Vervoer van deur tot deur dankzij belbus Zuidlaren-Vries

Een planner van de belbus in actie
Een planner van de belbus in actie
actueel

Belbus Vries-Zuidlaren

VRIES - “Goedemorgen mevrouw Leandros, Ik ben Theodora van de belbus en ik breng u vandaag naar het Martiniziekenhuis”. Als de chauffeur van de belbus Vries-Zuidlaren met deze boodschap aanbelt, is er al behoorlijk wat werk verzet door diverse mensen. De cliënt heeft al gebeld naar het boekingskantoor waar de afspraak is ingepland. Daarna zijn alle ritten van die dag nog eens extra gecheckt op haalbaarheid. De meeste ritten verlopen dan ook prima en de chauffeurs staan op tijd voor de deur om de cliënten te vervoeren naar ziekenhuis, familiebezoek of verzorgingshuis.

Vanaf 2022 is de hele organisatie van de Belbus Vries-Zuidlaren in handen van vrijwilligers. Er rijden 2 bussen, één met standplaats Vries en een bus die vanuit Zuidlaren rijdt. Na de nodige aanloopproblemen lopen de zaken nu soepel. Er moesten planners opgeleid worden, deze klus werd eerst door een professional gedaan. Nu komt het op het bordje van een vrijwilliger. Het boekingskantoor is elke morgen van 9 tot 12 bereikbaar. De term boekingskantoor suggereert dat de belbus over een echt kantoor beschikt. Dat is niet het geval, het plannen gebeurt gewoon aan de keukentafel. De laptop waarmee de planning gedaan wordt is in feite het kantoor. Gedurende deze 3 uur kan het boekingskantoor gebeld worden en wordt de aanvraag ingepland. Daarna wordt er nog een extra check door een professionele kracht uitgevoerd en worden de ritten verstuurd naar de chauffeurs voor de volgende dag. Ook de chauffeurs werpen nog een blik op de lijst met alle ritten en nemen bij twijfel ook nog contact op met de cliënt om af te stemmen of alles klopt. Er wordt geprobeerd om ritten te combineren, daarom zal soms gevraagd worden of de cliënt een kwartier eerder of later kan vertrekken of opgehaald worden. Soms kan het voorkomen dat een verzoek niet gehonoreerd kan worden omdat niet alle ritten ingepland kunnen worden. Vroeg boeken kan teleurstellingen voorkomen.

De belbus kan worden ingeschakeld als er sprake is van “vervoersarmoede”, dit betekent dat mensen (tijdelijk) niet in staat zijn om met het openbaar vervoer te reizen of geen eigen vervoer hebben. Er zijn ook niet altijd kinderen, buren of vrienden beschikbaar om het vervoersprobleem op te lossen. In zo’n geval biedt de belbus uitkomst. Vervoer van deur tot deur voor de prijs van het openbaar vervoer. De cliënt moet wel zo goed ter been zijn dat hij of zij zelfstandig in- en uit kan stappen en nog een eindje kan lopen. De instapplek heeft aan beide kanten beugels en de rollator of inklapbare rolstoel kan mee. De bussen zijn niet geschikt voor rolstoelvervoer. De chauffeurs helpen wel vaak even een handje mee bij het in- en uitstappen en het in- en uitladen van de eventuele boodschappen.

De problemen met de aanleg van de nieuwe rondweg om Groningen heeft ook zijn weerslag op de planning. Het Martiniziekenhuis is nu ( weer ) goed bereikbaar, maar de komende maanden zal het vervoer naar en van het UMCG een hele uitdaging worden. Waarschijnlijk kan er iets gecombineerd worden met lijn 5 die vanuit Zuidlaren naar de hoofdingang van het UMCG rijdt.

Op de website van de belbus: www.belbusvrieszuidlaren.nl vindt u nog meer informatie. Er is altijd behoefte aan nieuwe planners. Aanmelden kan door een mail te sturen naar bestuur@belbusvrieszuidlaren.nl. Er wordt dan contact opgenomen en kan de opleiding tot planner gestart worden. Volgens één van de planners is het een soort puzzelen en geeft het enorm veel voldoening als alle ritten voor de volgende dag weer mooi in de rittenstaat staan en verstuurd kan worden naar de chauffeur van dienst.

UIT DE KRANT