kuip. Een man een man, een woord, een woord. Het lied ‘We gaan op de trekker naar Madrid’ klinkt als muziek in de oren. Schrage begrijpt het. “Madrid is toch wat ver weg. Maar stel dat Groningen volgend seizoen de Europa League wint. Ik weet niet waar de finale is……”Schrage houdt zich in.
Want: een man een man, een woord een woord.