EELDE – Groningen Airport Eelde wil in de toekomst op haar eigen gebied een bedrijventerrein realiseren. GroenLinks-fractievoorzitter Gea Bijkerk woont onder de rook van het vliegveld en ziet het nut en de noodzaak niet. Als het aan haar partij ligt mag het plan direct van tafel.

Zelf woont ze inmiddels een kwart eeuw op de plek waar dagelijks vliegtuigen vertrekken. ‘Als je de plannen leest dan is Groningen Airport Eelde daadwerkelijk van plan om hier te gaan werken aan vastgoedontwikkeling. Daar zijn wij absoluut niet voor, want als er eenmaal een bedrijventerrein staat, is die ook niet zomaar weer weg. Wij hebben in het coalitieakkoord duidelijk opgenomen dat we in de gemeente Tynaarlo nergens nieuwe bedrijventerreinen willen. Dan moet je je ook aan je woord houden.’ De toekomst van Groningen Airport Eelde blijft onderwerp van gesprek. Waar het vliegveld zelf een hele andere visie op de toekomst heeft, vindt Bijkerk het überhaupt niet de tijd om aan dergelijke plannen te denken, laat staan ze uitvoeren. ‘Wij hebben tegenwoordig hele andere zorgen dan na te denken over een kostbaar nieuw bedrijventerrein. Het woningentekort, maar ook de energiearmoede zijn zaken die mensen echt raken. Het valt gewoon niet uit leggen dat je geld moet blijven steken in een luchthaven waar inwoners van de gemeente Tynaarlo nauwelijks gebruik van maken.’

De extra werkgelegenheid is ook geen toegevoegde waarde in een periode waarin branches het moeilijk hebben om vraag en aanbod goed bij elkaar te krijgen stelt Bijkerk. ‘In heel veel branches is er vandaag de dag een groot tekort aan personeel en dat los je niet op door extra bedrijven op te richten. Ik vind dat je veel meer moet meegaan in de ontwikkelingen die de huidige tijd van ons vraagt. Ik snap de mensen ook niet die er helemaal geen problemen mee hebben. Wij vinden het geen meerwaarde voor een luchthaven die geen toekomstperspectief heeft. De regering heeft al vaker gezegd dat er geen geld meer naar toe gaat en als dat straks wel gebeurt, kun je je afvragen of dit geld zich gaat terugbetalen. Als je vanuit het verleden naar de toekomst kijkt, dan zou er een hele andere lijn zichtbaar moeten worden. Jaren geleden werd er bijvoorbeeld meer prioriteit gegeven aan de Lelylijn dan aan de toekomst van Groningen Airport Eelde. Ik kan de huidige ontwikkelingen dan ook niet meer goed plaatsen. Het is hier nooit drukker geworden qua vliegverkeer. In het verleden is er al eens vastgoed ontwikkeld aan het voorterrein van de luchthaven en daar moesten vliegveld gebonden bedrijven in komen, maar zelfs dat stond heel lang leeg. Dan vraag ik me nu dus af waarom dit ineens een succesvolle missie wordt en dat niet alleen. Ook wat dit project moet gaan kosten. Ik vind, gelet op het feit dat ik hier al zo lang woon, dat ik er iets van mag zeggen.‘

Los van de vraag of het nieuwe bedrijventerrein er al dan niet moet komen, gelden er ook nog hele andere belangen besluit Bijkerk. ‘In het gebied waarvoor de plannen bedoeld zijn leven kerkuilen en vleermuizen. Daarnaast wordt de verbinding met de Vosbergen volledig geblokkeerd. Dan heb ik het nog niet eens over de fietsroutes en het uitzicht vanaf dit bankje. Het zal allemaal verdwijnen, dus mensen die vliegtuigen willen spotten, zul je hier niet meer veel tegenkomen. Ik hoop oprecht dat er serieus wordt geluisterd, want dit soort uitbreidingen passen veel meer bij steden als Groningen en Assen.’ GroenLinks heeft onlangs samen met de PvdA vragen gesteld aan het college van de gemeente Tynaarlo.