EELDE/MIDLAREN – De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) is van mening dat cijfers over de stijging van passagiers een eenzijdig beeld geven over de situatie. Adviseur Philippe Boucher is er duidelijk over. De toename in het aantal passagiers klopt, alleen de bezettingsgraad van de vliegtuigen houdt nog altijd niet over. Volgens hem heeft vliegveld Eelde dan ook geen toekomst.

De stijgende passagiersaantallen zorgden voor een jubelstemming bij de directie van het vliegveld. Philippe Boucher, adviseur van de VOLE, is al jaren een bekend criticus van het vliegveld en hij reageert dan ook op het voor Eelde positieve nieuws. Volgens hem is het namelijk belangrijk om de achterliggende oorzaak van de passagiersstijging er eens bij te halen. Boucher stelt dat de situatie dan een stuk minder rooskleurig is dan dat het lijkt. “De toename in het aantal passagiers klopt”, begint hij. “Vliegveld Eelde biedt zowel charters als lijndiensten aan en met name het eerstgenoemde is een dalend segment. In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn de passagiersaantallen in dit segment met vier procent gezakt. Alleen de lijndiensten laten een stijgende lijn zien.”

En dat is volgens Boucher zorgwekkend, omdat de chartervluchten de ‘core business’ is van Groningen Airport Eelde. “Een internationale maatschappij als Transavia betaalt namelijk landingsrechten en daar moet Eelde het voor een deel van hebben.” De prijsvechter Ryanair heeft naar verwachting van Boucher hierover andere afspraken gemaakt met Eelde en dit kon nog wel eens gevolgen hebben voor de luchthaven. “Het hangt namelijk met elkaar samen. Waar het om draait is of alle vliegtuigen wel goed bezet zijn. Pakweg dertig procent van de vluchten zijn door mij geteld in 2012 en die vluchten hadden geen al te hoge bezettingsgraad. De bestemming Marseille zat bijvoorbeeld rond de vijftig procent en die vlucht is dan ook niet voor niets geschrapt. Ook Barcelona haalde nauwelijks 55 procent. Ook die bestemmingen is gestaakt door Vueling .” De komst van Ryanair naar Eelde lijkt op het eerste gezicht goed nieuws, maar volgens Boucher moeten hier ook vraagtekens bij worden gezet. “Ryanair doet het in 2013 weliswaar iets beter dan vorig jaar met een bezetting van pakweg 70 procent. Europees gezien haalt Ryanair echter een gemiddelde bezettingsgraad van 85 procent en Eelde drukt dat gemiddelde flink. Dat zorgt ervoor dat Eelde een zwakke positie heeft in de markt.”

Die zwakke positie heeft ook weer gevolgen voor het kunnen innen van landingsrechten. Daar waar Eelde tot dusver 50 procent meer grote vliegtuigen kon verwelkomen in 2012, zijn de landingsrechten slechts met vijf procent gestegen. “Met ruim 50 procent meer passagiers dan twee jaar geleden zou je ook 50 procent meer passagiersvergoeding en security charge binnen moeten halen. Die stijging was echter maar 25 procent Er zijn dus vermoedelijk forse kortingen gegeven aan Ryanair. Opgeteld bij elkaar gaat het om een bedrag van ruim 750.000 euro. Het is daarbij niet ondenkbaar dat Ryanair pas landingsrechten gaat betalen bij een hoge bezettingsgraad. Alleen, die hoge bezettingsgraad lijkt voorlopig niet haalbaar. En wat Ryanair betreft, het zijn keiharde zakenlui. Voor je het weet zijn ze vertrokken bij een beter aanbod van een andere luchthaven. Ryanair kiest namelijk vaak voor regionale luchthavens met een zwakke positie. De fikse korting van Eelde richting Ryanair is verder onverklaarbaar. Met een verlies van ruim vier ton in 2012 wordt er ruim 750.000 euro aan landingsrechten niet geïnd. Dat is toch absurd.”

 

Philippe Boucher