‘We willen we pareltjes uit de omgeving graag uitlichten’

EELDE – In een nieuw erfgoedproject voor basisscholen gaat Museum De Buitenplaats met leerlingen van groep 5 en 6 uit de gemeente Tynaarlo op fotosafari in het Nijsinghhuis. Het museum heeft mede dankzij de hulp van Foto Vaszlovszky acht kindvriendelijke camera’s aan kunnen schaffen die tijdens een rondleiding gebruikt worden door de leerlingen. Het 17e-eeuwse huis sluit goed aan bij de geschiedenislessen die de kinderen nu krijgen op school. En het is vooral bedoeld om te leerlingen nieuwsgierig te maken.

De leerlingen gaan tijdens Een Betoverend Huis in groepjes met een camera op pad in het Nijsinghhuis. Dat ieder groepje een eigen camera meekrijgt, maakt het bezoek voor de leerlingen extra bijzonder. “We laten de kinderen tijdens de rondleiding foto’s maken van dingen die zij belangrijk vinden of opvallend vinden”, aldus Kim van Steenwijk, coördinator van het project.

Voordat de leerlingen naar het Nijsinghhuis komen, zijn ze in de klas nieuwsgierig gemaakt met een grote, gedetailleerde maquette van het huis, dat vol aanwijzingen en raadsels zit. De maquette vormt de aanleiding tot een vooronderzoek naar de geschiedenis van het huis en zijn bewoners. Ook hebben de leerlingen op school al kunnen oefenen met de camera’s en verschillende manieren om dingen in beeld te brengen. “Doordat de scholen van ons een maquette krijgen willen we dat de leerlingen zelf op ontdekking gaan. We willen dat ze goed voorbereid onze kant op komen. Op deze manier willen we voorkomen dat wij tijdens het bezoek constant aan het praten en aan het uitleggen zijn. Kinderen van deze leeftijd leren het vaak beter als ze het zelf kunnen ontdekken”, zegt Van Steenwijk.

De leerlingen beginnen dus goed voorbereid aan het bezoek. In het Nijsinghhuis is ontzettend veel te zien en te ontdekken. Tijdens de rondleiding door onder andere het koetshuis, de blauwe kamer, de bibliotheek en de hal, maken de leerlingen foto’s aan de hand van kijkopdrachten. De foto’s nemen ze mee naar school om te verwerken in een eigen betoverend huis: een werkstuk dat de leerlingen in de klas gaan maken onder begeleiding van kunstenaars Kitty Boon en Johannes de Vries. “De kunstenaars vervullen een ondersteunende rol in dit project. De leerlingen maken aan de hand van eigen gemaakt foto’s eigenlijk hun eigen gemaakte versie van het Nijsingshhuis. Tijdens de rondleiding zullen de leerlingen tegen veel optische illusies aanlopen, waardoor iets er anders uitziet dan het in werkelijkheid is. Door middel van bepaalde schildertechnieken wordt dit effect gecreëerd. De leerlingen kunnen zo hun eigen fantasie en creativiteit kwijt bij het maken van het werkstuk.”

Een Betoverend Huis is onderdeel van het Cultuurmenu Tynaarlo dat wordt aangeboden aan achttien scholen in de gemeente Tynaarlo. “Het doel is eigenlijk om de kinderen te laten zien dat de zeventiende eeuw ook in de eigen omgeving te vinden is. We willen we pareltjes uit de omgeving graag uitlichten.”

Voorlopig is het museum nog gesloten voor bezoekers, maar het project is al wel afgetrapt. “Tot dat het museum kunnen de scholen op school bezig met dit project. We gaan een filmpje opnemen die naar de school wordt gestuurd. Zo kunnen ze in de klas met het project bezig. Het filmpje zal worden opgenomen door Demi Tanelepy van ICO Centrum van Kunst en Cultuur in Assen”, sluit van Steenwijk af. Het museum hoopt op 9 juni de deuren weer te kunnen openen voor bezoekers.