"Dat hele verhaal kun je ook op hun site lezen"

VRIES – ‘Eindelijk glasvezel in Tynaarlo’, heet al tijden het credo in de gemeente. Maar dan moet wel 30 procent van de bevolking een abonnement nemen. Het liefst zo snel mogelijk. Vorige week woensdag was er een informatieavond voor de inwoners in Café Onder de Linden.

Een informatieavond? Eerder een grote reclamespot. Al bij binnenkomst word je uitbundig verwelkomd. Hoewel? Aan de reactie van een vertegenwoordiger van Lijsbrandt ("oh?") was de media kennelijk niet verwacht. Ook onverwacht is het vervroegde tijdstip. Glasvezel is dus echt sneller. Verder moet je wel een objectief beeld geven. Wat moet je ermee als een paar lui van de KPN voor je een dansje maken? "Dat heet ‘enthousiasmeren", meldt een jongeman. Enthousiasmeren houdt ook in: tassen vol foldermateriaal. Nou ja, niet alleen folders. Een ijskrabber is in deze tijd nooit weg. In de goed gevulde zaal begint al gauw de reclamefilm. Met in de hoofdrol Humberto Tan: ‘Beeld superieur, capaciteit onbeperkt, snelheid van het licht’, zijn enkele van zijn kreten. En: "de koperen kabel ligt er al dertig jaar. Die is niet meer op deze tijd berekend. Tijd voor iets nieuws". De avond wordt verder aan elkaar gepraat door Jan en Sander van Reggefiber. Een, zoals ze zelf zeggen, in deze regio onbekende netwerkbouwer. "KPN zag wel toekomst in Reggefiber en heeft een aandeel van 40 procent. KPN is dan ook de leverancier". Snel internet, zo snel als het licht. Wil de consument dit allemaal? Volgens Reggefiber wel. "Men wil steeds sneller. Straks ultra HD en in 2018 ‘hologram televisie’. Daarvoor is bandbreedte nodig. De vraag verdubbelt elke twee jaar". Over de huidige situatie: "97 procent glasvezel ligt er al. Het gaat om die laatste 3 procent. Als voorbeeld wordt een schaatswedstrijd getoond. Twee schaatsers, waarvan de een de finish over rijdt en de ander klunend de laatste meters moet afleggen. Het filmpje wordt met gelach ontvangen. Verder met de informatie. Versturen gaat met glasvezel net zo snel als ontvangen. Het bewijs zien we als de mannen foto’s versturen. Het verschil is inderdaad aanzienlijk: dertien seconden terwijl ADSL er drie minuten over doet. Maar glasvezel blijkt meer te kunnen. En is daar al mee bezig. Koppelen aan scholen en zorginstellingen bijvoorbeeld. Jan geeft cijfers weer. "Het gaat om 1600 woningen in de kern van de gemeente. Als 30 procent een abonnement neemt dan wordt 100 procent aangesloten. Een investering van 2 miljoen (oftewel 1000 euro per woning). De buitengebieden is een ander kostenplaatje. En daar kan nog niet aan voldaan worden. Daar zoeken we nog oplossingen voor". Over de definitieve aansluiting: "Een gaatje in de voorgevel en dan wordt de glasvezel er onder druk ingeschoten. De huidige Ziggo-kabel laten we zitten. Alles gaat dan sneller, behalve de telefoon. Je bent dan ook niet sneller van je schoonmoeder af als ze belt. Wel: meer zenders voor minder doordat er meer providers zijn. Wat we jullie vragen is: willen jullie glasvezel? Inschrijven bij de diverse providers kan tot 30 april". Vervolgens worden alle deelnemende providers met naam genoemd en geroemd: KPN, Vodafone, XS4All, Lijbrandt, Solcon. In Vries waren drie van deze aanbieders aanwezig. Overstappen geblazen dus. En dat schijnt geen problemen te geven. Doordat het contract pas een jaar later ingaat heb je geen dubbele kosten, belooft Reggefiber. En anders kan men zich vervoegen bij servicepunten in Eelde en Zuidlaren die binnenkort geïnstalleerd worden. En bij supermarkt Emtee zal een informatiebus komen te staan. Oh ja, de70 procent die niet meedoet wordt benaderd. "Willen ze over drie jaar wel, dan komen we van Rijssen (waar Reggefiber gevestigd is, red.) naar Vries. De kosten zijn voor de provider en die kan dat doorberekenen aan de klant". Tijd voor vragen. "Ik hoop dat die 30 procent gehaald wordt. Hoe lang duurt het dan voor het aangesloten is?" "Binnen zes weken, luidt het antwoord. En alle 12000 woningen binnen een jaar". Behalve dus de buitengebieden. Dat er twee boerderijen niet aangesloten zijn in Tynaarlo is een mevrouw uit het dorp niet te spreken. De man van Reggefiber erkent dat en belooft een oplossing. "Ik mis Ziggo als leverancier", stelt een man. "Ik ook. We zouden deze aanbieder er graag bij hebben. Het is jammer", luidt het verwachte antwoord. "In de vooraankondiging werd beloofd dat je concrete aanbiedingen van de service providers zou krijgen. Ik heb ze niet gehad. ‘Komt de Berg naar Mohammed?", gooit de persoon het over een andere boeg. "Maandag zal uw brievenbus vollopen". De heren verhogen de snelheid ineens. "Nog twee vragen". Terwijl de bitterballen rondgaan lopen de mensen de zaal uit, waar de diverse aanbieders nog staan. Voor verdere vragen. Aan de reacties te horen vinden mensen het een goed verhaal. "Ik denk dat ik overstap", zegt een persoon. "Het is mij wat duidelijker geworden. Jammer dat Ziggo er niet bij betrokken is. Dat leek me gemakkelijker", reageert een ander. Een man is kritischer. Hij is dan ook van een provider die niet in dit netwerk zit. "Dit is niet hun doelgroep (veel oudere mensen in de zaal, red.). Die snelheid is interessant voor de zakelijke klant; hier heeft het geen meerwaarde. En al geven ze je een bos bloemen, de rekening komt er wel achteraan". Aan de bar is men toch wel positief. "Je moet wel mee. Het is de toekomst. Waarom zou je er niet instappen?". Zo zijn er veel positieve reacties, maar zijn er nog altijd ook twijfelaars. Een man heeft zo zijn visie op de avond: "dat hele verhaal kun je ook op hun site lezen".

Glasvezel in Vries