Het jaar van huisarts Auke Beuting – Huisartsenpraktijk Nieuwe Rijksweg in Vries

VRIES – Hoe was het afgelopen jaar voor een huisarts in gemeente Tynaarlo? Hoe heeft hij het afgelopen jaar ervaren? Wat is zijn visie op het aankomende vaccinatieprogramma? Er ligt een bewogen jaar achter Auke Beuting huisarts in Vries en waarschijnlijk zal het nieuwe jaar ook een pittig jaar worden.  

2020
“Afgelopen jaar was voor mij net als voor alle andere Nederlanders een bijzonder, bizar en verwarrend jaar. Persoonlijk begon het gek. Ik was één van de eerste corona patiënten. Begin maart heb ik het opgelopen tijdens een skivakantie in Oostenrijk. Er was geen negatief reisadvies op dat moment en geen sprake van een lockdown. Ik had het niet meteen door. Was een beetje snotterig, zoals ik elk jaar verkouden ben op de piste.  Van een vriend die in het UMCG werkt kregen we te horen dat hij positief getest was na de skivakantie. In het UMCG was het beleid toen al om iedereen te testen. Toen we terug waren van vakantie was het eigenlijk de laatste normale week, daarna ging Nederland in lockdown. Ik zat op dat moment thuis met corona met 39 + graden koorts en voelde me ellendig en had spierpijn. Gelukkig ben ik een gezonde jonge man en heb ik geen lange periode van klachten erna gehad. Ik kon daarna meteen aan de slag. Maar in die week van ziekte moest ik wel veel regelen voor de praktijk. Mijn mede-collega zat toen nog in Nieuw-Zeeland, hij had namelijk een kleine sabbatical genomen. Gelukkig kon hij met één van de laatste vluchten vanuit Nieuw-Zeeland naar Nederland terugkomen.”

Start van corona in Vries
Deze beginperiode van corona was verwarrend. We wisten weinig af van corona. Hoe ziek je er van werd en hoe kwetsbaar mensen ervan werden. Het was allemaal onbekend. Dagelijks kregen we nieuwe informatie vanuit koepelorganisaties voor huisartsen. Van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) wat betreft de organisatie belangen en van het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG) wat betreft de wetenschappelijke zaken.

Op dat moment zijn we dichtgegaan voor reguliere niet-acute zorg en voor chronische zorg. De enige optie was om de afspraken telefonisch, per e-consult en via beeldbellen te plannen. Dat was enorm schakelen, het is een heel andere manier van werken. Voor onze patiënten was het ook vervelend, wij hebben namelijk een oudere praktijk. Maar er was veel begrip vanuit onze patiënten het is verbazend hoeveel zeventigplussers wel goed kunnen omgaan met moderne communicatiemiddelen. Helaas geldt dat niet voor de meest kwetsbare patiënten, die je graag goed in de gaten wilt houden. Gelukkig kennen we veel patiënten erg goed, we zijn namelijk een echte dorpspraktijk. Zo kunnen we toch vaak nog goed inschatten hoe ziek mensen echt zijn.”

Persoonlijke Beschermingsmiddelen
In de eerste weken was er bij ons op de praktijk een gebrek aan persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) zoals maskers en handschoenen. Zo hebben we bijvoorbeeld maskers en brillen bij de bouwmarkt moeten kopen. Het was een dagtaak voor de assistenten om voldoende op voorraad te hebben in de praktijk. Later is er, gecoördineerd door Huisartsenzorg Drenthe (HZD), meer beschermingsmateriaal beschikbaar gekomen en waren er altijd voldoende maskers en schorten. Wij hebben gelukkig geen tekorten gekend.  Waarschijnlijk omdat er nooit een grote corona uitbraak is geweest in Vries, dus is het gebruik ook niet hoog geweest. We hebben vanaf maart iets nieuws genaamd ‘corona-kitjes’, dat zijn sets met een stethoscoop en alle PBM.  Vervolgens moesten we protocollen oefenen om deze sets te gebruiken. Wat vooral praktisch bedoeld is. Want waar begin je mee? Eerst je handen wassen en dan je masker opzetten. Maar wanneer trek je dan je schort aan en je handschoenen? Het lijkt op de voorbereiding die een chirurg moet treffen voordat hij de operatiekamer instapt. Dat hebben we allemaal moeten leren.“

Denken in oplossingen
“Het bijzondere aan de corona uitbraak is dat er niemand vraagt of je alles wel aankan als huisartsenpraktijk. Het moet en iedereen gaat ervan uit dat alles geregeld wordt. Dat vergt actie, het moet lukken. Dat heeft ons verenigd als huisartsen en andere disciplines uit de zorg. Er ontstaat een sfeer dat je er met zijn allen de schouders onder moet zetten. Als iedereen met de neus dezelfde kant op staat, dan lukt alles ineens. Mensen weten elkaar te vinden en er wordt in oplossingen gedacht.”

 Vaccinatieprogramma
“Tijdens de tweede corona golf is er niet meer gemopper gekomen dan tijdens de eerste corona golf. Ik merk niet dat mensen minder geneigd zijn om zich aan maatregelen te houden. Maar ik ben wel de dokter, dus misschien willen ze dat niet tegen me zeggen. Toch zie ik wel dat veel mensen echt benauwd worden van het dragen van een masker en dat ze dat niet prettig vinden om te dragen.  Wel krijg ik nu veel vragen over vaccinaties. Wanneer gaan we beginnen? Weet je al meer? Hoe gaan jullie dat organiseren? Ik heb daar geen antwoord op en weet net zoveel als zij. Vanuit de LHV krijgen we updates, maar daar staat niet meer in dan dat er door de landelijke media bekend wordt gemaakt. Misschien is het enige verschil dat ik weet dat er veel aan de achterkant georganiseerd wordt ter voorbereiding. “

“Veel huisartsen, waaronder ikzelf, begrijpen niet waarom we niet sneller kunnen beginnen met vaccineren. Wij hebben veel kennis wat betreft het organiseren van vaccinaties. Onze organisatie staat er klaar voor, want we doen het ieder jaar. Als de overheid ervoor zorgt dat wij vaccins krijgen, dan leggen wij het hier neer in onze koelkast en kunnen wij als huisartsen al onze patiënten binnen een paar dagen vaccineren. Ik weet dat het kan. Waarom de overheid daar niet voor kiest, leidt tot onbegrip. Er zijn vast goede redenen voor waarom ze daar niet voor kiezen, bijvoorbeeld logistieke problemen, maar daar wordt niet goed over gecommuniceerd.”

Vaccin
Een aantal zaken rond het nieuwe vaccin is ook nog onduidelijk. Zorgt het vaccin ervoor dat mensen niet meer besmettelijk zullen zijn? Blijven mensen voor langere tijd immuun? Dat wordt op dit moment nog onderzocht. Logischerwijs zou je daar vanuit kunnen gaan, maar het is gewoon nog niet bekend. Wat we wel weten, is dat het vaccin op korte termijn geen ernstige bijwerkingen lijkt te hebben. Je krijgt een soort corona-light, je kan lichte koorts krijgen met lichte griepachtige verschijnselen gedurende 1-2 dagen. Of er op langere termijn bijwerkingen zijn, dat is nog onbekend. Vaccins hebben op lange termijn normaal gesproken weinig bijwerkingen. Alleen is dit een MRNA vaccin. Een type vaccin dat voor het eerst op deze manier werkt en ontwikkeld is. Een normaal vaccin is een verzwakte versie van de ziekte, maar dit is een stukje genetische informatie van één eiwit van het virus. Het is de bedoeling dat je lichaam met deze genetische informatie een afweer tegen de ziekte ontwikkelt. Er is eerder ervaring opgebouwd met dit soort vaccins, namelijk met het SARS en MERS virus van enkele jaren geleden. Op deze kennis is voortgeborduurd door de wetenschappers die het vaccin hebben ontwikkeld.”

Positieve ontwikkelingen
Voor 2021 zullen we voortborduren op enkele positieve ontwikkelingen. Vroeger hadden we bijvoorbeeld tien minuten per patiënt . Sinds corona is dat veranderd naar vijftien minuten per patiënt. De reden van deze verandering is dat we rekening moeten houden met anderhalve meter afstand in de wachtkamer. Ook spreken we nu meer mensen per mail of telefoon, waardoor er minder mensen echt langs hoeven te komen. Inmiddels bevalt het kwartier per patiënt zo ontzettend goed. We kunnen de patiënt meer aandacht geven, meer uitvragen, beter lichamelijk onderzoek uitvoeren en we hebben voldoende tijd om het beleid te bespreken. Ik voel me minder gehaast en het wordt beter gewaardeerd. We blijven de telefonische consulten en e-consult ontwikkelen in 2021. Bijvoorbeeld dat patiënten via onze website kunnen inloggen op een beveiligde omgeving. Zo kan er een berichtje naar de huisarts gestuurd worden en is er binnen 48 uur een reactie op de gezondheidsvraag. We willen het zo gaan inrichten dat onze patiënten hun eigen documenten en uitslagen kunnen inzien. Zo hoeven ze niet te wachten op een telefoontje van de assistente. Het is de bedoeling dat een patiënt in zijn eigen tijd en eigen moment gezondheidstaken zelf kan regelen.”

“Een andere positieve ontwikkeling is dat we nu veel meer online met specialisten kunnen overleggen. Vroeger kon dat alleen wanneer er acuut hulp nodig was, maar anders moesten wij vaak mensen naar het ziekenhuis doorverwijzen. Maar gezien de druk nu zo groot is voor ziekenhuizen, kunnen we nu ook de minder acute zaken met specialisten bespreken. We sturen ze een berichtje en ze sturen het antwoord terug. Het zorgt ervoor dat patiënten beter geholpen worden en daardoor niet doorverwezen hoeven worden. Voor mij als huisarts is dat ook fijn om mensen beter van dienst te kunnen zijn.”

Negatieve ontwikkelingen
“Er waren uiteraard ook negatieve ontwikkelingen afgelopen jaar. De eenzaamheid onder ouderen is erg toegenomen. Er zijn meer mensen met angst- en depressieklachten. Bovendien zie ik, met name op de huisartsenpost, ook jonge mensen die erg ziek worden van corona. Veelal hadden deze jonge corona-patiënten overgewicht of een onderliggende ziekte. Ik hoop dat we in 2021 naast het vaccineren ook zullen inzetten op preventie. Met relatief kleine interventies kan gewerkt worden aan het vergroten van de weerstand.”