Vrouwen van Nu Vries

VRIES – “De museumclub van de Vrouwen van Nu Vries bracht eind december van het afgelopen jaar een bezoek aan de expositie “De Sovjet Mythe” in het Drents Museum. Die expositie sluit mooi aan op de expositie “Vrouwen van de Revolutie” die sinds kort in het Groninger Museum te zien is. Beide exposities zijn er ter gelegenheid van het “Nederland-Ruslandjaar”. In Assen hebben de vrouwen uit Vries een inleiding en rondleiding gevolgd. De schilderijen en beelden in Assen laten het socialistisch realisme zien, de figuratieve verbeelding van het communistisch ideaal. In het Groninger Museum is de periode die er eind vorige eeuw aan vooraf ging te zien. Maar voordat het werk van de Russische vrouwen werd bekeken, startte de rondleiding met een bezoek aan de expositie “Nordic Art 1880-1920”. Een tentoonstelling met prachtige landschappen, portretten en taferelen uit het dagelijkse plattelandsleven in de Noordse landen. Bijzonder de moeite waard om te zien en zeker met de informatie die de rondleider bij de werken gaf. Dan merk je dat de schilderijen nog meer voor je tot de verbeelding gaan spreken. Maar op naar de andere kant van het museum, naar het Ploegpaviljoen. Onderweg nog even langs een onlangs aangekocht werk van Ai Weiwei, “Grapes”. Maar dan is het zover en kunnen de vrouwen van de museumclub de werken van de Russische vrouwen gaan zien. Werken die gemaakt zijn in een tumultueuze periode in Rusland, maar ook binnen de Europese schilderkunst. De jaren van de avant-garde en van de revolutie, het tijdperk vlak voor de ijzeren greep van Lenin en Stalin. Bijzonder is dat er alleen werk van vrouwen hangt. Vrouwen die voorop liepen in Rusland en barricaden bestormden. Zij aan zij met mannen zoals Kasimir Malevich. Dat vrouwen als Gontsjarova, Popova en anderen voorop liepen komt doordat de emancipatie in Rusland eerder op gang kwam dan in Nederland. Er werd tijdens de rondleiding zeer aandachtig geluisterd naar de toelichting bij de schilderijen. Er hangt op deze tentoonstelling werk uit de periode 1907-1934. In 1932 werden onder druk van het stalinistische regime alle avant-gardistische groepen ontbonden. Vanaf 1934 werden de principes van het sociaalrealisme tot officiële kunstdoctrine verklaard van de Sovjet Unie. Het volgende bezoek aan het Groninger Museum is aan de expositie “Fuck Off – Part II” van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei, sociaal activist en criticaster van de Chinese overheid en een van de meest invloedrijke kunstenaars van de wereld. Maar voor de Vriezer vrouwen eerst even tijd voor een kop koffier en napraten over deze bijzondere ochtend.”