(On)genode gast aanwezig bij Terra Eelde

Afbeelding
(On)genode gast

(On)genode gast


Wat: Eindexamens Terra Eelde


Waar: Eelde


Wanneer: donderdag 18 mei


EELDE – Op de gangen van Terra Eelde kun je rond deze tijd van het jaar een speld horen vallen, omdat de eindexamens zijn begonnen. Vorig week nam de (On)genode gast een kijkje op de scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs in Eelde waar aan de andere kant van de weg bij Actief een voetbaltoernooi voor basisscholen werd gehouden. Het verschil tussen lawaai en stilte is er zeldzaam zo groot.


Over het schoolplein liepen her en der nog wat leerlingen die nog even geduld moeten hebben voordat ze geworden gewogen voor het uiteindelijke diploma, maar binnen was de spanning voelbaar op de plek waar op dat moment examens werden afgenomen. Terra Collega-conciërge Jan Oosterveld is al vier jaar werkzaam bij Terra Eelde en geeft aan dat de periode waarin er examens worden afgenomen een bijzondere tijd is en dat de leerlingen zich daarvan goed doordrongen zijn. ‘Het eerste examen vonden ze wel het meest spannend, want de nervositeit was duidelijk zichtbaar. Je ziet daarna wel dat het makkelijker gaat, want de druk lijkt er een beetje van af te gaan, maar dit betekent natuurlijk niet dat het per definitie makkelijker wordt, want het valt en staat wel met hoe goed je bent voorbereid. Het is in deze periode een stuk rustiger binnen Terra Eelde, want de laatstejaars waren al een tijdje weg in aanloop naar de examens en als dat moment aanbreekt merk je echt een groot verschil in drukte in en rondom het gebouw. Laten we maar hopen dat ze het allemaal redden dit jaar, dan kan de volgende lichting zich opmaken voor het laatste jaar. Dat het rustiger is betekent overigens niet dat je het als conciërge rustiger aan kunt doen, want er moeten wel lokalen worden omgebouwd en er moeten extra tafels en stoelen worden klaargezet. Boven in ons gebouw, maar ook in de gymzaal. Dat is nu gelukkig helemaal voor elkaar.’


Sanne Jellema is docente Nederlands op Terra Eelde en hoopt dat haar leerlingen goed weten om te gaan met de druk in deze spannende weken. ‘De eerste week is nu achter de rug en dan merk je wel dat er een bepaalde druk wegvalt. De regels zijn duidelijk en iedereen weet hoe laat de examens beginnen, maar wat ze nog steeds wel spannend vinden zijn de examens zelf en dat is ook logisch. Hoe ziet het examen eruit, welke vragen worden er gesteld en welke lesstof wordt getoetst? Daar zit vooral de stress en die kun je niet wegnemen, want dit is het moment waarop je het moet bewijzen. We proberen de leerlingen daarin wel zo goed mogelijk te begeleiden en hopen dat ze het dit jaar allemaal redden.’ De stress is volgens Jellema niet het grootste struikelblok. ‘De taalbeheersing gaat achteruit onder kinderen, want ze lezen steeds minder. Er wordt bijna niet meer gelezen en dat zie je dan ook terug in de resultaten. Je ziet het bijvoorbeeld terug in tekstbegrip dat ze vaak niet begrijpen wat ze hebben gelezen. Het leesniveau is laag, de woordenschat is vaak laag en dat is wel nodig om de betekenis van een tekst te doorgronden. Het examen Nederlands is teksten lezen en wij proberen de leerlingen dan ook vertrouwd te maken met strategieën waarmee je de betekenis kunt achterhalen waarmee ze de vragen juist kunnen beantwoorden. Ik durf nog niet al te ver vooruit te lopen op hoe ze de examens afleggen, maar dat het spannend wordt staat vast. De techniek zit hem vooral ook in hoe vaak je iets doet en dan doel ik op het niveau van de voorbereiding. Als je veel leest ben je na verloop van tijd ‘leesfit’ en dat moet je onderhouden. Of onze leerlingen dat zijn voor Nederlands moet vrijdag blijken, want dan staat het examen Nederlands op het programma.’ 

UIT DE KRANT

Lees ook