ZUIDLAREN – Hoe is het gesteld met het toerisme in deze niet bijster zonnige zomerperiode? De Vriezer Post bekeek de stand van zaken in ‘het groenste dorp van Europa’, Zuidlaren.

Uiteraard ben je dan aangewezen op het bureau voor toerisme, vroeger ‘Vereniging Voor Vreemdelingen Verkeer’ (VVV), tegenwoordig ‘Tourist Info’ geheten. Het rode bordje met deze naam wijst de weg. Maar eenmaal de afslag Verlengde Hondsrugstraat in het centrum genomen is er twijfel. Toch niet voorbijgereden? Of is het nog verder? Een miniem bordje op de deur van een koffiebar geeft uitsluitsel. In een koffiebar dus. De Coffeabar om precies te zijn. “We merken dat steeds meer mensen ons weten te vinden”, vertelt Mijanou Sluiter, penningmeester van Tourist Info Zuidlaren. “Maar je verwacht het niet in een koffiebar. Normaal hangt de vlag buiten, maar door de harde wind nu even niet.” Sluiter wijst dan op een grote pijl op de grond. Deze valt dan inderdaad wel op. Sinds een jaar is het toeristenkantoor gevestigd op deze plek. “Het was niet alleen bedoeld als een informatiepunt, maar ook een punt voor ondernemers. Daaruit is Stichting Marketing Zuidlaren voortgekomen. “

“Ik ben Zuidlaarder, dus ben even wat enthousiaster. Ik ben verbaasd hoe weinig ondernemers dit punt weten. We zijn momenteel met een plattegrond bezig, dit in samenwerking met Marketing Zuidlaren. Het wordt een opvouwbaar exemplaar, dat bij elke winkel komt te liggen, met ook informatie waar het informatiepunt is. Weet je, burgemeester Marcel Thijsen is positief. Hij denkt mee, ook over het Tourist Info. Mits onderbouwd, dan gaan alle deuren bij hem open”. Sluiter toont een couponboekje. “Dat is een voorbeeld van verbinden van ondernemers. Het is een voordeelboekje, waar veel zaken aan meedoen. Het kost 5 euro. Het geld wordt onder meer besteed aan de plattegrond. Het komt altijd ten goede van Zuidlaren.” tourist info zuidlaren

“Het informatiepunt kent een nieuwe opzet: het is puur informatie van de gemeente Tynaarlo, met alle info van Zuidlaren en omgeving. Bezoekers die geïnteresseerd zijn buiten de regio kunnen alles opzoeken op het digitale aanraakscherm. Hoe dan ook, mensen gaan altijd met informatie weg”. In een hoekje is een klein rek met folders. “Mensen willen graag iets in handen hebben. Het gaat hier puur om foldermateriaal. Voor boekjes moet je bij de Bruna zijn. Het idee van de koffiebar is de gastvrijheid. De route uitstippelen onder het genot van een kopje koffie. (en een gezellig muziekje, red.) We krijgen voornamelijk vragen over fiets-en wandelkaarten. Een mooi voorbeeld is het boekwerk ‘Stapvoets door natuurlijk Zuidlaren’. Hierin staan routes beschreven, maar ook de geschiedenis en wordt bijvoorbeeld het Dennenoord-terrein uitgelicht. Voor inwoners is dit ook een leuk boekje”. Over de bezoekersaantallen: “Kijk naar buiten. Al die regen. Maar over het algemeen zijn we tevreden over het seizoen. In het voorjaar kwamen er minder 65-plussers. Het was te koud. Man, mensen fietsten met handschoenen aan. Wat de buitenlanders betreft komen er veel Duitsers, Belgen, Scandinaviërs en we hebben ook een groep Spanjaarden gehad. Nee, geen Chinezen. Zuidlaren als ‘groenste dorp’ heeft geen effect gehad. Vragen waren en zijn er nog steeds over de zandsculpturen, wat een enorme trekpleister was. Mensen zijn verbaasd dat het geen Sculpturenpark meer heet maar Doe Museum”.

“In de zomer is Tourist Info Punt zeven dagen per week geopend. In de winter verhuizen we naar het oude postkantoor, waar we de meest gebruikte spullen neerleggen.” Hopelijk wordt dan niet vergeten een duidelijk aanwijsbord te plaatsen. Of vlag.