(On)genode gast bij Digitaal Café

Afbeelding
(On)genode gast

Wat: Digitaal Café


Waar: Bibliotheek Zuidlaren


Wanneer: 31 maart


ZUIDLAREN – Waar de wintertijd onlangs plaatsmaakte voor de zomertijd kleurt Zuidlaren donderdagmiddag weer wit vanwege de sneeuw. Weer of geen weer, het Digitaal Café waar ouderen wegwijs worden gemaakt in de digitale wereld gaat door. Over belangstelling is er ook deze donderdag weinig reden tot klagen.


Pieter van Dijk, Loan Le, Jan Zuur en Jan Torenstra zijn de drijvende krachten achter het initiatief dat onderdeel is van SeniorWeb. SeniorWeb maakt de digitale wereld makkelijk en leuk met stap-voor-stap uitleg en persoonlijke computerhulp. Klokslag 14.00 uur is Jan Torenstra al druk bezig om de eerste gast tekst en uitleg te geven. Even verderop zit Van Dijk die de handen wel even vrij heeft. ‘Vorig jaar zijn we begonnen met Digitaal Café, maar door alle toestanden vanwege corona, kon het lange tijd niet doorgaan. Gelukkig hebben we het wekelijkse ritme ondertussen weer te pakken en dat is ook wel nodig, want er zijn toch wel aardig wat mensen uit het dorp en omgeving die de weg richting de bibliotheek weten te vinden.’


Het Digitaal Café is er voor de ouderen in de samenleving die net even dat kleine beetje extra informatie nodig hebben om de aansluiting te behouden. Daarvoor staan Van Dijk en zijn collega’s klaar. ‘We zijn in februari weer begonnen en elke week mogen we weer mensen verwelkomen tussen 14.00 – 16.00 uur. Mensen die vragen hebben over het gebruik van bepaalde computerprogramma’s of zaken die via het internet moeten worden geregeld. Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan het gebruik van DigiD. Voor veel mensen is dit gesneden koek, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Voor de laatste categorie zijn wij dan van toegevoegde waarde. We helpen mensen ook met internetbankieren. Dat is door de jaren heen ook allemaal digitaal geworden en dan is het altijd handig als er even iemand is die met je meekijkt. De senioren onderen ons lopen in dit opzicht toch wel een beetje achter, al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik met mijn 77-jarige leeftijd ook tot de doelgroep behoor. Je kunt hier elke week terecht, want je hoeft je niet aan te melden. Zelfs de koffie en de thee is gratis.’


In de ruimte waar het Digitaal Café wordt gehouden druppelen steeds meer mensen binnen.  Loan Le helpt de aanwezigen hoe ze het beste overweg kunnen met hun mobiele telefoon of hun iPad. ‘Je hebt tegenwoordig zo ontzettend veel verschillende apps en wij laten mensen zien hoe ze werken en hoe je ze kunt downloaden bijvoorbeeld. Met de berichtendienst What’s app heb je tegenwoordig oneindig veel mogelijkheden en wij maken mensen onder meer vertrouwd met de basisbeginselen. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan het versturen van foto’s en video’s, maar ook aan het versturen van een spraakbericht. Er zijn gewoon veel dingen die je allereerst even goed uitgelegd moet krijgen voor je er mee overweg kunt. Nog niet zo heel erg lang geleden had je bijvoorbeeld veel mensen die vragen hadden over het ophalen van coronatoegangsbewijs via hun telefoon. De hulp wie op dat moment konden bieden werd enorm op prijs gesteld, omdat je toch wel aardig wat stappen moest doorlopen om bij de juiste informatie uit te komen.’


Omstreeks 14.15 uur komt Bonny de Jong binnen. De Jong komt er graag en geeft aan dat het Digitaal Café echt in een behoefte voorziet. ‘Ik kom hier regelmatig om antwoord te krijgen op allerlei computervragen. Je kunt het zo gek niet bedenken. What’s app, e-mail, het gebruik van bepaalde bestanden. Je leert hier ook hoe je foto’s over moet zetten. Het is ontzettend leerzaam allemaal. We hebben ook al diverse cursussen gevolgd, waardoor je toch een beter inzicht krijgt in hoe bepaalde informatiediensten werken. Bovendien is het ook nog eens heel erg gezellig om hier te zijn. Als we klaar zijn leggen we soms nog even een puzzel voordat we weer naar huis gaan. Ik kan het echt aanraden!’

UIT DE KRANT

Lees ook