"In het verkeer wordt de fietser gauw vergeten"
WINDE – In deze regio opereert sinds kort ‘Werkgroep De Kop van Drenthe’. Het initiatief wordt volledig omarmd door de Nederlandse Fietsersbond, de belangenvereniging voor de 13,5 miljoen fietsers.
"Een plaatselijke organisatie kent de wegen in de regio beter dan de landelijke bond", vertelt Henk Bakker uit Winde , die de club heeft opgericht, samen met Tom Visser (Roden), Vrieso Rademaker (Peize), Hannie Poletiek (Terborch Eelderwolde) en waar Geert Helder uit Roden zich bij heeft aangesloten. "Wij zijn ‘ervaringsdeskundigen’, fietsen veel in de deze regio. Ik liep al langer rond met het idee om fietsvoorzieningen beter te maken. Neem het fietspad van Roden naar Zuidlaren. Dat fietspad loopt niet door, maar stopt bijvoorbeeld plotseling in Donderen, waar je dan in allerlei bochten moet manoeuvreren. Je moet door het dorp kronkelen en de drukke Norgerweg oversteken. Automobilisten kunnen vloeiend doorrijden. En bij de doorgaande weg naar Roden heeft alle verkeer van rechts voorrang. Daar heb je te maken met zes zijwegen. Automobilisten kunnen achterover leunen, terwijl de fietser overal moet uitkijken. En dan denk ik vooral ook aan kinderen die extra verkeersregels krijgen opgelegd. Je zou kinderen juist moeten beschermen". De rotonde is voor de werkgroep ook een heikel punt. Bakker: "In de provincie Drenthe is het beleid dat de fietser geen voorrang heeft op de rotonde. In de stad Groningen, maar ook in het Drentse Roden, geldt die regel niet. Daar heeft de fietser wel voorrang. En dat is een stuk veiliger. Als werkgroep zullen we er dan ook op aandringen om de nog aan te leggen rotonde aan de Meerweg in Paterswolde de fietser voorrang te geven op de rotonde. Kijk, het punt is dat bij het verkeer al gauw aan de auto wordt gedacht. Bij een wegomlegging kan een auto er niet door, maar een fietser kan er prima langs". Henk Bakker noemt nog enkele specifieke gevallen. "De paaltjes midden op de fietspaden bijvoorbeeld. Die zijn op zich al gevaarlijk, maar aan de Burg. Legroweg in Eelde zijn ze pikzwart, die vallen heel slecht op in het donker. Daar gaan we aandacht voor vragen. We zijn het wel eens met de stoepranden bij de Braak in Paterswolde. Auto’s moeten daardoor langzamer rijden. Maar we zijn niet gelukkig met de verandering van de weg in Paterswolde waar de parkeerplaatsen langs de weg smal zijn. Ze hebben daarom het fietspad smaller gemaakt. Nou, er kan nog geen bakfiets langs. Beter was om een stuk rijweg eraf te halen". En zo zijn er vele fietsvoorzieningen die de werkgroep graag verbeterd ziet. Al zijn er ook positieve ontwikkelingen. "We zijn blij met het ‘Fietspad Plus’ langs de weg Assen-Vries. Comfortabel en lekker breed. Het fietspad van Paterswolde naar de stad heeft dezelfde kwaliteit. Het verkeersbeleid van de gemeente Tynaarlo is erop gericht om het fietsen te bevorderen, met het oog op milieuaspect en gezondheid. De nieuwe wethouder (De Graaf, red.) wil veel voor de fietser doen. Maar zoals gezegd: er moet nog wel wat gebeuren. Concreet is er nog niks bereikt, maar we gaan de plannen samen met de beide gemeenten Noordenveld en Tynaarlo wel actualiseren en hebben bijvoorbeeld een ‘zienswijze’ ingediend voor de toekomstige rotonde van de Meerweg. We zijn ook opgenomen in de adviesraad van de provincie Drenthe, waardoor we kunnen meepraten. In Drenthe bestonden al meerdere afdelingen van de Nederlandse Fietsersbond. Bij veel problemen kun je terecht bij kaderondersteuning. De bond stimuleert initiatieven van plaatselijke werkgroepen", weet Bakker.