René Kuipers, voorzitter Verenigd Ondernemend Zuidlaren (VOZ)

Afbeelding
Man met de hamer

‘Het is klap op klap op klap wat ondernemers te verwerken krijgen. De contrasten worden steeds groter. De supermarkten, de bakker, de slager en de kaasboer hebben het nog nooit zo druk gehad. Zij beleven gigantische drukke tijden terwijl horecaondernemers al vanaf oktober op hun spaarpot teren. Hotels hadden niet te klagen: veel mensen boekten een hotelovernachting om vervolgens lekker in het restaurant te kunnen eten. Dat is nu ook over. Ik hoor het om me heen, ze ontvangen veel annuleringen. Sommigen overwegen zelfs om de zaak definitief te sluiten. Ik snap het wel, eten en drinken hoort erbij. Deze tijd vraagt creativiteit en ondernemerschap. De samenwerking met collega-ondernemers opzoeken is belangrijker dan ooit. Mijn vrouw heeft een lingeriewinkel, zij moet ook dicht. Ze maakt mooie pakketjes met een cadeaubon die ze aan huis bezorgt. Het lekkerste stukje Zuidlaren is een mooi voorbeeld van samenwerking. Wie iets koopt bij de slager, bakker, slijter of kaasboer koopt, krijgt een bon voor iets lekkers van een van de andere zaken. Ik ben altijd al heel erg van het samenwerken, óók voor corona. Zuidlaren heeft een unieke positie, met authentieke, eigen winkels. Ik hoor mensen weleens roepen: ‘hoe moet ik nu samenwerken?’ Simpel: gewoon door bij de buurman naar binnen te stappen (of te bellen) en het erover hebben. Een hotel zou prima kunnen samenwerken met een zaak die fietsen verkoopt of verhuurt. Een bloemenwinkel zou met iedereen kunnen samenwerken. Maar ook: chocolade en kleding is een leuke, of lingerie en wijn. Creativiteit is een must. Ook al is je zaak dicht, tóch zijn er mogelijkheden, daar ben ik van overtuigd. Als VOZ hebben wij ons afgevraagd wat we kunnen doen om onze leden een hart onder de riem te steken. Daar hebben we iets op bedacht. We hebben bonnen gekocht bij de 7 horecagelegenheden die dicht zijn. Die vallen deze week bij de VOZ-leden op de mat. Die kunnen ze gebruiken na corona om lekker te eten en te drinken. We moeten het samen doen. Er wordt weleens gezegd: in Zuidlaren is het altijd druk, ook al is er niets te doen. Dat zal de komende tijd wel iets anders zijn. Tot 19 januari is het straatbeeld triester. December is voor veel ondernemers de kerst op de taart. Dit een gigantische klap. Maar ook hier komen we boven op. Er liggen veel plannen om door te groeien met VOZ.’

UIT DE KRANT