VRIES – Peter Takens van Takens Mode Vries: “Mijn grootvader is 91 jaar geleden begonnen met dit bedrijf, bij Takens Mode verkopen we dames- en herenkleding. Ik ben opgegroeid in deze zaak en doordat je er dagelijks mee bezig bent, dan groeit de liefde voor deze business. Zo is dit bedrijf van vader op zoons overgegaan en hopelijk kan mijn dochter deze zaak later overnemen. Toen viel in maart alles ineens stil. In de zomer kwam het even op gang, maar sinds deze laatste lockdown is het helemaal klaar. Daarom zijn we hard bezig om op alle andere mogelijke manieren onze kleding te verkopen. Via Facebook, via Whatsapp en via Instagram. Ook is er zoiets als windowshopping. We hebben al onze poppen uit de winkel gehaald en in de etalage gezet met de nieuwste outfits. Wat er gebeurt, is dat mensen daardoor onze collectie zien bij een wandeling. Dan zien ze iets wat ze leuk vinden. Ze bellen ons hierover en dan brengen wij het langs. Het kan ook zijn dat ze meerdere opties willen zien. Dat kan ook, dan maken er we er foto’s van en sturen ze deze per Whatsapp toe. We hebben ook ‘De Pas-tas’, dan doen we extra artikelen in een tas en kunnen klanten thuis kleding passen. Deze pas-tas bezorgen we en halen we ook weer op. Wat mensen houden, daar kunnen ze online of aan de deur voor betalen of we sturen een rekening. Het is veel werk, maar goed we hebben ook meer tijd nu we niet in de winkel hoeven te staan. Ook hebben we nu een nieuwe website op Marktplaats, daar zijn we net mee begonnen. We proberen gewoon allemaal dingen uit. De tijden veranderen sowieso, maar de online verkoop is door deze corona periode in een stroomversnelling geraakt. Het is noodzaak geworden, want je hebt het geld nodig. Dat online gebeuren doet mijn dochter trouwens, zij staat bij ons in de zaak en zij pakt dat erg goed op. Ik leer er veel van. Helaas stellen de online verkopen nog niet zo veel voor. We verkopen vijf tot tien procent van de normale omzet, het is verschrikkelijk. Soms doen we af en toe dingen samen met medewerkers om de feeling erin te houden. Maar voor de rest pakken wij het zelf op en zitten de medewerkers thuis. Wij gaan ervan uit dat alles straks weer open mag. We kopen onze collectie bijna een jaar van tevoren in, die goederen zijn inmiddels al geproduceerd en die collectie komt straks bij ons binnen en moet betaald worden. Alles wat we nu verkopen is mooi meegenomen. Wat ik trouwens echt mis is de winkel verkoop en het contact met de klanten. Onze winkel heeft normaal gesproken een behoorlijke regio functie, het is niet dat alleen mensen uit ons dorp hier komen winkelen, maar uit alle omliggende dorpen. De klanten drinken normaal een kopje koffie aan onze grote koffietafel. Helaas is dat het hele jaar nog niet gelukt door al die maatregelen.”