Het laatste nieuws over de regulering van gokadvertenties in Nederland

Nieuws

In Nederland is veel gedoe ontstaan over het adverteren door gokwebsites. Vooral met betrekking tot het adverteren rondom sportwedstrijden. Binnen de sector sport komen logischerwijs veel wedstrijden voor. Iedere wedstrijd biedt daarbij weer een mogelijkheid om allerlei weddenschappen aan te bieden.



Echter heeft de Nederlandse overheid besloten dat er qua adverteren verandering in moet komen. Ze vinden dat spelers nog beter beschermd moeten worden tegen eventuele valkuilen. En dan voornamelijk wat advertenties betreft die niet specifiek op een persoon gericht zijn. Het gaat dus om de ‘algemene’ advertenties.


Deze kwestie rondom adverteren heeft verder natuurlijk geen invloed op de legaliteit van gokken in Nederland. Online casino’s die een vergunning hebben gekregen, zijn vrij om allerlei vormen van kansspelen aan te bieden. Ze kom je bij een aanbieder als NetEnt een enorme variatie aan aantrekkelijke, online gokkasten tegen.


Het voordeel van adverteren door gokwebsites


De Nederlandse overheid erkent ook dat er enkele voordelen kleven aan het adverteren door gokwebsites. We hebben het dan bijvoorbeeld over:


  • Trekt speler naar legale opties: Nu de Nederlandse gokmarkt volledig gereguleerd is, zijn er veel legale aanbieders van kansspelen. Deze bieden een variatie aan casinospellen aan. Van poker en blackjack tot aan een uitgebreid aanbod van online gokkasten. Het voordeel van officiële advertenties is dat het de gemiddelde gokliefhebber naar de legale opties trekt. Dit in plaats van dat deze de neiging hebben om op illegale gokwebsites een kansje te wagen. Je ziet dat ook deze websites zonder Nederlandse licentie pogingen wagen om de gemiddelde Nederlander te overtuigen. Dit heeft de Nederlandse overheid natuurlijk liever niet.

  • Zorgt voor concurrentie: Daarbij zorgt het ook voor concurrentie. Wanneer verschillende aanbieders de kans krijgen om op officiële kanalen te adverteren, doen ze dit ook om op elkaar in te spelen. Als gokliefhebber pluk je hier vaak de vruchten van. Bijvoorbeeld door een groter aanbod aan verschillende bonussen. Of juist doordat ze steeds meer spellen aan het assortiment toevoegen om hier later weer reclame over te maken. Dit concurrerende aspect verdwijnt wanneer er voortaan geen vormen van reclame meer mogelijk zijn.

Wel heeft de Nederlandse overheid deze voordelen in overweging genomen. Doordat ze aangeven dat hier wel duidelijk sprake van is, hebben ze het hun besluitvorming ook laten beïnvloeden. Laten we daarom even kijken naar hoe de regulering er precies uit komt te zien.


Hoe komt deze regulering eruit te zien?


Het idee is dat ze het reguleren van gokadvertenties in verschillende fasen doorvoeren. Dit werkt als volgt:


Vanaf 1 januari 2023 is het verboden om op televisie, radio of op publieke locaties (binnen en buiten) te adverteren.


Vanaf 1 januari 2024 is het daarbij ook verboden om televisieprogramma’s of speciale evenementen te sponsoren. Het duurt dus een jaar langer voordat de regering ook dit aan banden legt.


Weer een jaar later mogen gokbedrijven niet meer adverteren op sporttenues en -stadions. Vanaf 1 januari 2025 is dit niet langer mogelijk.


Het idee achter deze gefaseerde aanpak is dat de sportsector hierdoor de kans krijgt om op zoek te gaan naar alternatieve sponsoren. Voor veel clubs en spelers geldt namelijk dat er contracten zijn afgesloten met gokbedrijven.


Let op dat vormen van online adverteren wel nog gewoon mogelijk zijn. Wel hamert de Nederlandse minister voor Wet- en Regelgeving op het verscherpen van de regels. Puur zodat kwetsbare groepen een stuk beter beschermd zijn.


Tegelijkertijd valt op dat de verbod op gokreclames nog niet helemaal rond is. Het heeft er dan ook alle schijn van dat dit niet ‘op tijd’ het geval gaat zijn. Dat wil zeggen; dat de eerste deadline van 1 januari 2023 ook daadwerkelijk een rol van betekenis gaat spelen. Uiteindelijk moet het namelijk wel zo zijn dat alles op een legale manier tot stand komt. Dit kost soms wat meer tijd dan waar de regering in eerste instantie rekening mee hield.


Desondanks is de ingeslagen weg duidelijk. Gokbedrijven moeten dus gaan zorgen voor een andere manier om hun boodschap over te brengen. Naar alle waarschijnlijkheid gaat de rol van online marketing hierbij alleen maar groter worden. In een digitaliserende wereld is het dé manier om met een specifieke doelgroep in contact te komen.

UIT DE KRANT