“Als er 20% van de oorspronkelijke vakantiegangers gaan, dan is het helaas de moeite niet waard”

VRIES – Al jaren is het een terugkerend gezicht op het Gardameer. Meindert Jan Hazenberg, van het autobedrijf in Vries, viert zijn vakantie vrijwel ieder jaar aan het Gardameer in Italië. Tussen de barbecues en het zonnen door is hij minimaal zes uur per dag en zes dagen per week zoet met het verlenen van hulp aan gestrande vakantiegangers. “We hadden alles voorbereid en zouden voor het eerst niet met één, maar met twee jetski’s het Gardameer op gaan. Toe kwam het coronavirus om de hoek.” Alle Vriezer plannen vielen daardoor in het Italiaanse water.

Pechgevallen in het buitenland? Hazenberg to the rescue. Althans, normaal gesproken. Dit jaar blijft hij in Vries: “Als 20% van de oorspronkelijke vakantiegangers gaat, dan is het helaas de moeite niet waard.” De jetski’s die hij heeft aangeschaft om zo snel mogelijk van de ene naar de andere kant van het meer te geraken, blijven dus in de stalling. Met een jetski is Hazenberg twee keer zo snel over het meer dan wanneer hij er met de auto omheen moet rijden. “Alle benodigde handgereedschap gaat gewoon mee in de rugzak. Onderin de jetski hebben we een kist waar we groter materiaal in kwijt kunnen”, vertelt Hazenberg. Binnen de autohulpverlening is Hazenberg een vooruitstrevend bedrijf. Het kan veel oplossen zonder dat een auto weggesleept hoeft te worden en hij is dus snel ter plaatse als één van de vele Nederlandse vakantiegangers in die regio met pech aan de kant staat. “We helpen alle pechmeldingen die we krijgen vanuit Allianz Global Assistance, het bedrijf dat ons heeft ingeschakeld voor pechhulpverlening”, verklaart de Vriezenaar.

Toch krijgt hij ook specifieke vragen, waar wel even tijd overheen gaat: “Zo was er vorig jaar iemand met een bootoplegger waarvan de as helemaal aan gort gereden was. Die man was al een week op zoek naar plaatselijke reparateurs tot iemand hem vroeg of hij niet verzekerd was. Dat was hij wel, waarop wij gebeld werden. Het ging hier om een speciaal onderdeel, die we moesten bestellen. Toch reed hij binnen twee dagen weer met een volledig gerepareerde oplegger. Dat zijn mooie dingen.” Hazenberg is een echte vakantieredder. Onderweg pech? Dan staan hij en zijn medewerkers klaar. “95% van de pechgevallen gaat rijdend op goede en verantwoorde wijze weer de weg op. Daardoor is het erg dankbaar werk. Je redt in feite vakanties”, laat hij weten.

Daar komen we meteen bij het punt wat Hazenberg graag aan vakantiegangers wil meegeven: “Mensen vergeten vaak iets te regelen. Zorg dat je goed voorbereid en ingedekt op pad gaat. Weet waarvoor je verzekerd bent, maar weet ook waarvoor niet. Dat maakt het makkelijker accepteren als je iets hebt waar je niet voor verzekerd bent. Zo voorkom je dus verrassingen.”

Vervelen doet Hazenberg zich deze zomer allerminst. De pechhulpverleners van zijn bedrijf zullen ook deze zomer in Nederland op pad zijn om mensen met pech weer vooruit te helpen. “We doen nu al ruim zeventien jaar dit werk. We hebben alle technische kennis in huis om zelfs de nieuwe elektronica in auto’s te repareren bij een storing. Bij dit werk snijdt het mes dus aan twee kanten. Wij zijn blij dat we kunnen helpen en de klant is blij dat ze relatief snel hun weg kunnen vervolgen.”