Nederlandse goksector staat voor beperkingen en uitdagingen

Partner nieuws

De Nederlandse Rijksoverheid had in 2021 geen benul wat hen te wachten stond met de legalisatie van online casino’s. Het moest een legale funnel worden waar spelersbescherming, transparant beleid en controle voorop stonden. De regering kreeg niet alleen hulp van de kansspelautoriteit, maar ook van de casinobranche en verslavingspreventie. 

Ze hadden allemaal hun eigen denkwijze en woordje klaar staan om een optimaal product aan te bieden. Anno 2023 worden toch alle maatregelen door de Nederlandse overheid en Kansspelautoriteit verscherpt. Hier lees je welke veranderingen de casino-industrie moet doorvoeren.

Gokreclame aan banden

Het mes snijdt aan twee kanten – daarom is dit onderwerp zo problematisch. Aan de ene kant staat de casinobranche klaar om gokreclames te presenteren. Aan de andere zijde vindt je de Nederlandse Staat die spelersbescherming belangrijker vindt. Toch willen beide partijen zoveel mogelijk inkomsten genereren – een dilemma.

Het besluit om alle gokgerelateerde reclames te verbieden gaat dan ook pas tegen 2025 in. In deze wet is sponsoring van bekende rolmodellen opgenomen. Hierdoor komen sponsordeals op de schop en zal de casinobranche nieuwe mogelijkheden moeten aansnijden. Op dit moment geldt er alleen een verbod op buiten(reclames) en tv-spotjes. 

Deze maatregelen zijn nodig om de speler optimaal te beschermen. Bovendien moeten online platforms goed vindbaar zijn en in de toekomst deelnemen aan verslavingspreventie. Om dit proces te versnellen wordt Artificiële Intelligentie gebruikt. Dankzij deze technische vooruitgang wordt problematisch gokgedrag eerder herkenbaar.

Casino aanpassingen en challenges

De online casino-industrie zal deze regelgevingen moeten doorvoeren om het constante succes te blijven evenaren. De enorme omzetgroei is dan ook te danken aan alle nieuwe en terugkerende bezoekers. Om dit publiek te blijven prikkelen, blijft de casino industrie allerlei innovaties doorvoeren.

Vormgeving platforms

Het overgrote deel bestaat uit zogenaamde Millennials en Gen Z spelers. Een verschuiving die de aandacht van ondernemers vraagt. De Gen Z doelgroep bestrijkt de leeftijd tussen 10 en 24 jaar, en is dus wellicht niet de grootste markt. Maar we mogen niet vergeten dat ze in een technologisch tijdperk zijn geboren en wellicht genuanceerdere platforms verwachten.

Behendigheidsspellen – een toekomstperspectief

Met vernieuwde lay-outs, verbeterde beeld- en geluidskwaliteit en Virtual Reality, krijgt een willekeurig platform een toekomstbeeld. Dit wordt vervolgens met gamification spellen aangevuld – een mix van behendigheids- en gokspellen. De speler kan verschillende strategieën of ervaringen gebruiken, punten sparen of hogere spelniveaus bereiken. Deze overwinningen worden vervolgens met promoties of cadeaus beloont.

Artificiële Intelligentie

AI wordt tegenwoordig veelvuldig gebruikt. Ook de casino-industrie past deze technologie toe. Persoonsgegevens worden nu gebruikt om gerichte marketingdoeleinden te verwezenlijken. Zo wordt AI ook gebruikt om via de Random Number Generator (RNG) toegespitste promoties aan de speler kenbaar te maken. Dit betekent dat de consument een persoonsgerichte benadering krijgt, zonder dat de toevalsfactor wordt beïnvloed.

Al deze veranderingen hebben één ding gemeen – een evenwicht vinden tussen verschillende games en verslavingspreventie. Door het voortdurend testen en een optimaal beleid kunnen ondernemers deze uitdagingen overwinnen – een win-winsituatie voor beide partijen.

Ons eindwoord

Het toekomstperspectief is voor de casino-industrie uitdagend. Nieuwe doelgroepen eisen veelzijdigheid en gebruiken wellicht verschillende betaalmethoden. Deze veranderingen moeten worden toegepast om nieuwe bezoekers te werven. Maar het legale aspect mag ook niet vergeten worden. Dit betekent dat alle Nederlandse aanbieders alle doorgevoerde wetten moeten implementeren om legaal te kunnen opereren. Een hele klus die veel creativiteit van de ondernemer vraagt.

UIT DE KRANT

Lees ook