Martha Asman kunstenares van de Klassieke Academie

Afbeelding
kleintje cultuur

EELDE-PATERSWOLDE - Eerder was zij psychotherapeut en schilderde zij voor haar ontspanning met een groepje. Schilderen is voor Martha Asman een late roeping. Toen in 2005 de Klassieke Academie voor schilderkunst werd opgericht, las Asman het programma van de opleiding. “Het leek me zo leuk, dat ik me aangemeld heb en ik behoorde tot de eerste lichting afgestudeerden in 2010, “ aldus Asman.

“Een geleefd leven vind ik interessanter dan jong leven.”



Inmiddels hangen er meerdere werken van Asman bij grote en kleine tentoonstellingen in het Noorden. Maar het is niet primair waarom zij schildert; “ Al moet ik zeggen dat ik het erg leuk vind om reacties te horen van mensen op mijn schilderijen. Soms kan het een emotie oproepen. Zo heb ik rimpelige handen geschilderd en dan hoorde ik van iemand dat het haar deed denken aan de handen van haar moeder. Daar hoort vaak een verhaal bij. Ik hou ervan als mensen hun verhalen met mij delen. Dat is voor mij het mooie aan een expositie.”


Waar Asman achter is gekomen is dat zij een verhalen verteller is. Rimpelige handen schildert zij liever dan schattige kindjes. “Achter rimpelige handen zit een verhaal, terwijl bijvoorbeeld kinderen nog helemaal blanco zijn. Sommige mensen vinden dat juist een prachtig onderwerp. Zo heeft ieder zijn eigen. Ik houd van het gewone leven, zonder poseren. Een geleefd leven vind ik interessanter dan jong leven. Er is meer te zien aan oudere mensen. Wat mij ook boeit is wanneer mensen met veel focus bezig zijn. Die aandacht vind ik mooi om te pakken. En ik heb ontdekt dat ik iets heb met ritme in schilderijen.” Daarmee doelt zij op herhalende patronen. In een van haar schilderijen staan bijvoorbeeld drie mannen die een muur aan het verven zijn Doordat deze mannen met zijn drieën hetzelfde doen zijn versterkt dat elkaar, ook al staan ze net in een andere houding.


“Bij de Klassieke Academie leer je de oude ambacht van het schilderen. Zoals compositie, je leert om te verven met verschillende soorten verf, beheersing van technieken. Je leert begrijpen waarom het ene werkt en het andere niet. Ik ben er anders door gaan kijken naar de wereld. Mijn leven is er rijker van geworden. Ben meer bewust van alles om mij heen. Door de compositieleer ben ik me nu veel bewuster van het lijnenspel in het landschap. Ook kan ik nu intenser genieten van kleur en kleurenspel. Voor mij is het iets waar ik de hele dag mee bezig kan blijven,“ legt Asman uit.


Pas in 2015 heeft zij zich echt toegelegd op het schilderen. “Toen begon het eigenlijk pas echt voor mij. Zodra je fulltime begint met schilderen dan vraag je je af, wie ben ik en waarom maak ik dit? Je moet je eigen weg erin vinden. Aan mijn schilderijen is wel te zien dat ik klassiek ben opgeleid, maar of ik zo blijf schilderen in de toekomst? Zoiets ontwikkelt zich met de jaren,” volgens Asman.


Haar motivatie voor het schilderen zit op gevoelsniveau. Het is een wondere wereld en er is zoveel te ontdekken. Het blijft inspireren. Vroeger had zij een tante die haar meenam naar musea. Haar tante kon dan lang voor een bepaald schilderij staan. “Daar snapte ik niks van. Waarom stond zij zo lang naar hetzelfde schilderij te kijken? Inmiddels doe ik dat ook wel,  langer bij een schilderij blijven staan. Dan word ik geraakt door de kunst, maar dat heb ik niet bij alle kunst. Zo is het ook als ik werk verkoop. Dan is het meteen pats boem verkocht wanneer mensen er door worden geraakt en dan is het schilderij weg. Zodra er wordt getwijfeld dan wordt het niks. Of is het raar als ik dat zeg?” lacht Asman.  


Helaas kunnen haar werken door de nieuwe maatregelen nu niet in het echt bezichtigd worden. Gelukkig heeft Asman een website https://www.martha-asman.nl/ waar haar werk wel te bewonderen is. Tevens zal er aankomend jaar 2021 in oktober/november een expositie in Pictura Groningen zijn van AKKA, de club alumni van de Klassieke Academie. Volgens Asman erg leuk om naartoe te gaan, “Dan zie je hoe verschillend het werk is van mensen met dezelfde opleiding.”

UIT DE KRANT

Lees ook