Ongenode gast - Repair Café Vries

||
|| Foto: ||
(On)genode gast

Wat: Repair Café Vries   
Waar: Kringloopwinkel, Vries   
Wanneer: Vrijdag 28 juni, 14.00 uur

VRIES – Het is vrijdagmiddag rond 14.00 uur als de ongenode gast zijn auto parkeert bij de Kringloopwinkel in Vries. Onder prachtige weersomstandigheden, bijna dertig graden en zon, stapte hij uit de auto en sloot de deur. Voor de Kringloopwinkel stonden twee vrouwen met een zonnebril op te genieten van het weer. “Goedemiddag dames”, zei de ongenode gast. Na een vrolijke reactie te hebben gehad,  liep hij door naar binnen. Opzoek naar het Repair Café, waar men hun kapotte apparaten kan laten repareren.

Het is rustig in de Kringloopwinkel vandaag. De bezoekers, die een kijkje nemen tussen al het moois, zijn op één hand te tellen. De ongenode gast loopt de zaak door naar achteren, waar het Repair Café moet zijn. Ook daar is het niet bepaald druk. Er staat één vrouw met een melkopschuimer in haar handen. “Hij doet het niet meer”, vertelt de vrouw. “De machine geeft geen contact meer. Ik hoorde dat er hier een Repair Café was, dus ik dacht: laat ik eens langs gaan.” Een medewerker van het Repair Café, Jan Eisinga, gaat het apparaat proberen te repareren. “Ik ga even kijken wat ik voor u kan doen”, stelt Eisinga. “Neemt u plaats en drink een kop koffie als u wilt. Dan ga ik opzoek naar de fout.”

Terwijl Eisinga druk bezig is om de melkopschuimer te repareren, is reparateur Jan Dollekamp met een ander apparaat bezig. “De versterker van deze stereo-installatie werkt niet meer”, vertelt de medewerker van het Repair Café. “Ik ben even aan het uittesten of hij het inderdaad niet meer doet en waar de problemen zitten.” Na nog geen tien seconden zegt Dollekamp: “Nee, inderdaad. Hij werkt echt niet meer.” Terwijl de medewerker druk bezig is aan de versterker te sleutelen, vertelt hij de ongenode gast het één en ander over het werk dat hij doet: “Het is heel leuk om hiermee bezig te zijn. Een beetje klussen, hartstikke gaaf. Zo komen wij de dagen wel door.” Dollekamp gaat hierna rustig verder met de reparaties en de ongenode gast loopt naar medewerker Willibrord van Vliet. De klusser van het Repair Café heeft het vooralsnog weinig te doen vandaag. “Het is erg rustig”, vertelt hij. “Het komt denk ik door de warmte dat er weinig animo is. In mei was het ook zo warm en toen kwamen er ook weinig mensen. Wellicht dat er straks nog wat bezoekers komen.”

Nu Van Vliet het rustig heeft, heeft hij alle tijd om te vertellen over zijn leukste reparatie die hij heeft verricht. “Laatst kwam er een mevrouw met een antiek handtasje”, vertelt hij. “De eigenaar was er heel erg aan gehecht, maar het bandje van de tas was los. Tijdens het Repair Café heb ik die er toen weer aan vast gesoldeerd. De mevrouw van wie het tasje was, was heel blij dat het gerepareerd was. De blijdschap die je aan mensen geeft, is ontzettend leuk!.” Terwijl Van Vliet druk bezig is met het vertellen over zijn werk, komt meneer Knol binnengelopen. “Ik heb een campinggas barbecue die niet meer werkt”, vertelt de man uit Ter Aard. “Als ik de gasbrander aandoe, komt er geen vonkje.” Meneer Knol neemt plaats en Van Vliet begint te sleutelen aan het apparaat. “Ik denk dat de elektronische ontsteker kapot is”, zegt de medewerker van het Repair Café. “Ik ga even kijken wat ik kan doen.”

Bij Eising is de reparatie helaas niet gelukt. Hij kan de melkopschuimer niet repareren. “Ik weet niet wat het probleem is”, stelt Eising. “Ik krijg het apparaat niet goed open, waardoor ik niet goed kan kijken.” Ondanks dat is de eigenaar blij met het werk dat Eising heeft verricht. “Het Repair Café heeft haar werk gedaan”, zegt ze. Vervolgens gaat Eising bezig met een antieke lamp, uit de Kringloopwinkel. Harma uit Roden kwam met de lamp aanzetten, maar die zit los. “Ik krijg hem niet meer vast”, lacht Harma. Na even sleutelen krijgt Eising het voor elkaar om de lamp weer vast te maken. “Het bleek heel simpel”, zegt Eising. “Als je het goede schroefje hebt, is het zo te repareren.” Harma is blij dat de lamp gerepareerd is en loopt tevreden de Kringloopwinkel weer uit. “Het is prettig dat je mensen op deze manier kunt helpen”, vertelt Eising. “Daar is het Repair Café ook voor bedoeld.” Na deze woorden besluit de ongenode gast dat het tijd is om terug naar het kantoor te gaan.


||
||

UIT DE KRANT