“Nu sta ik echt met de poten in de klei en huppakee”

Afbeelding
de krant van tynaarlo

ZUIDLAREN - Janet Meijer is sinds een jaar unit directeur van drie basisscholen binnen gemeente Tynaarlo: de Schuthoek in Zuidlaren en Zuidlaarderveen en van De Zuid-Wester in Zuidlaren. De scholen zijn onderdeel van Stichting Baasis, een organisatie voor openbaar onderwijs. De drie scholen zijn ‘Gezonde Scholen’ waar dagelijks gewerkt wordt aan een gezonde leefstijl voor kinderen op allerlei vlakken. “Ook al zijn de scholen niet heel groot, iedere school heeft zijn eigen verhaal. Juist nu met corona vraagt het iedere keer extra regelwerk. Elke locatie vraagt maatwerk, een eigen protocol op alle mogelijke vlakken. Ik ben wat dat betreft met mijn neus in de boter gevallen toen ik hier net voor corona ben gestart vorig jaar“, vertelt Meijer.

Janet Meijer, unit-directeur Schuthoek en De Zuid-Wester



Start januari 2020


Meijer is gestart in haar functie als unit-directeur in januari 2020. Daarvoor werkte zij voor gemeente Groningen als beleidsadviseur en projectmanager. “Daar stond ik meer aan de zijlijn, maar nu sta ik echt met de poten in de klei en huppakee.” Vervolgens kwam de lockdown in maart. “Ik zat middenin de kennismaking met de ouders, maar door de lockdown kon ik niet iedereen ontmoeten. Dat heeft het communiceren tijdens corona toch een stukje lastiger gemaakt. Want ik moet dingen beslissen die niet allemaal leuk zijn. Voor ouders ben ik daardoor soms nu ‘die mevrouw daar’ en niet Janet van de basisschool.“


Lockdown


Meijer: “De kinderen vonden die eerste lockdown eerst wel even grappig. Ze hoefden niet naar school en het  was mooi weer.” Toch merkte Meijer dat de lol er ook vrij snel af was voor de kinderen. “Ze vinden het fijn om elkaar te ontmoeten. Dat missen ze gewoon en dat merken we iedere keer weer.” Volgens Meijer is het noemenswaardig  hoe snel er digitale lespakketten zijn ontwikkeld en hoe snel de kinderen dat oppakten. “Tijdens de eerste lockdown lag het accent veel op herhalen en automatiseren, tijdens de tweede lockdown lag de nadruk meer online instructies geven aan de kinderen thuis. Het is erg bijzonder dat er zo snel, zo veel stappen zijn gemaakt. Ook voor de toekomst geldt dat we nu sneller kunnen overschakelen in geval van nood.” 


Gezonde Scholen


Doordat deze scholen gecertificeerde ‘Gezonde Scholen’ zijn, wordt er steeds bewust nagedacht hoe men bewegen kan verwerken in schoolactiviteiten. Op de scholen zijn er werkgroepen ‘gezonde school’ met ouders en leerkrachten, samen proberen zij de scholen gezonder te maken. Een voorbeeld is bewegend leren. Zo is er een 100-velden plein waar kinderen sommen kunnen springen of taalopdrachten kunnen uitvoeren. De gymnastieklessen worden altijd door vakdocenten gegeven. Er is dagelijks vers fruit van lokale fruitboeren voor ieder kind en zijn er watertappunten in de scholen. “Zo ging een ouder bijvoorbeeld tijdens de lockdown voordat de les begon eerst een rondje fietsen met haar kind. Zoals ze normaal ook naar school zouden gaan. Dat is goed voor het bewegen en om het ritme vast te houden”, legt Meijer uit. Tijdens de lockdown hadden de scholen beweegweektaken, een wekelijkse beweegbrief en iedere dag een online beweegtip voor de kinderen. Zodat kinderen niet alleen met leren bezig hoefden te zijn.


Noodopvang


Meijer merkt op dat de tweede keer veel meer kinderen naar de noodopvang kwamen. “De ouders met cruciale beroepen waren niet veranderd natuurlijk, maar waar tijdens de eerste lockdown de ouders het soms nog zelf konden opvangen lukte dat in de tweede lockdown minder goed. Ook hun werk ging door en dan nodigden wijzelf de kinderen uit. Soms vroegen ouders of het mogelijk was omdat het thuiswerken echt niet lukte.” Dat vroeg ook extra organisatie van de scholen. Door de constant wisselende maatregelen ontstonden er steeds andere situaties waar Meijer iets op moest verzinnen samen met de leerkrachten en de ouders. “Het zijn tropenmaanden, want je staat constant aan om te reageren en regelen. De maatregelen beperken je om als team en directie inhoudelijk de diepte in te gaan. Er is stomweg geen tijd voor, omdat er teveel praktische zaken geregeld moeten worden. Het is in ieder geval nooit saai!”  


Voorjaarsvakantie


Afgelopen week was het voorjaarsvakantie, volgens Meijer had iedereen die wel verdiend. “We hebben veel beroep gedaan op de leerkrachten, ze hebben lange dagen gemaakt. Het onderwijs is altijd doorgegaan. Toch zullen veel leerkrachten vast bezig zijn geweest in de vakantie, want na de voorjaarsvakantie beginnen de ouder gesprekken.” Volgens Meijer zullen het bijzondere gesprekken worden, nu ouders zelf thuisonderwijs moesten verzorgen en gezien hebben hoe kinderen leren. “Er zal waarschijnlijk meer begrip zijn. We horen tegenwoordig best vaak, ‘Ze luisteren beter naar hun leerkracht’.”

UIT DE KRANT

Lees ook