Holtenhoek Bevrijdingsdag VRIES – Voor de vierde maal heeft Historische Vereniging Oud Vries een twee uur durend programma gemaakt voor leerlingen van de groepen 7 en 7/8 van de basisscholen De Vijverstee en de Holtenhoek. De leerlingen waren weer uitgenodigd om naar het gemeentehuis in Vries te komen. Voorzitter Geert Geerts opende het  geheel met een verhaal over hoe Vries eruit zag voor en tijdens de oorlog naar aanleiding van oude foto’s en kaarten. Als tweede onderdeel  vertoonde Jan Gritter een film over het ontstaan van de oorlog, beelden uit onze omgeving tijdens de oorlog en een stukje over de bevrijding. Na de film konden de leerlingen naar buiten waar een viertal oude legervoertuigen stonden opgesteld. Ze mochten erin en konden de chauffeurs alle vragen stellen. Even een korte pauze met een drankje en een hapje, waarna binnen alweer de volgende spreker klaarstond:  Klaas Niemijer, die vertelde over gebeurtenissen in en om Vries tijdens de oorlog. Hij vertelde onder andere dat de Vriezerbrug bij het begin van de oorlog werd opgeblazen door de Nederlanders en aan het eind weer werd opgeblazen door de Duitsers, ook vertelde hij dat tijdens de oorlog het idee is ontstaan voor de ijsbaan “Aol Gloep”.  Vervolgens las Fenny Zandvoort een hoofdstuk voor uit het boek “Een andere wereld “van Monique Polak. Het boek is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, het verhaal van haar moeder , die als kind met haar ouders en broertje naar Theresiënstadt  werd afgevoerd. Een aangrijpend hoofdstuk over de treinreis van Amsterdam naar het kamp , vlakbij Praag en de aankomst daar. Tot slot gingen de leerlingen aan de slag met een quiz. Er waren 20 vragen over hetgeen ze gehoord en gezien hadden tijdens het programma en over de spullen die in de tentoonstelling waren uitgestald. Deze tentoonstelling was aanmerkelijk groter dan voorgaande jaren i.v.m. het feit dat het 70 jaar geleden is dat Nederland bevrijd werd. Uiteindelijk werd deze quiz gewonnen door de leerlingen van de Holtenhoek en zij wonnen het boek “Een andere wereld” voor hun klassenbibliotheek. De leerlingen toonden veel aandacht voor alle informatie en kwamen met interessante vragen. De organisatie kan terugkijken op een zeer geslaagd geheel.