KC Koken uit ‘Vlam in de pan’ met Anneke Gebert

|||||||||||||
||||||||||||| Foto: |||||||||||||
kleintje cultuur

ANNEN – Dolenthousiast waren Isa en Jenthe toen zij aan de slag mochten met een recept uit het recent uitgebrachte kinderkookboek ‘Vlam in de pan’. Onder toeziend oog van Anneke Gebert, mede-auteur van het boek, maakten de meisjes onder andere kennis met  gelatineblaadjes, in ‘achtjes’ roeren en spatelen. Dit om een uurtje later een heuse kwarktaart in de koelkast te kunnen zetten. En aangezien een kwarktaart een aantal uren moet stijven, werd de taart de volgende dag bij Isa en Jenthe thuisbezorgd. Het smikkelen kon beginnen.

Met een extra fotoreportage van Gretha van der Veen en recept voor de aardbeienkwarktaart!



Omdat het Anneke Gebert en Folkert Oldersma leuk leek om beider hobby’s eens samen te brengen, schreven zij samen het boek ‘Vlam in de pan’. Folkert vanuit zijn liefde voor schrijven en Anneke vanuit haar passie voor koken. Het boek combineert een spannend verhaal met allerlei recepten. Het verhaal gaat over een twee-eïige tweeling, waarvan de vriendin van de oma een sympathiek eethuisje heeft, voor mensen die niet veel te besteden hebben. Een gefrustreerde dorpsgenoot zorgt er echter voor dat het huisje tijdelijk gesloten moet worden. De tweeling gaat samen met oma koken voor de gasten en ondertussen gaan zij op zoek naar de dader. “Een boek voor kinderen vanaf 9 jaar, dat hebben we vooral gedaan voor de veiligheid, aangezien we ook met warmtebronnen en messen werken”, aldus Anneke. “Hoewel”, zegt Folkert, “onze kleinzoon van 4 heeft er samen met ons ook al koekjes uit gemaakt. Het toeziend oog van een volwassene is dus belangrijk.” De recepten in het boek variëren van snert tot een heuse Italiaanse viergangen maaltijd en van taarten tot ijs. Hele simpele gerechtjes, maar ook wat ingewikkelder recepten komen voorbij. “Kinderen willen worden uitgedaagd en kunnen best wat aan.” Ook staan er soms aanwijzingen bij hoe je een gerecht vegetarisch kunt maken. “En wordt er uitleg gegeven over kookgereedschap en kooktaal”, vertelt Folkert. Wat ‘el’ en ‘tl’ is, hoef je Isa en Jenthe overigens niet uit te leggen. “Eetlepel en theelepel”, roepen zij in koor.


Na een glaasje ranja en de nodige hygiënemaatregelen gaan de meisjes aan het werk. Anneke heeft enig voorwerk gedaan want de bodem van de taart is al klaar. Terwijl Jenthe de kwark en vanille mengt en Isa de hoeveelheid suiker afmeet en deze mixt met de slagroom, vertelt Folkert over hun werkzame leven. “Anneke en ik komen allebei uit het onderwijs. Werken met kinderen hebben we altijd fijn gevonden.” Ook was er voor Folkert een periode dat hij met twee vrienden een bedrijfje had waarbij ze veel scenario’s schreven voor televisie en toneel. “Toch bedacht ik zo’n vijf jaar geleden dat ik maar eens voor de jeugd moest gaan schrijven.” Het resulteerde in meerdere boeken voor de jeugd en als laatste dit kinderkookboek.


Ondertussen vertelt Anneke de meisjes dat gelatine ervoor zorgt dat alles daardoor gaat opstijven en legt ze uit waarom de blaadjes het beste in ‘achtjes’ door de opgewarmde melk kunnen worden geroerd. Voor de versiering snijden Isa en Jenthe verse aardbeien in stukjes en mogen ze met een staafmixer bevroren aardbeien fijnmalen. Folkert kijkt glunderend toe en toont in het boek hoe de handelingen in duidelijke plaatjes zijn uitgetekend. “De cijfers daarbij corresponderen met de tekst.” Aangezien lezen bij deze leeftijdsgroep in z’n algemeenheid wat afneemt, hoopt Folkert dat dit boek bijdraagt tot een hoop leesplezier in combinatie met veel kookplezier.


Isa en Jenthe sluiten de middag erg enthousiast af. “Het was leuk! Het was een beetje gemakkelijk, maar soms ook een beetje moeilijk.” Dan verdwijnt de kwarktaart voor een nachtje in de koelkast, maar niet voordat er nog een foto is gemaakt. En de papa’s en mama’s, de broer van Isa en het zusje van Jenthe? Zij hebben een dag later geluk, want zij mogen proeven van de taart.


|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||

UIT DE KRANT

Lees ook