Openluchtvoorstelling Alles Goud in een prachtige ambiance

Afbeelding
Sport

YDE / DE PUNT – Het is een traditie aan het worden in het pittoreske Yde. Een openluchtvoorstelling op de locatie nabij Het Zandgat. In 2012 werd het 100-jarig bestaan gevierd met de voorstelling ‘Het Veenspook’ en in het kader van het culturele jaar in Drenthe in 2018 kwam de toneelclub met ‘Het Meisje van Yde’. Een eclatant succes. Waar niet alleen de toneelvereniging aan deelnam, maar vele verenigingen en inwoners van Yde-De Punt. Een tiental voorstellingen werden gegeven. Dat smaakte naar meer. Zaterdag 11 september was de première van de voorstelling ‘Alles Goud’. Onder bezielende leiding van regisseur en producent Hans Langhout. Vanaf heden nog zes keer te zien.


Een feest voor het hele dorp. Maar ook mede mogelijk gemaakt door nagenoeg het hele dorp. Bij binnenkomst word de corona-check app eerst gescand. Dan wacht het zogenaamde horecaplein. Hier wordt van alles verkocht door de vele verenigingen die het dorp rijk is. Van bal gehakt tot glühwein en van een soepje tot een kopje koffie. Een gezellig plein met kunde en kennis neergezet. Op de avond van de première zitten de tribunes goed vol. In totaal speelt de club acht keer de voorstelling. Voor de andere voorstellingen de komende dagen zijn nog kaarten te verkrijgen. Maar aan belangstelling geen gebrek.


Een schitterende locatie. Waar op deze zaterdagavond alles meezit. Het weer, de sfeer en zelfs de natuur helpt een handje. In het eerste bedrijf vliegt een prachtige buizerd over en kijkt vanuit een boom toe. Het toneel is prachtig gesitueerd met verschillende speelvelden. Twee caravans, een kippenhok, een heuse nagebouwde keuterboerderij en een waslijn. Het spel verplaatst zich van plek naar plek. Zo ook het lichtplan. Links van het groet speelveld zitten de hele voorstelling drie acteurs ‘stil’ te spelen. Kaarten, ontbijten en de man loopt zelfs met een wc-rol naar de sanitaire voorzieningen. Herkenbaarheid alom.


Alles Goud heet de boerencamping die zoon Ale (Jorn Huizinga) en dochter Alie (Eilina Hönebecke) zijn gestart omdat de stikstofregels het echte boerenbestaan onmogelijk hebben gemaakt. Een actueel thema, die jammer genoeg heel weinig in het stuk terugkomt. Om, in deze, mee te gaan in de actualiteit, dat zou het stuk urgenter maken. De vader van de twee, boer Aaldert (Jan Timmer) ziet de camping absoluut niet zitten. Zijn vrouw (Aly Timmer) probeert er het beste van te maken. De dochter denkt in een stel uit Den Haag een campingrecensent te herkennen, zij zet alles in om dit stel in de watten te leggen. Echter de recensent is iemand anders en deze wordt in alles genegeerd. Een klucht zoals een klucht bedoeld is. Alles ziet men van mijlenver aankomen. Echter het is de manier waarop dat het bij vlagen hilarisch maakt.


Scriptschrijver Okke Emmens schuwt de flauwe grap niet. Integendeel. De tekst grossiert in man-vrouw grappen. In een dusdanige hoeveelheid dat het bij zetten flauw wordt. Hoofdrolspeler Jorn Huizinga verkleedt zich zelfs als vrouw en drie keer raden wie verliefd op hem wordt. Het neemt niet weg dat het publiek soms rollend van het lachen op de harde banken op de tribune ligt. Zogezegd is de herkenbaarheid de rode draad in de voorstelling. Een groots dorpsfeest met herkenbare grappen. Hans Langhout maakt er een echt schouwspel van met auto’s, een scooter, decorwisselingen en een optreden van de harmonie uit Vries. Dat verrast en maakt veel goed. De vraag rest wat die vrouw voor die tent op het midden van het podium daar doet. Bij navraag bleek het de souffleuse te zijn. Of zoals broer Ale het in het stuk zei: ‘Ja, dat weet ik ook niet. Zij moest hier zitten van de regisseur.’

UIT DE KRANT

Lees ook