Margriet Meijer-Van Guldener haalt het mooiste in steen naar boven

Afbeelding
Nieuws

‘De steensoorten die ik gebruik komen overal ter wereld vandaan’


PATERSWOLDE – Beeldhouwen betekent voor Margriet Meijer-Van Guldener totale ontspanning en daarmee haalt ze het mooiste in steen naar boven. In 2014 begon ze met haar eigen atelier aan huis en tegenwoordig weet ze zich wekelijks omringd met cursisten die dezelfde passie voor het ambacht delen. In het doorgeven van het vak heeft ze haar sporen ondertussen ruimschoots verdiend en dat is ook niet gek, want de mooiste kunstwerken vinden hun weg naar de oppervlakte in Paterswolde.


Twintig jaar geleden kwam ze voor het eerst in aanraking met het vak en sindsdien heeft ze het eigenlijk niet meer losgelaten. ‘In 2003 volgde ik inderdaad een workshop waarbij ik voor het eerst in aanraking kwam met de bewerking van diverse steensoorten. Dit vond ik zo leuk dat ik me niet veel later ben gaan verdiepen in de manier waarop ik me verder kon ontwikkelen. Nadat ik diverse beeldhouwcursussen volgde, onder meer bij beeldend kunstenaar Klaas Kuipers, heb ik mijn eigen atelier opgezet.’ De keuze voor steen laat zich overigens niet eenvoudig omschrijven, maar dat je er wel degelijk iets mee kunt bewijst ze binnen haar eigen atelier. ‘Qua bewerking is steen niet vergelijkbaar met hout of een andere materiaalsoort, want het herbergt een hele andere structuur en dit zorgt er dus ook voor dat je het anders moet behandelen. De steensoorten die ik gebruik komen overal ter wereld vandaan en dat vind ik altijd een bijzondere gedachte omdat je nooit helemaal precies weet welke route het materiaal heeft afgelegd voordat het uiteindelijk in Paterswolde terechtkomt. Je weet ook niets over de samenstelling van het materiaal en wat er tijdens het transport mee is gebeurd. Eigenlijk begin je los van het feit dat je weet om welke soort het gaat dus redelijk blanco aan je opdracht en dan begint de uitdaging om er iets moois van te maken.’


Dat je wel degelijk iets moois kunt maken van steen demonstreren de cursisten die soms wekenlang bezig zijn met de vervaardiging van hun kunstwerk. De kans dat een kunstwerk slaagt is het resultaat van samenwerking en dan is succes nog steeds niet 100 procent gegarandeerd legt Meijer-Van Guldener uit. ‘Het vormen van het beeld in je hoofd, draaien van de steen, voelen, hakken, raspen, polijsten en het dan onder je handen te zien groeien tot een daadwerkelijk beeld is in grote lijnen de essentie van wat ik doe. Je hebt natuurlijk nooit alles in de hand, maar ik probeer mijn cursisten vanaf de fase van het ontwerp tot het eindresultaat zo goed mogelijk te begeleiden. Daarbij hebben mijn cursisten de regie overigens in handen en adviseer ik vooral of iets haalbaar is met een bepaalde steensoort. Soms ontstaat er een breuklijn en dan is het zaak om op een zodanige manier door te gaan dat je de risico’s kunt beperken. In de meeste gevallen gaat dit ook goed. Mijn werk laat zich omschrijven als figuratief met soms een abstract tintje. Hierbij worden diverse steensoorten gebruikt zoals speksteen, albast, serpentijn en kalksteen om maar een paar voorbeelden te noemen. Niet alleen steen, maar ook het zoeken naar de combinatie met staal, hout en brons vormt een mooie uitdaging, dus wie het eens van dichtbij wil komen beleven is natuurlijk van harte welkom. Voor de workshop die op 18 maart van start gaat zijn nog twee plekken beschikbaar.’ Op 29 mei is het atelier en de tuin open voor bezoek tijdens de kunstroute, georganiseerd door de culturele raad. Neem voor meer informatie een kijkje op www.helmerdijkinbeeld.nl.

UIT DE KRANT