ZUIDLAREN – Verenigd ondernemend Zuidlaren (VOZ) is een organisatie die de gezamenlijke belangen van de ondernemers behartigt. Een organisatie die zich onder andere bezighoudt met het promoten en het ontplooien van consumentgerichte evenementen. Maar ook een businessclub die staat voor kennismaking met andere ondernemers en de onderlinge relaties verstevigd. Sinds september 2020 is René Kuipers voorzitter geworden van deze VOZ. Samen met bestuursleden Aad Blok en Anton Hoekstra vertelt hij over het afgelopen jaar en de nieuwe plannen, die ondanks corona zullen worden voortgezet.

Kuipers: “Belangrijk is dat we ons als ondernemers en als Zuidlaren weten te onderscheiden. Maar sinds afgelopen jaar is daar een kruisje bijgekomen, want we hebben met elkaar te maken met corona. Nu hebben een paar ondernemers het heel druk, maar het merendeel van de ondernemers is dicht.  Zij moeten kijken en bedenken hoe ze deze zware periode door moeten komen. Voor ons als VOZ is het lastig om daar een vinger achter te krijgen, omdat ik denk dat geen enkele ondernemer het achterste van zijn tong laat zien. Toch kan ik me voorstellen dat er een hoop ondernemers nu aan hun spaarcenten aan het knabbelen zijn en misschien gaat het zelfs wel verder dan dat. Hoe komt zo’n ondernemer uit zo’n wedstrijd, dat kan wel eens een hele zware dobber worden. Maar de tegenstrijdigheid is er, want in het voormalige pand van Ni Hao is twee maanden geleden Brasserie Bommel gevestigd. Zij zijn midden in coronatijd druk aan het verbouwen. Die zullen na de lockdown wel starten. Dus zeg het maar? Brasserie Bommel is een bestaande onderneming die uitbreidt naar Zuidlaren en hier toekomstperspectief zien. Ook het pand van de Gouden Leeuw is in coronatijd verkocht aan een ondernemer die er een casino wil beginnen. De voorzijde wordt een restaurant. Alles wordt compleet verbouwd. Dus je kan ook zeggen dat dat soort ondernemers denken van ‘we gaan het nu doen en na corona zijn we er helemaal klaar voor’.” Blok: “Los van het feit dat er een heleboel ondernemers zijn die het nu heel slecht hebben. Het enige positieve dat ik kan vinden aan deze pandemie is dat nu heel veel ondernemers online zijn gegaan. Die ondernemers waren eerst heel voorzichtig online bezig, maar dat is nu in een stroomversnelling geraakt. Uit pure noodzaak.” Volgens Kuipers heeft dat ook een keerzijde: “ Want dat leert consumenten ook om leerzamer te worden in het online winkelen. Daar is straks ook een categorie mensen bij die straks na corona zegt ‘Ik blijf online winkelen want dat is wel prettig’, dus daar schuilt wel een gevaar in.” Hoekstra stemt in: “Het gedrag van de mensen wordt gestuurd door de situatie, het is maar de vraag of ze straks terug stappen in hun oude gedrag.”

Centrum Ontwikkeling:

Kuipers: “Door het vorige bestuur is de centrum ontwikkeling van Zuidlaren al enorm goed opgepakt. Voor ons is het namelijk van enorm belang. Naast de supermarkten hebben daar meer dan honderd andere ondernemers een stem in. Het is een goede zaak dat wij als VOZ betrokken worden bij die hele planvorming van de centrum ontwikkeling van Zuidlaren. Waar gaan we met elkaar naartoe? Waar willen we met elkaar naartoe? Hoe zien we de toekomst van Zuidlaren? Ik heb wel een aantal keren gezegd dat Zuidlaren goud in handen heeft. Want we hebben een winkellint die in principe vol is. Er staan misschien twee of drie panden leeg, maar die zijn over twee of drie maanden ook weer bezet. Zelfs vandaag belde er weer iemand die op zoek was naar een winkelruimte op een zichtlocatie in Zuidlaren. Maar gek genoeg hebben wij een luxe positie, want wij hebben nu geen panden beschikbaar. En het is de kunst om dat in de toekomst met elkaar vast te houden. Te zorgen dat we voor de hele regio de hoofdkern worden. Het is op dit moment door sluiting van winkels echter een stuk rustiger dan dat het normaliter zou zijn. Minder verkeer, minder mensen op de been, winkels dicht op wat uitzonderingen na. Op de dag voor de lockdown reed ik door Zuidlaren en zag ik bij bijna alle winkels mensen in een rij voor de deur staan.” Hoekstra haakt in: “We hadden het er vorige week nog over, iedereen probeert zich aan de regels te houden, maar iedereen verzaakt wel een moment. Met het verschil dat het opvalt als een ander verzaakt, terwijl je zelf waarschijnlijk net zo vaak in de mist gaat. We zitten niet voor niets nog zo midden in die corona pandemie. Zo simpel is het. Dus het is niet raar als ze de lockdown nog enkele weken doortrekken als de getallen niet dalen. Het is allemaal geen rozengeur en maneschijn wat de corona gevallen en cijfers betreft.”

Communicatie

Kuipers: “Normaliter ben je lid van een VOZ en word je geïnformeerd over allerlei zaken. Ben je niet lid, dan is dat een keuze en dan word je niet geïnformeerd. Maar in deze corona tijd hebben wij vanuit het bestuur gekozen om bewust om alle bedrijven te informeren over zaken die spelen rondom corona en de partijen die ons daarover informeren. Dat zijn partijen zoals organisaties uit de Retail branche, maar ook politieke partijen en gemeentes. Dus op het moment dat we nu communiceren, dan informeren we alle ondernemers in Zuidlaren waar we contactgegevens van hebben. Het is van belang om nu samen sterk te staan. Onze leden hebben we op inmiddels op verschillende manieren een hart onder de riem gestoken. Dit jaar hadden we bijvoorbeeld geen nieuwjaarsreceptie, maar vanuit het bestuur kwam het idee om iedereen die normaal bij die nieuwjaarsreceptie komt een tegoed bon te sturen van de Zuidlaarder horecagelegenheden die lid zijn. Dat is enorm leuk ontvangen. Zo kijken we als bestuur altijd naar wat we kunnen doen voor onze leden, dat komt eigenlijk in elke bestuursvergadering wel voorbij. Aan de andere kant zijn wij als bestuur ook gebonden aan landelijk beleid en hebben we niet heel veel mogelijkheden en nagenoeg geen invloed op dat beleid. Als VOZ kunnen we niet zomaar naar gemeente Tynaarlo stappen en verlangen dat ze het anders gaan doen. Daarin hebben we met zijn allen een landelijke verantwoordelijkheid. Ik vind ook dat we daar als VOZ het goede voorbeeld in moeten geven en daar waar mogelijk het landelijke beleid moeten respecteren en zoveel mogelijk volgen.” Blok: “Op het moment is het niet veel meer dan morele ondersteuning die we kunnen geven. Zo’n bon is een mooi symbolisch gebaar. Maar voor vele ondernemers is het inmiddels echt een financieel probleem aan het worden en we hebben helaas geen zak met geld die we kunnen uitdelen. Hoe graag we dat ook zouden willen.”

Vaste activiteiten

Hoekstra: “Wat een belangrijk punt is, is dat we als VOZ zijnde vaste activiteiten verspreid over het jaar organiseren. Activiteiten zoals Pasen, Vaderdag, Moederdag, Sinterklaas en de Feestverlichting financieren wij vanuit de vereniging. Daar gaat veel geld in om, maar daar krijgen we ook enorm veel complimenten over.” Kuipers: “Afgelopen Kerst, hadden we zoals elk jaar, een grote kerstboom voor Hovius neergezet. Vanuit een werkgroep die doet aan nieuwe ontwikkelingen, kwam een onderneemster met het idee van de wensboom, om de stille helden te eren. Dat heeft ze meteen uitgevoerd en daar hebben we veel leuke reacties op gekregen. Dan zie je dat een boom die er elk jaar staat, door zo’n idee een heel andere draai krijgt. Dat is een voorbeeld van een actief lid. Dat willen we meer van en dat zullen we zeker stimuleren in de komende jaren. Diezelfde onderneemster heeft meteen de Facebook pagina “naarzuidlaren” opgezet en doet veel met social media. Samen met haar proberen we nu meer aandacht te besteden aan social media. We zien hoe belangrijk dat is.” Blok: “Onze hele missie is om mensen naar Zuidlaren te trekken en te binden. Uiteindelijk gaat het om de business en social media is daar nu een deel van.”

Toekomstmuziek

Kuipers: “We hebben al wat verkennende gesprekken gehad bijvoorbeeld over hoe we de activiteiten met museum molen de Wachter zouden kunnen uitbreiden. Meer dan dat we nu doen. Daarover willen we graag met in gesprek met partijen die het toerisme in Zuidlaren willen ontwikkelen bijvoorbeeld. We zijn betrokken bij De Kop van Drenthe. Ook alle activiteiten rondom het Zuidlaardermeer zijn we in geïnteresseerd, want dat zorgt ervoor dat er meer mensen naar Zuidlaren komen. Ook staan wij in nauw en goed contact met Klankbordgroep Zuidlaren.” Hoekstra legt uit: “Dat is een overkoepelend orgaan voor heel Zuidlaren, een afspiegeling van het dorp als het ware. Waarin vele belangengroepen zijn vertegenwoordigd, maar ook de bewoners.” “Hier wordt onder andere de ontwikkeling van die nieuwe woonwijk, op het voormalige PBH-terrein, besproken. Dat is voor ons ook van groot belang. Want tweehonderd nieuwe woningen, levert snel zeshonderd nieuwe inwoners op en deze inwoners zullen ook zaken nodig hebben in Zuidlaren,” aldus Kuipers. Voor aankomend jaar zijn er meer plannen, waar nog niet alles over prijsgegeven mag worden, maar één ding wil Kuipers wel verklappen: “We zijn nu bezig met hanging baskets aan lantaarnpalen en ik mag nu wel zeggen dat dat in een afrondende fase is. Vanaf het begin van het jaar komen er verdeeld over het winkellint mooie manden met grote bloempartijen te hangen. Dat was een wens van veel ondernemers, dus die komen er. Zo zijn we altijd druk bezig met extra reuring, leuke ideeën, en ondanks de corona vind ik dat dat heel goed lukt.” Blok: “Maar veel ondernemers hebben het nu zwaar en daar hebben we het wel moeilijk mee dat we daar weinig aan kunnen doen. De tegenstellingen worden heel groot. Er zijn ondernemers die hebben vorig jaar de beste omzet van hun leven gehad, maar naast hen zit een ondernemer dik in de problemen. Toch zijn zij lid van dezelfde vereniging. Dat is heel moeilijk en maakt het lastig om heel positief of negatief naar buiten te communiceren voor ons als vereniging. Ik hoop gewoon dat we eind februari de weg terug weer gaan vinden”.