AOC Terra ‘ontmoet de ander’

EELDE – AOC Terra Eelde had onlangs als thema ‘Ontmoet de ander’, onderdeel van het landelijk initiatief ‘Kies Kleur in Groen’. Doel is om de diversiteit binnen het ‘groene’ onderwijs te vergroten. Toverwoord was respect voor de ander. Kinderen van klas 3 maakten kennis met andere mensen, andere culturen en andere locaties. Anders dan ze gewend zijn. Een hele ervaring voor de pubers.

“Diversiteit in de breedste zin des woords”, legt Andre Mossel uit, een van de vijf medewerkers aan het project, uit. AOC Terra, die dit schoolonderdeel voor de vierde keer organiseerde, won er vorig jaar een landelijke prijs mee. Kinderen maakten kennis met verschillende geloofsovertuigingen, andere culturen, handicaps of verschillende leeftijden. De leerlingen mochten zelf een verlanglijstje insturen. Sommige kinderen wilden wel eens een stap binnen een moskee zetten, anderen hadden de voorkeur voor een asielzoekerscentrum. Het ging om het ervaren. Een groep kreeg een blinde persoon in de klas. Brandende vraag daarbij: hoe kun je je als blinde redden in deze wereld? Kinderen moesten dit zelf ervaren. En dus mochten ze proberen om geblinddoekt thee te schenken. Dit viel nog niet mee. “Het is heel moeilijk, je weet niet waar je bent”, verwoordde een van de kinderen. “Alles viel ernaast”, zei een andere leerling.  Remco probeerde een blindengeleidehond sturing te geven, maar de hond kwam niet vooruit. Andere kinderen ‘ontmoetten’ een ex-gevangene in de klas. “Dat was heftig. Die persoon zat in de cel omdat hij een vrouw gewurgd had. Hij zei een rot jeugd gehad te hebben. Tot zijn 21ste jaar werd hij met een knuppel geslagen door zijn vader”, vertelde een meisje het verhaal van de moordenaar, die zijn TBS uitzit. Een groep volgde lessen op de Graafschool in Groningen, een school voor slechthorenden en kinderen met spraakgebrek.  “Het viel op dat de kinderen heel druk en vrij waren. De lesmethode was ook anders en duurde langer”, zei een van de AOC Terra-leerlingen. Er waren ook tal van workshops en gastlessen, zoals Afrikaans koken. Een jongen vertelde de ervaringen en noemde alle ingrediënten. Het gerecht werd meteen thuis uitgeprobeerd. Ook kon kennis gemaakt worden met instrumenten van over de hele wereld.  Ook bijzonder: bloemstukken maken met verslaafden. “Als u uit de kliniek komt, hoe probeert u dan ‘clean’ te blijven?” wilde een meisje weten. “Als ik wil dan begin ik gewoon weer”, kreeg ze als antwoord. Bloemschikken met voornamelijk oudere dames was voor de kinderen ook een hele ervaring. “Die mensen kregen gelijk ruzie doordat er eentje met de rollator over de tenen reed. Voor de rest was het wel gezellig”. Een meisje vond het asielzoekerscentrum niet leuk. “Dat is ook een ervaring”, vond Mossel. De conclusie over de week met ‘de ander’- die begon en werd afgesloten in zaal Boonstra in Peize- was duidelijk: “Het maakte allemaal veel indruk en was soms best heftig”.

 

VriezerPost-week48-p17.pdf - Adobe Acrobat Pro