De houding van de Kerk ten tijde van de Tweede Wereldoorlog

Afbeelding
algemeen de krant van tynaarlo

ZUIDLAREN/VRIES – Toen de Tweede Wereldoorlog zich afspeelde in Nederland, tussen 1940-1945, hadden mensen kortweg drie keuzes: verzetten, aanpassen of verraden. “Die zelfde keuze was er ook voor de Kerken”, vertelt Herre Steegenga (86), inwoner van Zuidlaren en oud-docent geschiedenis. “Het Nationaal-Socialisme, en dus Adolf Hitler, garandeerden vrijheid van godsdienst en de Nederlandse bevolking met rust te laten. Nederlanders hoorden namelijk, net als de Duitsers, tot het Germaanse ras.” Echter kwam Hitler hier later op terug. “Bisschoppen moesten na verloop van tijd een eed van trouw afleggen aan Hitler”, vertelt Steegenga. “Voor de Kerken was in feite geen plaats meer.” Mede hierdoor veranderde ook de houding van de Kerken, onder andere van de Gereformeerde Kerk in Vries (PKN Vries).

“Toen Hitler in 1940 Nederland binnenviel, verliep alles nog gemoedelijk”, vertelt Steegenga. “Naarmate de tijd vorderde, veranderde er echter veel. De grootste verandering is uiteraard de houding tegenover joden. Eerst mochten Joden niet meer in openbare gelegenheden komen, moesten ze een Jodenster dragen en werden ze getreiterd. Later werden ze gemarteld, gevangen genomen, op transport gezet en vermoord.” De haat tegen Joden bleef voor niemand onopgemerkt, zo ook niet voor de verschillende Kerken in Nederland. “De Kerken in Nederland verafschuwden de haat tegen de Joden”, legt Steegenga uit. “Dit was niet het enige wat lijnrecht tegenover de leer van het Christendom stond. Ook de macht van het militarisme was niet in de Bijbel te vinden. Bovendien waren de Kerken het er niet mee eens dat bisschoppen een eed van trouw moesten afleggen aan Hitler. Hiermee werd gesuggereerd dat hij de macht had over de Kerken. En dat was absoluut niet mogelijk.”

“Tijdens de oorlogsjaren was het voor de predikanten echter buitengewoon moeilijk om de juiste gedragslijn te vinden”, vertelt Stegenga. “Net als de normale burgers van ons land konden de predikanten kiezen om hun mening duidelijk uit te spreken of voor zich te houden. De één sprak duidelijk en fel, de ander was behoedzamer in de stof en de woordkeuze.” Iemand die duidelijk vertelde waar het op stond was dominee W.J. van Enk. Van Enk was voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog dominee van de Gereformeerde Kerk in Vries. Van Enk was op 28 juni 1904 geboren in Kampen, maar vervolgens naar Vries verhuisd. “Van Enk stak zijn mening niet onder stoelen of banken”, legt Steegenga uit. “Hij vond dat je best wat mocht zeggen over de manier waarop Joden behandeld werden. Jezus Christus was tenslotte ook Joods.”

Naast Van Enk verzetten meerdere dominees zich tegen de Duitsers. “Maar men moest heel goed oppassen met wat ze tegen wie zeiden”, gaat Steegenga verder. “Vanaf de preekstoel van Van Enk en in de kerkbladen klonken geluiden, die in de officiële media niet meer gepubliceerd konden worden. Daarnaast vroeg de Synode verschillende dominees om kanselboodschappen voor te lezen, waarin zij protesteerden tegen hetgeen de Joden werd aangedaan.” Het voorlezen van de kanselboodschappen had grote gevolgen. Vele predikanten werden gearresteerd, waaronder dominee Van Enk. “Hij had alleen nuchter en glashelder aan duidelijk gemaakt dat het Nationaal-Socialisme verkeerd was”, vertelt Steegenga. “Hij durfde veel te zeggen, maar was niet roekeloos. Dat hij zijn mening durfde te geven, kwam hem uiteindelijk duur te staan”.

“Dominee Van Enk uit Vries vertelde waar het op stond”



Van Enk werd op 16 december 1944 gearresteerd in Vries. “Bij zijn verhoor werd Van Enk al meermaals getrapt en geslagen met koppelriemen”, legt Steegenga uit. “In het huis van bewaring in Assen zijn zijn beide ogen blauw geslagen. Toen zijn medegevangenen op transport werden gezet, waren Steegenga zijn laatste woorden: ‘Jullie gaan niet alleen en ik blijf hier niet alleen.’ Uiteindelijk werd ook Van Enk, op 16 januari 1945, op transport gezet. In concentratiekamp Neuengamme moest hij zwaar sjouwwerk verrichten. Bij al hetgeen hij reeds doorstaan had, sloopte dit zijn laatste krachten. Op 12 februari 1945 stierf dominee Van Enk in de meest ellendige omstandigheden. Zijn stoffelijk overschot werd begraven in Olsdorf.”

Naast Van Enk was ook predikant W.TJ. Klumper uit Vries gearresteerd door de Duitsers. Klumper wist de Tweede Wereldoorlog wél te overleven.

UIT DE KRANT

Lees ook