Reconstructie Hoofdweg Eelde moet uitgesteld worden

Afbeelding
eelde

“Het is een dure les, maar wel een les”


EELDE –  Anderhalf jaar geleden sprak de gemeente met bewoners over de situatie aan de Hoofdweg in Eelde. Tijdens deze inspreekavonden zijn ideeën gehoord en zorgen geuit over de gevaarlijke situatie die de weg op dit moment kent. Inmiddels ligt er een plan op tafel, maar op dat plan is zoveel kritiek, dat Koos Dijkstra van de PvdA zich afvraagt of de inwonersparticipatie van de gemeente wel zorgvuldig is verlopen. Het is inmiddels vijf voor twaalf en het plan moet door de raad, anders vaart het subsidieschip van de provincie, met €325.000 aan boord voor de Hoofdweg, aan de neus van de gemeente Tynaarlo voorbij.


Voor de feestdagen zou de aanbestedingsprocedure van start gaan, maar daarvoor heeft de gemeente twee maanden uitstel gekregen van de provincie. Dat is echter niet voldoende volgens Dijkstra: “Er moet een plan komen waarbij er zorgvuldig naar de mening van de Eeldenaren wordt geluisterd. Dat heeft tijd nodig, maar liever een goed plan dat wat langer duurt, dan nu versneld met een oplossing komen waarop zoveel kritiek is.” Wethouder Lammers heeft onlangs in een raadsvergadering aangegeven dat uitstel het risico met zich meebrengt dat de subsidie misgelopen wordt. “Er wordt nu voor een snelle oplossing gekozen. Los van de moraliteit, zal het de doodsteek zijn voor de geloofwaardigheid van de participatie als geld nu belangrijker is. Dat is een dure les, maar wel een les”, vertelt Dijkstra aan de Krant van Tynaarlo. 


Niet alleen Dijkstra uit zijn zorgen. Er zijn ook buurtbewoners die zich niet kunnen vinden in de huidige plannenmakerij van de gemeente. Zo sprak buurtbewoner Fabio Lamanna namens de buurtbewoners over de ‘racebaan’: “Wij hebben allemaal onze ideeën, wensen en suggesties bij de gemeente neergelegd. Rapportage hierover hebben we echter nooit mogen ontvangen.” Nu het schip met geld de kade in Tynaarlo voorbij lijkt te varen, wordt er pas iets gedaan met de participatie en dat is tevens het punt dat de fractievoorzitter van de PvdA tegen de borst stuit: “Ik ben ronduit verbaasd over het feit dat de gemeente op deze manier omgaat met de ideeën van bezorgde bewoners en dat het zo lang heeft geduurd.”


Over de zware harmonicabussen van Qbuzz die iedere dag bij Lamanna voor de vensterbank langs zullen gaan rijden maakt hij zich ook zorgen: “Heeft de gemeente onderzocht wat het effect is op de constructie van onze huizen als er circa 1000 zware harmonicabussen per week met 50 km/h door de straat denderen?” Daarnaast pleit de buurt voor een verlaging van de maximumsnelheid op de Hoofdweg. Momenteel mag er 50 km/h gereden worden en dat zien omwonenden graag verlaagd worden naar 30 km/h. Wethouder Lammers zei daarop dat dit onmogelijk is: “De Hoofdweg is een gebiedsontsluitingsweg. Daarop is 50 km/h standaard.” Dijkstra voelt niets voor dat antwoord: “Waarom denken we in die kaders. Veiligheid is erg belangrijk. Als het grootste gedeelte van de omwonenden deze snelheid graag omlaag ziet gaan, waarom wordt daar dan geen gehoor aan gegeven?”


“Als de gemeente verslaglegging van deze inwonersparticipatie op tafel kon leggen, dan was alle onduidelijkheid direct weggenomen en konden ze onze vragen eenvoudig weerleggen. Nu krijgen we vage antwoorden en daardoor zijn er zoveel vragen ontstaan, dat het ernaar riekt dat er niks met de burgerparticipatie is gedaan anderhalf jaar geleden. Het lijkt erop dat er geen kaders zijn gesteld en dat de gemeente gewoon tegen een bureau heeft gezegd dat ze het maar moeten uitzoeken”, zegt Dijkstra. “Er is door de gemeente ontzettend veel geld in de burgerparticipatie gestopt. Daar zijn mensen voor aangenomen. Dan moet de gemeente na anderhalf jaar gewoon met een fatsoenlijk verhaal en een oplossing met meer draagvlak komen dan het plan dat nu op tafel ligt”, aldus de fractievoorzitter van de Partij van de Arbeid. De politiek in Tynaarlo wil dat wethouder Lammers opnieuw met de bewoners in gesprek gaat en de plannen nog eens met hen bespreekt, zodat er uiteindelijk een breed gedragen plan op tafel komt.

UIT DE KRANT

Lees ook