Leefbaar Tynaarlo vreest Prins Bernard Hoeve-debacle voor Groningen Airport Eelde

Afbeelding
voorpagina de krant van tynaarlo

 “Het is voor de gemeente Tynaarlo van cruciaal belang om te weten hoe de vork in de steel zit”


EELDE – In maart hevelt gemeente Groningen haar 26% van de aandelen van Groningen Airport Eelde (GAE) voor een symbolische euro over aan Stichting FB Oranjewoud uit Friesland. Dan rijst de vraag, waarom zou een commerciële partij eigenaar willen worden van een verliesgevende organisatie? Dat is ook de vraag die op de agenda van Leefbaar Tynaarlo staat voor het fractieoverleg. “Ik heb mijn geld eerder aan, met alle respect, een Friese commerciële partij gegeven en dat betekende het einde voor de Prins Bernard Hoeve in Zuidlaren. Daar is toen veertien miljoen zo over de provinciegrens geschoven. Bovendien heeft de sluiting van de Prins Bernard Hoeve verstrekkende gevolgen gehad voor de economische situatie van het dorp. Eenzelfde situatie zie ik zich nu voltrekken in Eelde en dat is iets wat we met zijn allen niet moeten willen”, aldus John Franke.


Franke belt de Krant van Tynaarlo op woensdagmiddag. Hij maakt zich grote zorgen over de toekomst van Groningen Airport Eelde: “In diverse media lijkt het erop alsof wij van Leefbaar Tynaarlo het vliegveld willen sluiten, maar dat is verre van waar!” Later die week spreken we op de parkeerplaats bij het vliegveld met fractievoorzitter Jurryt Vellinga en raadslid Franke: “We hebben dit nu aangeslingerd en je ziet dat bij veel mensen de ogen nu open zijn gegaan.”


Als minister Cora van Nieuwenhuizen de luchtvaartnota op vrijdagmiddag presenteert, staat de fractie van Leefbaar Tynaarlo niet van de uitkomst te kijken. Feit blijft dat Groningen Airport Eelde zichzelf moet bedruipen. Niet eens een kleine rol is er voor het vliegveld weggelegd in de ontlasting van Schiphol en dus is de vraag hoe lang men bereid is geld in het vliegveld te stoppen. “Van commerciële aandeelhouders kun je niet verwachten dat ze er geld in blijven pompen. Het gaat hen immers om geld”, vertelt Franke. “Dat was voor ons ook de trigger om deze ogenschijnlijke beerput eens los te trekken. Wij zien Oranjewoud namelijk niet miljoenen in het vliegveld pompen en de kosten even dekken. Hier spelen andere zaken.”


Nu de gemeente Groningen haar aandelen in handen van Oranjewoud heeft gelegd, zou het bedrijf namelijk ook in gesprek zijn met de gemeente Assen en de gemeente Tynaarlo over eventuele overname van hun aandelen. Dat is het moment dat men bij Leefbaar Tynaarlo wakker schrikt. “Ik krijg er de kriebels van als ik denk aan het idee dat het vliegveld voor bijna de helft in handen is van grote commerciële jongens”, legt Vellinga de schrik uit. “Dat was het moment dat wij zeiden van ‘ho eens even’. Als wij en de gemeente Assen bijvoorbeeld ook overstag zouden gaan, ja dan sta je als gemeente met het grondgebied waarop het vliegveld ligt mooi met lege handen”, vult Franke aan. Als de gemeente Tynaarlo de aandelen wegdoet, dan is de toekomst van Groningen Airport Eelde niet zeker volgens beide heren. “Dan wil je als gemeente met deze lap grond in je gebied toch een vinger in de pap houden.”


Men die ver van het vliegveld afstaat, ziet het vooral als bodemloze put, een subsidieverslinder en vooral de kettingroker in de groene long tussen Groningen en Assen. Daartegenover staan mensen die voor het vliegveld zijn en het bestempelen als de ‘toegangspoort tot het noorden’, die zorgt voor een hoop werkgelegenheid en toerisme. Feit is dat het vliegveld al jarenlang een verliesgevende organisatie is, waar ieder jaar zakken overheidsgeld naartoe wordt gebracht. Franke hierover: “We moeten stoppen met onze kop in het zand te steken. Een vliegveld is geweldig, dat vinden wij ook. Het is nu tijd om alles wat er rondom speelt goed te volgen en vooral grip te houden. Dat kan alleen als je ook wat te zeggen hebt als aandeelhouder en als gemeente waarop het vliegveld is gevestigd, zijn wij gewoon een belangrijke en grote stakeholder. ”


De fractie van de politieke partij in de gemeente Tynaarlo hekelt dan ook de houding van bestuurders bij Groningen Airport Eelde, die eventuele scenario’s voor het vliegveld al vroegtijdig in de prullenbak heeft gemieterd en alles zet op  een nieuwe ‘Prorailsituatie’ voor de luchtvaart. “Dat kan ik niet begrijpen. Je zet al je geld op één paard, terwijl er zoveel andere mogelijke scenario’s zich kunnen voltrekken, ook met behoud van de vliegveldfunctie”, verklaart Franke, die dus ook liever ziet dat de gemeente Tynaarlo eventuele andere aandelen overneemt. “Doe ons de aandelen van het vliegveld maar en kom met een goed plan.” Zo zou er volgens het raadslid een rol voor Eelde weggelegd kunnen worden in ontwikkeling, innovatie en het geven van vlieglessen. Andere functies als een energiepark met mogelijkheden tot vliegen of een natuurgebied zijn ook mogelijkheden waar Leefbaar Tynaarlo aan denkt. “Een commerciële partij gaat je geen bos aanleggen. Dat zou een overheidsinstantie wel kunnen doen. We hebben als gemeente immers een duurzaamheidsslag te behalen.” Of ze de aandelen van de gemeente Groningen terug kunnen halen, dat zal moeten blijken. Dat er nog een hoop achter weg gaat komen, dat staat volgens de partij buiten kijf: “Je merkt aan alles dat men de boot af wil houden nu we deze discussie op gang hebben gebracht.”


De redactie heeft Stichting FB Oranjewoud de mogelijkheid geboden om te reageren, maar bij het ter perse gaan van deze krant hebben zij daar nog geen reactie op mogen ontvangen.

UIT DE KRANT