“Wij hebben niet zulke diepe zakken als de overheid om te investeren in het vliegveld”

Afbeelding
algemeen de krant van tynaarlo

Jorrit Volkers, voorzitter van FB Oranjewoud, reageert op onduidelijkheid over rol nieuwe aandeelhouder GAE


EELDE – Leefbaar Tynaarlo legde de situatie die is ontstaan rondom de aandelentransactie van Groningen Airport Eelde (GAE) als volgt uit: “Het is net alsof je in stil water begint te wroeten, dan wordt het wazig. Dat zie je hier ook gebeuren.” De partij kreeg tot op heden geen of vage antwoorden op gestelde vragen rondom de aandelentransactie tussen de gemeente Groningen en FB Oranjewoud Participaties, onderdeel van Stichting FB Oranjewoud. “Betrokken partijen houden de kaken stijf op elkaar en dat roept vragen op”, zei John Franke, raadslid van de eerder genoemde partij. De Krant van Tynaarlo spreekt daarop met Jorrit Volkers, voorzitter van Stichting FB Oranjewoud. Hij geeft aan dat het allemaal niet zo spannend is: “Wij zijn gevraagd door de gemeente Groningen, omdat bij hen de wens leefde om het bedrijfsleven aan tafel te krijgen bij het vliegveld. Dat is met deze aandelentransactie gelukt.” De eerste aandeelhoudersvergadering staat gepland op 15 juni en dan zit dus ook de Friese stichting aan tafel.


Als het om kennis en kunde te doen is, dan had FB Oranjewoud ook in een adviseursstoel plaats kunnen nemen, zou een gedachte kunnen zijn. “Nee, want met de aandelentransactie hebben we een officiële positie.” Waarom daarvoor 26% van de aandelen nodig zijn, is Volkers om het even: “Dat had ook met een ander percentage gekund.” De voorzitter geeft aan dat FB Oranjewoud het vliegveld ziet als een belangrijke vestigingsfactor voor bedrijven en als een toonaangevend stukje infrastructuur in Noord-Nederland.


Dat de Friese partij geen investeringen zal doen, daar heeft Volkers een korte verklaring voor: “Wij hebben niet zulke diepe zakken als de overheid om te investeren in het vliegveld. Wij steken tijd en energie in dit project. Alle stichtingbestuurders zijn onbezoldigd. De overheid is primair verantwoordelijk voor de financiën als het gaat om infrastructuur, daar betaalt het bedrijfsleven niet aan mee.”


Volkers wil graag samen met de overige aandeelhouders aan de slag om het tij voor het vliegveld te keren: “We zouden graag de schouders er samen onder willen zetten. Wij kijken anders naar investeringen als de overheid. Het is mooi om die overheidsagenda wat betreft planologie en infrastructuur te combineren met onze ervaringen in het bedrijfsleven. Het zou nog mooier zijn als het niet nodig was. Ik denk dat de beste resultaten voortvloeien uit overheden en bedrijven die samen tot oplossingen proberen te komen. Dat zou ook voor Groningen Airport Eelde het geval kunnen zijn.”


Uitgewerkte plannen liggen er nog niet op het bureau in Oranjewoud, Friesland. “Daarvoor is het te vroeg. Wij zijn ons druk aan het inlezen en gesprekken aan het voeren zodat we kennis opdoen over het vliegveld. Daaruit zullen we de kansen en mogelijkheden uiteenzetten.” Daarbij maakt de voorzitter duidelijk dat de plannen die er moeten komen een gezamenlijk project zou moeten zijn van alle aandeelhouders: “Het maakt in deze fase niet uit met welk percentage je aan tafel zit. Een percentage is pas belangrijk wanneer er winst verdeeld gaat worden en laten we eerlijk zijn, de kans dat er een euro uit dat vliegveld rolt is heel klein.”

UIT DE KRANT

Lees ook