Kleintje Cultuur - Annette Westerhuis

Afbeelding
kleintje cultuur

EELDE – In de bocht, pal naarst Museum De Buitenplaats ligt haar atelier verscholen in de bossen. Het is het domeintje van houtkunstenaar Annette Westerhuis uit Eelde. De in Duitsland geboren en getogen kunstenares is aan de Werkkunstschule in Flensburg opgeleid als houtbeeldhouwer. Ze werkte aan grote opdrachten. Zo werkte ze mee aan de reconstructie van het ‘Knochenhaueramtshaus’ in Hildesheim en ‘Die Waage ín Braunschweig. Het zijn zogenaamde Duitse ‘vakwerkhuizen’, waar Annette naar aanleiding van oude foto’s reliëfs sneed in de houten balken die ze vervolgens in olieverf zette.

‘Kritisch zijn op mijn eigen werk is mijn drijfveer’



Altijd al had Annette liefde voor hout. Naast haar opleiding volgde Annette een studie ‘Product Design’. Haar examenwerkstuk, een kinderbed, werd in productie genomen. “Daar was ik best trots op. Mijn oudste zoon (hij werd geboren in 1995) lag in het prototype”, vertelt de kunstenares. “Daarna verhuisden we voor het werk van mijn man naar Leiden. Hij deed daar onderzoek. Een hectische tijd. Van Leiden verhuisden we naar Noordwijk, van Noordwijk terug naar Duitsland om vervolgens naar Kerkrade te gaan. Ondertussen werd mijn dochter geboren. Door al die verhuizingen heb ik niks kunstzinnigs gedaan. Toen hij werk kreeg in Groningen en we naar Eelde verhuisden zei ik: hier ga ik niet meer weg. In het schuurtje achter ons huis pakte ik het beeldhouwen weer op. Werkte aan opdrachten van klei en hout. De muizen liepen over de werkbank. Daarna hebben we de schuur verbouwd tot atelier.”


Al snel werd annette gevraagd om bij de Tynaarloër kunstenaarsvereniging VanTyNaarLo te komen. Een eer vond ze, want de eisen waren streng en de lat lag hoog. “Het leek me goed voor de contacten en bovendien wilde ik graag in aanraking komen met andere disciplines. Ik heb altijd al eens een bronzen beeld willen maken. Via een aangesloten kunstenaar kreeg ik tips.” Annette maakte een aantal bronzen beelden. Zittende kinderen op een boomstam. Zó echt, alsof ze nooit anders gedaan heeft. Je voelt hoe de kinderen zich voelen, wanneer je de beeldjes bestudeerd. Ontspannen en vrij. “Kinderen zijn vaak mijn inspiratiebron. Vooral mijn eigen kinderen. Kijk, dit is mijn zoon, hurkend op het strand op zoek naar schelpen”, zegt ze wijzend naar het houten beeld in haar tuin. “Het meisje met de hond is mijn dochter. En daar ligt het Meisje van Yde. Die heb ik ook gemaakt.” Annette legt de lat hoog. Is uiterst kritisch op haarzelf. “Mijn man zegt wel eens: ben je nou nooit tevreden? Maar kritisch zijn op mijn eigen werk is ook mijn drijfveer.”


De dikke houten boomstammen krijgt ze van een houtzagerij in het dorp.  “Een aardige man. Hij brengt de stammen hier met de trekker. Voor ik aan de slag ga, teken ik de contouren op een stuk papier. Meestal maak ik er ook een klein beeldje van, een prototype. Dan bekijk ik wat weg moet en wat moet blijven. Met een kettingzaag haal ik de grove delen weg. Daarna bewerk ik het met gutsen, beitels en een houten hamer.”


Annette werkt in opdracht en naar eigen ideeën. Ook geeft ze workshops op scholen en in Museum De Buitenplaats. Meer van het werk van Annette Westerhuis vind je op haar website: www.houtenziel.nl.

UIT DE KRANT

Lees ook