‘De kracht zit hem in de eenvoud’

||||||
|||||| Foto: ||||||
algemeen de krant van tynaarlo

Elfde Tienkamp Zuidlaren doorslaand succes

ZUIDLAREN – Wát een feest afgelopen vrijdag in Zuidlaren. Zeker zo’n 1000 bezoekers kwamen af op het sportieve spektakel in het centrum van Zuidlaren, schat Marc Willemse van Cosineros. Een gigantisch succes, noemt de horecaondernemer en medeorganisator de elfde Tienkamp. Om vervolgens meteen maar even aan te haken op het thema van dit jaar, de Olympische Winterspelen. “Het weer was in ieder geval bijna hetzelfde: fris maar droog”, grapt Willemse. Twintig teams streden om de legendarische Wisselkei.
Aanvankelijk hadden 22 teams zich gemeld aan de start van de Tienkamp. Maar helaas moesten 2 teams zich op de dag zelf afmelden wegens het ontbreken van teamgenoten. Sneu natuurlijk, maar voor de rest liep het als een trein. De onderdelen werden in moordend tempo doorheen gejakkerd, volgens Willemse die het festijn samen met collega-horecaondernemers De Gouden Leeuw en Café de Vliegh voor de elfde keer organiseerde. “We hebben een ontzettend strak tijdsschema. Snelheid moet, willen we alles afwerken. Na het startsignaal om 19 uur kregen de deelnemende teams twee uur de tijd om de tienkamp zo goed mogelijk te volbrengen. Dat levert echt hilarische taferelen op. Deelnemers die zittend in een kruien ringen ergens af moeten plukken. Of waterfrisbeeën, ook heel grappig om te zien. En dat is meteen ook de kracht van de Tienkamp. Dat zit hem namelijk in de eenvoud van de spelletjes. Niet zozeer in de complexiteit. Dat is wat we ook veel hoorden van bezoekers: de afwisseling en de diversiteit van de spelletjes wordt heel erg gewaardeerd.”
Maar goed ook dat de klusbus op het terrein aanwezig was. Met regelmaat van de klok moesten de vrijwillige technici de bobslee onder handen nemen. Die viel namelijk om de haverklap uit door ruig gebruik. Om een uurtje of negen zat het erop. Tijd om de prijzen te verdelen. Ook een feestje op zich. Want het thema van de derde helft sloot naadloos aan bij het hoofdthema: Après Ski in De Gouden Leeuw. Nou, dan weet je het wel. Partytime. Tot slot de winnaars: de Wisselkei mag een jaar lang op de schoorsteenmantel van De Zuiderbrinken prijken, de 2e prijs was voor de Superdads en de Feestsjeiksessies hebben de derde prijs binnen weten te slepen. Frédérique van Asperen (6) had mazzel: haar kleurplaat was de allermooiste! En daarmee won ze de hoofdprijs die gesponsord is door Ruchti. De families Dales en Beumer hadden ook geluk, zij wisten ook de hoofdprijs (gesponsord door het HiFi-huis) binnen te hengelen. De onderdeelprijs Medaillewerpen (door Le Grand Vins) ging naar de Brandweer Zuidlaren en de Vlaggenparade (door Giny’s) naar Special Olympicas. De Poedelprijs van Salon Bert was voor het Kabouterteam. En het team Plank & Buisje ontvingen de prijs (gesponsord door Tienkampshirt) voor de beste outfit. Tot zover de prijzen. Op naar de twaalfde Tienkamp van het brinkdorp!

 
 
 
 
 
 
||||||
||||||
||||||
||||||
||||||
||||||

UIT DE KRANT

Lees ook